انجمن قلم نروژ صبح جمعه ۱۹ نوامبر با ارسال نامه‌ای به وزیر خارجه این کشور آنیکن هوییتفلد Anniken Huitfeldt و رونوشت به سفیر نروژ در ایران با اعتراض به دستگیری مجدد نرگس محمدی و احکام زندان و شلاق وی ابراز نگرانی جدی کرده و خوستار پیگیری مقامات نروژی برای آزادی فوری او‌ شد.

 

در این نامه نسبت به وضعیت نرگس محمدی، روزنامه‌نگار برجسته، فعال حقوق بشر و عضو افتخاری انجمن قلم نروژ ابراز نگرانی جدی شده و آمده است:

ما از مقامات نروژی می‌خواهیم که از مقامات ایرانی بخواهند که فورا و بدون قید و شرط همه اتهامات علیه محمدی را لغو و او را آزاد کنند.

محمدی در ۵ شهریور ۱۳۹۰ به دلیل دفاع از لغو مجازات اعدام به ۱۱ سال زندان محکوم شد. پس از درخواست تجدیدنظر در آوریل ۲۰۱۲، او با قرار وثیقه آزاد شد و این مجازات به شش سال کاهش یافت. سلامتی محمدی در اثر زندانی شدن به شدت وخیم شد. او اخیراً نامه‌ای سرگشاده منتشر کرده است که در آن شرایط غیرانسانی زندان را توصیف می‌کند که باعث مشکلات جدی سلامتی او شده است.

محمدی در اکتبر ۲۰۲۰ از زندان آزاد شد.

در ماه مه ۲۰۲۱، دادگاه او را به ۸۰ ضربه شلاق، ۳۰ ماه حبس و جریمه نقدی – بدون تجدید نظر محکوم کرد.

استفاده مجدانه مقامات ایرانی از تنبیه بدنی، از جمله شلاق و قطع عضو، نشان دهنده یک سیستم قضایی وحشیانه است. این مجازات‌ها ناقض ممنوعیت مطلق بین المللی علیه شکنجه و بدرفتاری است. اتحادیه اروپا با استناد به قوانین بین المللی حقوق بشر و رو به وخامت وضعیت سلامت آن، از ایران خواسته است تا در این حکم تجدید نظر کند.

بنابراین انجمن قلم نروژ از مقامات نروژی می‌خواهد که از مقامات ایرانی بخواهند که فورا و بدون قید و شرط نرگس محمدی را آزاد کنند و تمامی اتهامات علیه وی را لغو کنند.

با احترام

‏Kjersti Løken Stavrum

رئیس هیات مدیره انجمن قلم نروژ

‏Øivind Hånes

رئیس هیات مدیره کمیته نویسندگان زندانی انجمن قلم نروژ

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)