ابراهیم رئیسی و چالش‌های پیشرو

با تبلیغاتی که برای روی کار آمدن ابراهیم رئیسی شد اکنون مدتی اندکی از عمر دولت وی نگذشته، وی از پیامدهای تصمیمات دولتش هراس دارد.

۱۰۰ روز اول عمر هر دولتی در ادامه روند و عمر آن تاثیر گذار و به بیانی نمونه مشت از خروار می‌باشد.

ابراهیم رئیسی در ۱۰۰ روزی که از عمر دولتش می‌گذرد دچار اختلافاتی با مجلس حکومتی شده است.

مجلسی که برخی گمان می‌کردند چون طابق‌ النعل بالنعل مطابق فرامین خامنه‌ای می‌باشد یارای کمک‌رسانی به دولت ورشکسته رئیسی را داشته باشد.

اما در پروسه کوتاه اما سرنوشت‌سازی که از عمر دولت ابراهیم رئیسی می‌گذرد، مشاهدات دال بر آن دارد که اختلافات بر سر تصمیمات کلان اقتصادی بالا گرفته است.

ناکامی ابراهیم رئیسی در گرفتن رای اعتماد از مجلس

دولت رئیسی در ابتدای امر بعد از گرفتن رای اعتماد برای اکثر وزاری پیشنهادی‌اش، در رای اعتماد گرفتن از مجلس حکومتی برای وزیر آموزش و پرورش دو بار شکست خورد.

در زمینه اقتصادی هم وقتی دولت عجالتا لایحه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را به قید دو فوریت سپس یک فوریت به مجلس ارائه داد مجلس حکومت آن را رد کرد و قرار بر این شد که این لایحه به صورت عادی در نوبت بررسی توسط مجلس قرار گیرد. [ارز ۴۲۰۰ تومانی؛ شمشیر داموکلس بر گردن دولت رئیسی]

ناکامی دیگر ابراهیم رئیسی در زمینه صنعت خودرو

دیگر ناکامی دولت ابراهیم رئیسی و اختلاف وی با مجلس مربوط به آزاد سازی قیمت خودرو بر می‌گردد.

ابراهیم رئیسی تصمیم گرفت تا با آزادسازی قیمت خودرو و خروج خودرو از فهرست تعیین قیمت‌های شورای رقابت به یک شوک درمانی اقدام کند اما به فاصله کوتاهی ۲ خودروساز بزرگ کشور قیمت خودرو در کارخانه را افزایش دادند.

در نتیجه ابراهیم رئیسی مجبور شد بخشنامه مربوط به افزایش قیمت دستوری خودرو را لغو کند اما اعلام کرد که قیمت‌گذاری دستوری از صنعت خودرو حذف نشده است!

ابراهیم رئیسی و شرایط انفجاری جامعه

برخی اقتصاددانان دلیل انصراف یا به عبارت بهتر شکست ابراهیم رئیسی در پیشبرد دو پروژه مالی و صنعتی ارز و خودرو را متاثر از فضای انفجاری و کاهش آستانه تحمل جامعه شهروندی ایران می‌دانند.

چرا که هر دو تصمیم مذکور که شرح آن رفت می‌توانست و می‌تواند به رشد بی‌سابقه تورم، بسیار بیش از آنچه که تاکنون شاهد آن بوده‌ایم بینجامد.

هشدار‌های نهادهای امنیتی به ابراهیم رئیسی

محمد مهاجری از وابستگان به جریان خامنه‌ای در این باره اظهار داشته ابراهیم رئیسی از هزینه عواقب حذف ارز ترجیحی شدیدا نگران است.

همچنین گفته می‌شود علاوه بر اقتصاددانان از دو جناح حکومتی، نهادهای امنیتی و اطلاعاتی حکومت ولایت فقیه نیز به ابراهیم رئیسی درباره تبعات و هزینه‌های امنیتی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هشدار داده‌‌اند.

این هشدارهای البته بجاست، ابراهیم رئیسی و نهادهای امنیتی نظام و مهره‌های وابسته به قدرت وقتی اعتراضات ناشی از گرانی ۳ برابری قیمت بنزین در آبان ۱۳۹۸ را به یاد می‌آورند حق دارند که بر خود بلرزند.

آنان همچنین به یاد می‌آورند که طبق تجربه تاریخی اعتراضات پیش رو بسا سهمگین‌تر و در ابعاد بسیار گسترده‌تر رخ خواهد داد.

حال در این بین رئیسی در میان امواجی از ترس و با تجربه‌ای که از گرانی بنزین به یاد دارد در تلاش است تا پای مجلس حکومتی را برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و قیمت‌گذاری دستوری خودرو به میان کشیده و آنها را شریک جرم خود کند.

مجلس ابراهیم رئیسی را تنها می‌گذارد

به نظر می‌رسد مجلس حکومتی نیز ترسش از تبعات این تصمیم بیشتر از ابراهیم رئیسی است و با هر دو پیشنهاد وی مخالفت ورزیده‌اند تا در موقع اضطرار دامن خود را از آتش برافروخته کنار بکشند.

بدین گونه مجلس حکومتی، ابراهیم رئیسی را در تنگنای اقتصادی و تبعات آن تنها می‌گذارد.

البته این تنگنا تنها متوجه رئیسی نمی‌شود و بیشتر متوجه راس حکومت ولایت فقیه یعنی خامنه‌ای است که می‌خواست سیاست انقباض را با یکدست کردن قوای سه‌گانه پیش ببرد اما اکنون اینگونه تفرق را در میان آنان می‌بیند.

این تفرق در آنجایی که اعتراضات خیابانی بروز کند برای ابراهیم رئیسی و خامنه‌ای بسا ترسناک‌تر خواهد شد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)