بیلان دولت رئیسی برای معیشت مردم در ۱۰۰ روز اخیر چه بوده است؟

۱۰۰ روز از منصوب‌شدن دولت رئیسی بر راس اجرائیه‌ی حکومت ایران می‌گذرد به رغم وعده‌های بسیار در جهت حل مشکلات مربوط به حل معیشت مردم ایران، به نظر می‌رسد وعده‌های وی نیز مانند روحانی پوچ و تو خالی بوده است.

می‌توان گفت تمامی انتخابات ولایت فقیه در آستانه و روند برگزاری، سراسر پر است از وعده‌هایی که کاندیداها برای کسب قدرت یا حاکمیت ابراز می‌دارند.

در بین جناحین حکومت ایران بر سر این امر اختلافی وجود ندارد. از زمانی که جناح موسوم به «اصلاح‌طلب» برای بازخرید زمان جهت ادامه عمر ولایت فقیه تاسیس! شد به تناوب، دولت در بین این جناح و جناح وابسته به خامنه‌ای؛ یعنی «اصولگرایان» چرخیده است.

در این زمینه می‌توان از وعده‌های سازندگی رفسنجانی، «گفتگوی تمدن‌های» خاتمی، بلوف‌های احمدی‌نژادی و امیددرمانی روحانی مثال‌های بسیار آورد که هر کدام به جای آن که گره از معیشت مردم ایران باز کنند بر این طناب گره‌های کور بسیار بافتند.

پس از آنکه روحانی نیاز خامنه‌ای برای دور کردن سایه جنگ از سر حکومت ولایت فقیه را ممکن ساخت، به کناری رفت و خامنه‌ای با یکدست‌کرن حکومتش خیز «دولت جوان و حزب‌اللهی» را برداشت و آن را به عنوان حلال مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم ایران بر شمرد.

اما عیان بود که رئیسی در کنار روسای مقننه و قضائیه، که سراپا گوش به فرمان خامنه‌ای هستند، برای انقباض و یکدستی حکومت ولایت فقیه بر سر کار گمارده شد.

اختلاف مجلس حکومت با دولت رئیسی

اما از آنجا که گماردگی و نصب‌های فرمایشی و مهندسی‌شده در بطن خود حل تضاد و مشکلات اقتصاد کشور را در پی نداشت به ۱۰۰ روز نرسیده اختلافات مجلس با دولت رئیسی سر باز کرده و رئیسی از سوی اعضای مجلس حکومت مورد خطاب و عتاب قرار می‌گیرد که چرا فکری به حال معیشت مردم ایران نمی‌کند! [اختلاف رئیسی و قالیباف شکاف جدید در باند خامنه‌ای؟]

نمونه ارائه یک لایحه جهت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی از سوی دولت رئیسی و رد شدن آن از سوی مجلس حکومت، یکی از موارد بسیار این اختلافات است.

گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس حکومت مبنی بر زیان ۷۰ میلیارد دلاری مردم ایران از قبل افت شاخص بورس و رفتن آن به جیب دولت را نیز می‌‌توان به عنوان یک مورد دیگر طرح ساخت.

خانقاه یک عضو مجلس، وزیر اقتصاد دولت رئیسی را در روز ۱۸ آبان خطاب قرار داد که «سرمایه مردم در بازار سرمایه دود شد و شما هم مثل ما تماشاگر هستید»!

در پی چیستی این عدم توانایی برای حل مشکلات معیشتی مردم ایران دلایل فراوانی خوابیده است.

دولت رئیسی سرآمد دولت‌های دیگر در ناکارآمدی حل مشکلات معیشتی

اول آنکه دولت رئیسی و در مقیاس بزرگتر حکومت ولایت فقیه؛ طی بیش از ۴ دهه حکومت، نشان داده است که توان حل مشکلات اقتصادی کشور را در هر شرایطی ندارد.

شاید سال‌های ابتدایی حکومت ولایت فقیه و جنگ با عراق می‌توانست بهانه خوبی برای سرکوب خواسته‌های معیشتی مردم ایران باشد اما با وجود گذشت ۳۳ سال از آن جنگ خانمانسوز، معیشت مردم ایران بیشتر و بیشتر روند زوال را پیموده است تا بهبود.

دولت رئیسی که میراث‌دار فقر و فاقه به جا مانده از دولت‌های پیشین است، با انتصابات باندی و نامربوط وزراء و استانداران نشان داده است که حل مشکلات معیشت مردم از توان وی خارج است.

در حال حاضر بدهی‌های آشکار دولت به گفته‌ی فرشاد مومنی؛ یک اقتصاددان حکومت ایران ۵۰۰ هزار هزار میلیارد تومان است.

همچنین گزارش جدید بانک مرکزی حکومت ایران از نقدینگی چهار هزار تریلیون تومانی در کشور در شهریور ۱۴۰۰ خبر می‌دهد که تاثیر بلافصل آن بر روی تورم و معیشت مردم ایران نیازی به توضیح و تفسیر ندارد.

نرخ سبد معیشت خانوار ایرانی در مهر ۱۴۰۰ بنا بر گفته فرامرز توفیقی؛ رئیس کمیته دستمزد در کانون عالی شوراهای کار به ۱۱ میلیون و ۴۷۹ هزار تومان رسیده است.

دولت رئیسی و فقدان اراده در حل مشکلات معیشتی مردم ایران

به عنوان دلیل دوم می‌توان به عدم اراده و خواست دولت رئیسی و حکومت ولایت فقیه برای حل مشکلات معیشتی مردم ایران اشاره کرد.

تا آنجا که به ثروت‌های طبیعی و ملی کشور ایران برمی‌گردد، ایران در زمره داراترین کشورهای جهان قرار دارد، اما با این وجود، برگ‌های تاریخ هر چه به پیش ورق خورده است، ضایع‌سازی و چپاول این ثروت‌ها بیشتر به چشم مردم ایران آمده است تا به خدمت گرفتن آن برای حل تضادها و مشکلات معیشتی مردم.

نمونه‌های هزینه‌ چندصد میلیارد دلاری جهت پروژه بمب‌سازی اتمی، هزینه گزاف تامین بودجه شبه‌نظامیان و گروه‌های نیابتی حکومت ولایت فقیه در کشورهای منطقه، هزینه موشک‌های بالستیک که در جهت ماندگاری حکومت ولایت فقیه ساخته می‌شوند و بسیاری موارد دیگر را می‌توان مثال زد که بر فقدان اراده و خواست دولت‌های جناحین حکومت ایران برای حل مشکلات معیشتی مردم دلالت می‌‌کند.

دولت رئیسی و انقباض در زمینه سیاست خارجی؛ دلیل دیگر تاثیرگذار بر معیشت مردم

در سالیان اخیر حکومت ولایت فقیه و سران آن از جمله روسای دولت، همیشه تحریم‌ها را دلیل عمده مشکلات معیشتی مردم ایران معرفی کرده و می‌‌کنند اما هیچ گاه به این سوال پاسخ نمی‌دهند که این تحریم‌ها در تقابل با چه اقداماتی از سوی حکومت ایران اعمال شده که حکومت ولایت فقیه تحریم‌ها را بهانه قرار داده و تسمه‌ی آنها را از گرده مردم ایران کشیده و می‌کشد؟

پاسخ به روشنی در دسترس است و پیش از این ذکر شد؛ مطامع اتمی، موشکی، تروریسم و منطقه‌ای حکومت ولایت فقیه.

نتیجه بلافصل صرف چنین هزینه‌های سنگین برای مطامع حکومت ولایت فقیه علاوه بر مواردی که ذکر شد را می‌‌توان در ۲ برابر شدن جمعیت زیر خط فقر در ایران در طی ۳ سال گذشته دید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)