آماده شدن برای مذاکرات وین

در حالی که حکومت ولایت فقیه اعلام کرده است از روز ۸ آذر مذاکرات وین را از سر می‌گیرد علی باقری کنی نماینده جدید حکومت ایران در مذاکرات وین روز چهارشنبه ۱۹ آبان برای دیدار با مقام‌های تروئیکای اروپایی وارد لندن شد.

پس از ماه‌ها کش و قوس بر سر مذاکرات وین و تعطیلی آن از ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ حکومت ولایت فقیه اخیرا اعلام کرد که از روز ۸ آذر و در در کسوت دولت رئیسی به مذاکرات وین برخواهد گشت. [خامنه‌ای به مذاکرات اتمی تن داد، چرا؟ تحریم‌ها یا ترس از مردم؟]

در این بین قدرت‌های جهانی تاکید کردند که مذاکرات وین باید از همان نقطه‌ای که در خرداد متوقف شد از سر گرفته شود.

مقامات انگلیس اخیرا اعلام کرده‌اند که خواستار آن هستند حکومت ایران ضمن حمایت از یک توافق جدید، برای احیای توافق برجام فعالیت‌‌های اتمی خود را کاهش دهد.

به موازات سفر علی باقری کنی به لندن، حسین امیر عبداللهیان؛ وزیر خارجه حکومت ایران نیز مشغول رایزنی با مقامات کشورهای اروپایی عضو برجام است.

به نظر می‌رسد هدف از این رایزنی‌‌ها ممانعت از صدور قطعنامه‌ در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باشد که نشست آتی آن قبل از شروع مذاکرات وین برگزار خواهد شد.

تهدید فرانسه به صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام پیش از مذاکرات وین

پیش از این فرانسه تهدید کرده بود که این کشور هنوز فرصت آن را دارد که در نشست آتی شورای حکام، قطعنامه‌ای را علیه حکومت ایران صادر کند.

همچنین این تهدید علیه حکومت ایران وجود دارد که با توجه به گسترش گسترده برنامه‌ی اتمی‌اش، کشورهای اروپایی عضو برجام مکانیسم ماشه را فعال کنند از این رو رایزنی‌های مورد اشاره می‌تواند به ممانعت از این امر نیز مربوط باشد.

اختلاف بر سر نقطه شروع مذاکرات وین

در حالیکه آمریکا، تروئیکای اروپایی و روسیه اعلام کرده‌‌اند که قصد دارند مذاکرات وین را از نقطه توقف آن در ۳۰ خرداد ادامه دهند اما حکومت ایران و نماینده‌اش اعلام کرده‌اند که این موضوع را نخواهند پذیرفت.

مقامات حکومت ایران اعلام کرده‌اند قصد دارند با یک توافق جدید وارد مذاکرات وین شوند اما از کم و کیف آن جز بازگشت دوجانبه چیزی بازگو نکرده‌‌اند.

اختلاف بر سر لغو یا تعلیق تحریم‌ها پیش از شروع مذاکرات وین

 حکومت ایران یک نگرانی دیگر نیز دارد و آن اینکه در صورت دستیابی به یک توافق جدید یا احیای برجام ۲۰۱۵، دولت آمریکا در آینده از آن خارج نشود.

در آخرین اظهار نظر از این سنخ علی باقری کنی در مصاحبه با گاردین اعلام کرد که تهران خواهان ارائه تضمین از سوی آمریکا جهت عدم خروج از برجام در آینده می‌باشد و مذاکرات وین تا کنون به حصول اطمینان از لغو تحریم‌ها منجر نشده است.

حکومت ایران بابت این موضوع خواستار تضمین شده است اما مقامات آمریکایی به صراحت اعلام کرده‌‌اند که طبق قانون اساسی آمریکا نمی‌‌توانند چنین تضمینی بدهند.

از سوی دیگر جمهوریخواهان کنگره و سنا از هم اکنون تهدید می‌‌کنند دولت احتمالی جمهوری‌خواه آینده از هر گونه توافق اتمی با ایران خارج خواهد شد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)