تنگنای اتمی خامنه‌ای در آستانه دور جدید مذاکرات وین

با اعلام آمادگی حکومت ایران برای از سرگیری مذاکرات وین، باید منتظر ماند و دید خامنه‌ای در تنگنای اتمی به چه دستاویزی چنگ خواهد زد تا از مخمصه‌ای که در آن گیر افتاده است بیرون بیاید.

علی باقری؛ معاون سیاسی وزارت خارجه حکومت ایران اخیرا اعلام کرد که مذاکرات وین که بیش از ۴ ماه است به تعطیلی کشیده شده، از روز ۸ آذر از سر گرفته خواهد شد.

با توجه به گسترش ابعاد برنامه هسته‌ای ایران و فشار غرب بر سر این پرونده، شرایط برای حکومت ایران بیش از پیش بغرنج‌تر شده و این حکومت در تنگنای اتمی قرار گرفته است.

تنگنای اتمی بر اثر فشار جمهوری‌خواهان آمریکا برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا اخیرا اعلام کرده است که در صورت بازگشت حکومت ایران به توافق اتمی، بخشی از تحریم‌ها به صورت دائمی برداشته خواهند شد.

اما رهبران سیاست خارجی حزب جمهوری‌خواه آمریکا اعلام کردند که حکومت ایران باید این گزینه را در نظر بگیرد که به محض به قدرت رسیدن جمهوری‌خواهان در کنگره، هر گونه توافق اتمی مرتبط با دولت بایدن مرده محسوب خواهد شد.

جمهوریخواهان اعلام کردند که جو بایدن هیچ اختیاری ندارد که قول بدهد تحریم‌های ایران برای همیشه ملغی خواهد شد.

جمهوریخواهان تاکید کردند که هر میزان که بتوانند خواهند کوشید تا مطمئن شوند اقدامات فلج‌کننده علیه حکومت ایران در جای خود قرار می‌گیرند.

این گونه پیام‌ها پیش از این نیز در سوی حکومت ایران به روشنی شنیده و دریافت شده است. علی شمخانی؛ دبیر شورای عالی امنیت ملی حکومت ایران پیش از اظهارات جمهوری‌خواهان کنگره اعلام کرده بود بایدن نه می‌تواند و نه می‌خواهد تضمین بدهد که آمریکا دوباره برجام را ترک نخواهد کرد.

تنگنای اتمی بر اثر فشار تروئیکای اروپایی برای همکاری ایران با آژانس

فشار جمهوری‌خواهان کنگره‌ی آمریکا تنها فشاری نیست که بر حکومت ایران وارد می‌آید تروئیکای اروپایی نیز بر سر ممانعت از بازرسی سایت‌های هسته‌ای ایران توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اهرم فشار را به کار گرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در روز پنجشنبه ۱۳ آبان در یک نشست خبری اعلام کرد که در حال رایزنی با انگلیس و آلمان بر سر عدم همکاری حکومت ایران با آژانس است و افزود فرانسه هنوز هم می‌تواند در نشست آتی شورای حکام با متحدانش علیه حکومت ایران دست به اقدام بزند.

نشست آتی شورای حکام در نیمه نوامبر و پیش از آغاز دور تازه مذاکرات اتمی برگزار خواهد شد.

به نظر می‌رسد اظهارات سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نیز تنگنای اتمی را بر حکومت ایران فشرده‌تر کرده است.

تنگنای اتمی بر اثر فشار مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

در عین حال رافائل گروسی؛ مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اخیرا اعلام کرده است از آن جا که حکومت ایران مانند قبل از دسترسی بازرسان آژانس به تاسیسات هسته‌ای‌اش ممانعت به عمل می‌آورد، قدرت‌های بین‌المللی می‌بایست در نشست آتی شورای حکام اقدامات حکومت ایران را محکوم کنند.

گروسی همچنین در روز ۱۱ آبان در مصاحبه با آسوشیتدپرس اعلام کرد هر گونه کوشش جهت نظارت بر برنامه هسته‌‌ای حکومت ایران به پرواز میان ابرهای متراکم شبیه است و این وضعیت تا مدت طولانی نمی‌تواند ادامه داشته باشد.

گروسی در یک مصاحبه دیگر با سی‌ان‌ان در روز ۱۳ آبان، برنامه هسته‌ای ایران را جاه‌طلبانه خواند و خواستار آن شد که آژانس باید به تمامی برنامه هسته‌ای ایران دسترسی داشته باشد.

تنگنای اتمی بر اثر اقدامات گسترش‌یابنده‌ی هسته‌ای علیه خودش

در این بین حکومت ایران طی ماه‌های گذشته مستمرا مفاد برجام را نقض کرده و از تعهدات خود در توافق با کشورهای غربی سر باز زده است.

شاید در آخرین نمونه؛ بهروز کمالوندی؛ سخنگوی سازمان اتمی حکومت ایران در روز چهارشنبه ۱۲ آبان اعلام کرد «۲۵ کیلوگرم اورانیوم ۶۰ درصدی تولید کرده‌ایم» و این توانمندی را در اختیار «فقط کشورهای دارای سلاح اتمی» خواند.

کمالوندی افزود اورانیوم ۲۰ درصدی این حکومت که بنا بر تصویب مجلس حکومتی باید به ۱۲۰ کیلوگرم می‌رسید اکنون به میزان ۲۱۰ کیلوگرم تولید شده است.

برخی تحلیل‌گران این اقدامات حکومت ایران را مانور و داشتن برگ برنده در مذاکرات آتی قلمداد می‌کنند.

اما در مورد این اقدامات نباید از این نکته غافل ماند که این اقدامات همان طور که می‌تواند مانوری برای داشتن دست بالا در مذاکرات باشد همزمان می‌تواند واکنش شدید تروئیکای اروپایی و آمریکا را در پی داشته باشد و بر اثر آن تنگنای اتمی بیش از پیش تنگ‌تر شود.

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا؛ تقویت مفاد برجام و نگرانی‌های منطقه‌ای

به دنبال اظهارات علی باقری کنی؛ معاون سیاسی وزارت خارجه حکومت ایران مبنی بر اعلام آمادگی برای شروع دور هفتم مذاکرات وین، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه ۱۳ آبان اعلام کرد در صورت بازگشت احتمالی آمریکا و حکومت ایران به برجام، در آن زمان این توافق می‌تواند پایه‌ای برای مذاکرات آتی باشد که طولانی‌تر کردن برجام و تقویت آن و نگرانی‌های منطقه‌ای را در بر می‌گیرد.

آنچه در سخنان سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عیان است برجامی نه مانند برجام ۲۰۱۵ است که در آن دخالت‌های منطقه‌ای حکومت ایران نیز باید مورد بحث قرار بگیرد.

یعنی علاوه بر تنگنای اتمی، تنگنای تروریسم و دخالت‌های منطقه‌ای حکومت ایران در کشورهای منطقه را نیز باید به مخمصه‌های خامنه‌ای افزود.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)