مذاکرات وین ۱۸ آذر از سر گرفته می‌شود

علی باقری کنی؛ معان سیاسی وزارت خارجه حکومت ایران روز چهارشنبه ۱۲ آبان اعلام کرد مذاکرات وین که از تاریخ ۳۰ خرداد ۱۴۰۰، متوقف شده بود از روز ۸ آذر از سر گرفته خواهد شد.

مذاکرات وین در سال ۱۴۰۰ و از روز ۱۳ فروردین، ابتدا با یک نشست مجازی شروع شد از ۱۷ فروردین تا ۳۰ خرداد، در ۶ دور مذاکرات در شهر وین؛ پایتخت اتریش به پیش رفت.

از ۳۰ خرداد که ششمین دور مذاکرات پایان یافت حکومت ایران به بهانه انتخابات و تغییر دولت در این کشور از ادامه گفتگوها سر باز زد.

اقدامات نگران کننده‌ی حکومت ایران بعد از دور ششم مذاکرات وین

همزمان و در طول بیش از ۴ ماه بعد از آن، حکومت ایران به برنامه هسته‌ای خود چه در بعد کمی و چه در بعد کیفی شدت و افزایش بخشید.

این اقدامات حکومت ایران در مدت زمان اشاره شده اعتراضات و نگرانی‌های بسیاری را در غرب برانگیخت.

برخی تحلیل‌گران و کشورهای غربی اقدامات افزون‌شونده ایران در زمینه‌ی هسته‌ای را به عنوان خیز این کشور برای به دست آوردن سلاح هسته‌ای تفسیر کردند.

مذاکرات وین و مانور برای اهرم فشار

اما هم زمان عده دیگری از تحلیل‌گران بر این باور بودند که قصد حکومت ایران از این اقدامات، داشتن برگ برنده و اهرم فشار و داشتن دست بالا در مذاکرات وین با تروئیکای اروپایی به همراه روسیه و چین و علیه تحریم‌های آمریکاست.

هر چند مقامات آمریکایی بارها اعلام کردند که میز مذاکره و مذاکرات وین را برای تعیین تکلیف برنامه هسته‌ای حکومت ایران به رسمیت می‌شناسند اما در طول تعطیلی مذاکرات وین، نه تنها از هیچ یک از تحریم‌های هسته‌ای و غیرهسته‌ای حکومت ایران نکاستند بلکه در چندین نوبت، برخی دیگر از مقامات و شرکت‌های حکومت ایران را نیز به لیست بلند بالای تحریم‌ها افزودند.

در صورت عدم بازگشت ایران به مذاکرات وین همه گزینه‌ها روی میز است

به همراه اعمال این تحریم‌ها و در پی اقدامات نگران کننده حکومت ایران در زمینه هسته‌ای، آمریکا و کشورهای اروپایی برای نخستین بار از زمان روی کار آمدن دولت جو بایدن صحبت از وجود تمامی گزینه‌‌ها بر روی میز به میان آوردند.

همزمان تاسیسات هسته‌ای ایران در طول مذاکرات وین و بعد از آن، آماج حملاتی قرار گرفت که حکومت ایران تلویحا، اسرائیل را به عنوان عامل پشت پرده این حملات معرفی کرد.

اسرائیل نیز کما فی السابق اعلام کرده است که هرگز اجازه دسترسی حکومت ایران به سلاح هسته‌ای را نخواهد داد و مقامات اسرائیلی در دولت نفتالی بنت نیز بارها اعلام کردند که جهت حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران در حال تمرین و آماده شدن هستند.

هشدار روسیه به حکومت ایران برای بازگشت به مذاکرات وین

روسیه نیز که عملا تاکنون در میز و زمین حکومت ایران بازی کرده است، سرکشی حکومت ایران از بازگشت به مذاکرات را برنتابید و هشدارهایی را نسبت به حکومت ایران مبنی بر بازگشت به مذاکرات وین صادر کرد.

حکومت ایران زمانی که انگاشت تهدیدها صرفا از موضع‌گیری‌های سیاسی و لفاظی‌های دیپلماتیک در حال فراتر رفتن است، در یک مخمصه گیر افتاد.

حال علی باقری کنی؛ معاون سیاسی وزارت خارجه حکومت ایران با انتشار توئیتی اعلام کرده که در تماس تلفنی با انریکه مورا؛ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، بر سر آغاز مجدد مذاکرات وین از روز ۸ آذر برابر با ۲۹ نوامبر به توافق رسیده است.

مذاکرات وین باید دقیقا از نقطه توقف شروع شود

مقامات آمریکایی و حتی روسی به روشنی اعلام کرده‌اند که مذاکرات وین، دقیقا از همان نقطه که در پایان دور ششم متوقف شد باید از سر گرفته شود.

اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات وین در پاسخ به اظهارات امیرعبداللهیان؛ وزیر خارجه حکومت ایران اعلام کرد که پیش‌نویس‌های شش دور مذاکرات را «نمی‌توان به سطل زباله پرتاب کرد»!

اما حکومت ایران در دوران دولت رئیسی خواسته‌های جدیدی را بر روی میز گذاشته است از جمله اینکه فقط با کشورهای ۴+۱ و برای لغو کامل تحریم‌ها می‌کند.

این در حالی است که کشور اصلی تصمیم‌گیرنده در مورد لغو یا تعلیق احتمالی برخی تحریم‌های حکومت ایران، آمریکا و نه کشورهای اروپایی و روسیه و چین می‌باشد.

اما همزمان حکومت ایران در یک سیاست استغاثه‌گونه و توسط وزیر خارجه‌اش اعلام می‌کرد که برای احیای برجام کافیست بایدن یک فرمان اجرایی بدهد.

امیر عبداللهیان همچنین در ادامه این رویکرد خود، اعلام کرد شرایط حکومت ایران از زمان قطعنامه‌های سازمان ملل سخت‌تر شده است.

اضطرار در سخنان امیر عبداللهیان آشکار است.

دو راهی حکومت ایران بر سر مذاکرات وین

حال به نظر می‌رسد حکومت ایران یا رویکرد پیش‌رونده هسته‌ای برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را پیش خواهد گرفت آنچنان که اخیرا فریدون مجلسی؛ یک دیپلمات سابق حکومت ایران اعلام کرده که دولت و تیم دیپلماسی جدید به دنبال دستیابی به یک بمب هسته‌ای برای امتیازگیری هستند که این گزینه، خطر و احتمال حمله نظامی اسرائیل و… به دنبال خواهد داشت.

یا دولت رئیسی باید به میز مذاکره برگردد و با خیزی که آمریکا و کشورهای اروپایی برداشته‌اند فراتر از برجام ۲۰۱۵، به برجام جدیدی تن دهد که در آن سایر اقدامات مخرب حکومت ایران مانند برنامه موشکی بالستیک، ترورویسم، دخالت‌‌های منطقه‌ای و نقض حقوق بشر لحاظ خواهد شد.

در این صورت و پذیرش این تابلو از سوی حکومت ایران و دولت رئیسی، باید منتظر تبعات این جام زهر از جمله مطالبات داخلی و اعتراضات گسترده مردم ایران بود. [چرا مذاکرات هسته‌ ای به یک کابوس برای خامنه ای تبدیل شده است؟]

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)