ایران حق برداشت از گاز در دریای خزر را ندارد!

اردشیر دادرس؛ رئیس انجمن صنفی گاز فشرده (سی‌ان‌جی) ایران در روز ۱۰ آبان اعلام کرد ایران طبق توافق با روسیه، حق برداشت از ۸ چاه گازی دریای خزر را ندارد، هر چند این اظهارنظر دادرس با واکنش و انکار کاظم جلالی؛ سفیر حکومت ایران در مسکو روبرو شد اما ناظران بین‌المللی، واکنش‌های اجتماعی مردم ایران و کاربران شبکه‌های اجتماعی را، دلیل رد این خبر از سوی سفیر ایران در مسکو می‌دانند.

اردشیر دادرس رئیس انجمن صنفی گاز فشرده حکومت ایران طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایلنا اعلام کرد مطابق معاهده بین حکومت ایران و روسیه تا هنگامی که تراز گاز ایران مثبت می‌باشد و تولید داخلی جوابگوی مصرف کشور باشد ایران حق استخراج گاز از منابع گازی دریای خزر را ندارد. [قرارداد ۲۰ ساله حکومت ایران با روسیه]

دادرس افزود بنابراین ما فعلا نباید به فکر منابع گازی دریای خزر باشیم. دادرس دلیل این امر را توافق حکومت ایران و روسیه مبنی بر عدم افزایش سهمیه ذخائر گاز ایران به سطحی بالاتر از سهمیه ذخایر گاز روسیه دانست.

در حال حاضر روسیه ۱۸.۱ درصد ذخائر گازی جهان را در اختیار دارد اما سهم ایران از ذخائر گازی جهان ۱۷.۹ درصد می‌باشد.

بنا بر اظهار نظر دادرس چنانچه حکومت ایران از ذخائر گازی موجود در دریای خزر برداشت کند سهم ایران از ذخائر گاز جهان به ۱۸.۲ درصد افزایش می‌یابد که بنا بر گفته دادرس این امر خلاف توافق‌هایی است که حکومت ایران پیش از این با روسیه کرده است.

واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی به ممانعت از برداشت گازی از دریای خزر

خبر ممنوعیت برداشت گاز توسط ایران از ۸ حلقه چاه گازی دریای خزر که در محدوده آبی ایران قرار دارد واکنش‌های منفی بسیاری را در بین کاربران شبکه‌های اجتماعی در پی داشت.

شهروندان ایرانی ضمن محکوم کردن این عمل و کمتر شدن منافع ایران در برداشت گاز، دلیل ممنوعیت برداشت گاز از چاه‌های دریای خزر را بی‌کفایتی سردامداران حکومت ایران ذکر کرده و بسیاری از آنها این را امر گسترش سلطه روسیه بر منابع ایران دانستند.

شایان ذکر است پیش از این نیز تقسیم محدوده‌ی آبی دریای خزر در سال‌های گذشته، انتقادات گسترده‌ای را در میان جامعه‌ی شهروندی ایران و در شبکه‌های اجتماعی در پی داشت.

واکنش سفیر حکومت ایران در مسکو به ممانعت از برداشت گازی از دریای خزر

در پی اعلام خبر ممنوعیت برداشت گاز از چاه‌های دریای خزر از سوی اردشیر دادرس و متعاقب آن اعتراضات شهروندان ایرانی در شبکه‌های اجتماعی، کاظم جلالی؛ سفیر حکومت ایران در مسکو مانند همیشه سیاست انکار را پیشه کرد.

جلالی روز سه‌شنبه ۱۱ آبان به اظهارات دادرس واکنش نشان داد و اعلام کرد در طول بیش از ۱.۵ سالی که سفیر حکومت ایران در روسیه بوده «چنین موضوعی نبوده است» و اظهارات رسانه‌ای دادرس را، در راستای «تاثیرگذاری بر روابط ایران و روسیه» دانست.

فروش دریای خزر؛ دستاورد «نگاه به شرق» خامنه‌ای

«توافق ۲۵ ساله‌ با چین»، «قرارداد ۲۰ ساله با روسیه» و… حاصل سیاست «نگاه به شرق» خامنه‌ای و دولت رئیسی است که با پوشش‌هایی چون بهره بردن از «پیمان شانگ‌های»، در واقع به دنبال برخورداری از حق وتو در شورای امنیت در مورد پرونده‌ی احتمالی برنامه‌ هسته‌ای حکومت در آینده است.

به این دلیل حکومت ولایت فقیه حاضر شده است تا آب و خاک و گاز مملکت ایران را به روسیه و چین بفروشد. البته که مردم ایران در برابر این وطن‌فروشی سکوت نخواهند کرد.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)