کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام به نقل از رسانک: سحرگاه امروز سه شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰، حکم اعدام یک جوان ۲۳ ساله بلوچ بنام محمد رئیسی با اتهام قتل در زندان شیراز به اجرا درآمد. این درحالی بود که خبر انتقال محمد به قرنطینه را خودش شب قبل به خانواده اطلاع داده و قبل از رسیدن خانواده به شیراز، محمد اعدام شد.

محمد رئیسی ۲۳ ساله فرزند اقبال اهل روستای ریتک از توابع شهرستان فنوج بوده است.

بر اساس این گزارش شب گذشته محمد با خانواده اش تماس گرفته و به آنها خبر داد که به قرنطینه منتقل شده است.

صبح امروز که خانوده وی به شیراز رسیده اند از سوی مسئولان سردخانه جهت تحویل گرفتن پیکر فرزندشان ارجاع داده شده اند.

در ارتباط با علت قتل توسط این جوان ۲۳ ساله بلوچ آمد است: «محمد اقبال جهت کارگری به شیراز رفته و صاحب کار او که آذری و اهل اردبیل بوده است، یک شب در حالت نئشگی قصد تعرض به او را داشته که محمد اقبال از خود دفاع کرده که منجر به کشته شدن او شده است.»

گفته میشود خانواده مقتول مبلغ دیه یک میلیاردی را از خانواده محمد خواستار بوده اند.

مشروط کردن اجرای احکام اعدام به رضایت خانواده مقتول و دیه های سنگین، در شرایطی که خانواده ها در زیر خط فقر بسر می برند از جنایات منحصر به دیکتاتوری ولایت فقیه است که تحت نام اسلام انجام می‌شود.

با احتساب اعدام این زندانی، در از ابتدای سال جاری ۱۴۰۰ تا کنون دستکم ۱۹۶ زندانی اعدام شده‌اند.

بر اساس گزارش سالانه عفو بین الملل بیش از دو سوم کشورهای جهان (۱۴۴ کشور) اکنون مجازات اعدام را در قانون لغو یا در عمل متوقف کرده‌اند. اما ماشین اعدام در ایران هر روز سرعت بیشتری می گیرد و با ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی و ریاست اژه ای بر قوه قضائیه، اجرای احکام اعدام سرعت بیشتری گرفته است.

همچنین براساس گزارش منتشر شده توسط کانون حقوق بشری نه به زندان نه به اعدام، آمار اعدامها از اکتبر ۲۰۲۰ تا اکتبر ۲۰۲۱ میلادی دستکم ۳۱۴ مورد بوده است که از این تعداد ۲۸۳ مرد، ۱۲ زن، ۱۳ زندانی سیاسی و ۶ کودک_مجرم، در ۲۵ استان ایران در زندانها به ثبت رسیده است.

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)