شاخص بورس تهران همچنان در حال کاهش است

بورس تهران شاهد کاهش شاخص نزولی قابل توجهی در هفته‌های اخیر بوده است؛ امری که از مرداد ماه سال ۱۳۹۹ شروع شد اما به نظر می‌رسد پایانی برای آن متصور نیست.

شاخص بورس تهران در ادامه ریزش‌های خود، در روز یکشنبه ۹ آبان ۱۴۰۰، با کاهش ۳۵ هزار واحدی و معادل ۲.۵۷ درصدی؛ به کانال یک میلیون و ۳۴۰ هزار واحد سقوط کرد.

دستکاری شاخص بورس تهران توسط دولت روحانی

استارت سوء استفاده از بورس برای جبران کسری بودجه از فروردین ۱۳۹۹ و توسط دولت حسن روحانی زده شد.

دولت روحانی ابتدا با دستکاری شاخص‌های بورس تهران آن را از فروردین سال ۱۳۹۹ تا مرداد، از زیر ۵۰۰ هزار به کانال ۲ میلیون رساند و بعد از آنکه میزان زیادی نقدینگی از بازارهای موازی؛ همچون ارز و طلا رهسپار بورس شد، حباب بورس ترکید.

به دنبال آن بسیاری از شرکت‌های حقیقی و حقوقی سرمایه خود را از بورس تهران بیرون کشیدند و خرده سهامداران که به دنبال دستکاری بورس سرمایه خود را در بورس سرمایه‌گذاری کرده بودند، تبدیل به خیل عظیم مالباختگان شدند.

بورس تهران، میراث روحانی برای رئیسی

دولت روحانی سال پایانی خود را با غارتگری از بورس به پایان رساند اما میراث شوم خود را برای دولت بعد؛ یعنی رئیسی به جا گذاشت در حالی که همچنان بر خیل مالباختگان بورس افزوده می‌شود. [دو برابر شدن بدهی دولت به بازار سرمایه در سال ۹۹]

از مردادماه ۱۴۰۰ تاکنون که دولت منتصب خامنه‌ای بر مسند مجریه کشور تکیه زده است، روند نزولی شاخص کل بورس تهران ۲۳۵ هزار واحد دیگر نیز سقوط کرده و در پایان دهه اول آبان ۱۴۰۰ در کانال یک میلیون و ۳۴۰ هزار قرار گرفته است.

بورس تهران و «تنفس مصنوعی» برای زنده ماندن

هر چند دولت رئیسی بعد از روی کار آمدن، وعده‌های فراوانی برای بهبود اوضاع اقتصادی و از جمله بورس داد اما این ریزش‌ها، بورس تهران را در وضعیتی قرار داده که آصفری از مجلس خامنه‌ای، با خراب توصیف کردن اوضاع بورس اعلام کرد که بورس تهران دیگر با «تنفس مصنوعی» هم برنمی‌گردد.

علل سقوط ادامه‌دار شاخص کل بورس تهران

در سال ۱۳۹۹ و در حالی که به دلیل همه گیری کرونا تمامی بازارهای بورس جهان رکود یا رشد منفی را تجربه می‌کردند حکومت ولایت فقیه مدعی این بود که دستی در کار افزایش شاخص بورس نیست.

این در حالی بود که هم زمان و علاوه بر همه‌گیری کرونا، وضعیت اقتصادی حکومت ولایت فقیه در آستانه ورشکستگی بود، با این وجود در مرداد ۱۳۹۹ شاخص کل بورس تهران به کانال ۲ میلیون وارد شد.

اما آنچه باعث شگفتی‌ است این است که در پاییز ۱۴۰۰ به نسبت بازه زمانی سال قبل، قیمت نفت و محصولات تابعه‌ی آن، رشدی تقریبا ۲ برابری را تجربه می‌کند، اما شرکت‌های بزرگ پتروشیمی و نفتی از جمله شرکت‌های اصلی زیان‌ده بورس در چند هفته اخیر بوده است، امری که نشان‌دهنده ادامه دستکاری در شاخص‌های بورس می‌باشد.

آیا رئیسی نیز دست به جیب بورس تهران خواهد کرد؟

اما وزیر اقتصاد رئیسی در روز ۹ آبان اعلام کرد که دولت رئیسی، قصدی برای جبران کسری بودجه از محل بورس ندارد و تکیه‌ی این دولت بر «مولدسازی دارایی‌ها و فروش اموال مازاد» است.

اما مولدسازی دارایی‌ها در حالی که اقتصاد دولت منصوب در ولایت فقیه، در بدترین وضعیت ممکن از ابتدای عمر این حکومت بوده، محلی از اعراب ندارد و ردیف درآمدی از محل فروش اموال مازاد نیز، چندان که در دولت روحانی، چاره‌ی کار نکرد نمی‌تواند برای رئیسی دردی را دوا کند.

از این نیز در می‌گذریم که آنچه به نام «فروش اموال مازاد دولتی» از آن اسم برده می‌شود تنها جابجایی مالکیت این اموال از یک جیب خامنه‌ای؛ یعنی دولت رئیسی؛ به جیب دیگر خامنه‌ای؛ یعنی سپاه پاسداران بوده و سرمایه‌های ملی مردم ایران اینگونه به یغمای ولایت فقیه می‌رود.

فقط یک معجزه برای بورس تهران!

تبعات روند نزولی شاخص بورس تهران را در اذعان برخی کارشناسان اقتصادی حکومت ایران نیز دید؛ مهدی حاجی‌وند اخیر‌ا و به دنبال ادامه‌دار شدن سقوط شاخص بورس اعلام کرد فقط یک معجزه می‌تواند بورس را سرپا کند!

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)