دارو و درمان در کنترل بنیادهای وابسته به خامنه‌ای

در نامه و جوابیه بین رسانه حکومتی «جهان صنعت» و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که اخیرا منتشر شده، پرده از مافیای فساد در بحث دارو و درمان، توسط بنیاد برکت از شرکت‌های تابعه‌ی «ستاد اجرایی فرمان امام» تحت کنترل محمد مخبر؛ معاون اول رئیسی برداشته شده است.

در پی ساخت واکسن‌های معتبر خارجی برای ویروس کرونا و بعد از آنکه خامنه‌ای واردات این واکسن‌های معتبر را در سال ۱۳۹۹ ممنوع کرد، حکومت ولایت فقیه همواره بر طبل تولید واکسن توسط شرکت‌های داخلی کوبید.

شکست بنیادهای خامنه‌ای در تولید دارو و درمان ویروس کرونا

اما هر چه بیماری گسترده‌تر و زمان گذشت مشخص شد این شرکت‌ها که عمدتا تحت پوشش هلدینگ‌های متعلق به خامنه‌ای هستند، در تولید آنچه واکسن داخلی کرونا اعلام می‌شد ناموفق بوده است.

خامنه‌ای در تابستان سال ۱۴۰۰ و بعد از آنکه فضاحت کشتار مردم ایران توسط کرونا و به واسطه ممنوعیت واردات واکسن معتبر خارجی توسط وی، می‌رفت تا به فاجعه‌ی بسا بزرگتر از آنچه اکنون وجود دارد تبدیل شود، بدون اشاره به سخنان قبلی خود و تحت فشار افکار عمومی جامعه ایران، کوتاه آمد و واردات برخی واکسن‌های خارجی را مجاز شمرد.

از نیت خامنه‌ای و جنگ جناحی او با دولت حسن روحانی و دادن اذن واردات واکسن در دولت رئیسی برای سفیدسازی رئیسی که بگذریم اما ماجرای تولید و واردات واکسن بعد دردناک دیگری نیز دارد.

رانت در زمینه دارو و درمان ؛ مجوز واردات ۲۰ میلیون دوز واکسن چینی به بنیاد برکت

بنیاد برکت از شرکت‌های تابعه‌ی «ستاد اجرایی فرمان امام» از جمله شرکت‌هایی بود که ادعا می‌شد در زمینه دارو و درمان و تولید واکسن خارجی پیشرو بوده و برخی از سران و مقامات حکومت ایران ادعا می‌کردند که به زودی کشور از تولیدات این بنیاد بی‌نیاز شده و واکسن‌ کرونای بنیاد برکت را صادر خواهند کرد اما این، حرفی گزافه و پوچ بیشتر نبود. [پشت صحنه واکسن برکت عجب برکتی داشت ما خبر نداشتیم!]

بنیاد برکت یک میلیارد دلار از محل اعتبارات دولتی دلار دریافت کرده و در ازای آن قرار بوده تا ۱۲۰ میلیون دوز واکسن کرونا تولید کند. این میزان واکسن به دولت روحانی پیش‌فروش شده بود اما در عمل این وعده پوچ و میان تهی از کار در آمد.

رانت و فساد بزرگ در حوزه دارو و درمان

بعد از شکست بنیاد برکت در زمینه تولید واکسن داخلی اکنون، دولت رئیسی به این بنیاد که تحت مدیریت معاون اولش و تابعه‌ی «ستاد اجرایی فرمان امام» می‌باشد، رانت بزرگ دیگری برای واردات ۲۰ میلیون دوز واکسن سینوفارم چینی داده است.

این در حالی است که تا کنون ارگان وارد کننده واکسن چینی سینوفارم، هلال احمر حکومت ایران بوده است ولی جهان صنعت؛ یک روزنامه حکومت ایران فاش ساخت که زین پس، بنیاد برکت مسئولیت واردات واکسن چینی سینوفارم را بر عهده خواهد داشت.

هر چند این اعلان رانت و فساد از سوی روزنامه‌ی جهان صنعت با واکنش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مواجه شد اما این وزارتخانه، نقش بنیاد برکت و «ستاد اجرایی فرمان امام» را برای واردات واکسن چینی و رانت دریافتی انکار نکرد.

دارو و درمان مردم ایران تحت سیطره خامنه‌ای و ارگان‌های مالی‌اش

بدین ترتیب مشخص شد که بنیاد برکت مسئولیت تامین مالی و واردات ۲۰ میلیون دوز دیگر واکسن چینی سینوفارم را مستقل از مجرای دولتی و به طور مستقل به عهده گرفته است.

جهان صنعت پرسشی را در مقابل وزارت بهداشت، درمان و آموزش  پزشکی قرار داده که جای تامل دارد و آن اینکه این بنیاد چگونه از یک شرکت تولیدکننده واکسن، آنهم با وعده صادرات، به شرکت واردکننده‌ تبدیل شده است؟

به نظر می‌رسد پاسخ را در شکست‌های این بنیاد و غارت یک میلیارد دلار از اموال مردم ایران برای ساخت واکسن داخلی و البته غارتگری از محل واردات سینوفارم چینی به نام بنیاد برکت برای سفیدسازی این بنیاد نمی‌توان یافت.

البته در این بین سودسرشاری را که نصیب این بنیاد و «ستاد اجرایی فرمان امام» می‌شود را نه تنها نباید از میان علت‌ها حذف کرد بلکه باید آن را به عنوان عامل اصلی ذکر کرد.

فساد در حوزه دارو و درمان را که بازی با جان شهروندان کشور است می‌‌توان نهایت انحطاط یک حکومت دانست.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)