امروز ۲٨ تیر ماه هفتمین روز اعتصاب غذای دسته جمعی رهبران یئنی گاموح در حال سپری شدن است که اخبار رسیده از زندان کماکان حاکی از ضعف عمومی، افت قابل توجه فشار خون و مشکلات خاص هر یک از اعتصاب کنندگان دارد. با اینکه هر روز ایشان را به بهداری زندان منتقل می کنند ولی آنها از قبول سرم و داروهای تقوتی امتناع می کنند.

این اعتصاب غذا از ۱۳۹۲/۴/۲۲ با تحویل نامه ی درخواست های زندانیان اعتصاب کننده به مسئولان زندان در اعتراض به نقض حقوق اولیه زندانی و همچنین عدم اجازه ی طی روال فانونی برای اعتراض به احکام صادره برای آن ها آغاز شده است. دکتر لطیف حسنی دبیرکل و آقایان محمود فضلی، یوروش مهرعلی بیگلی، بهبود قلیزاده و شهرام رادمهر از اعضای شورای مرکزی تشکیلات با اعلام اعتصاب غذای نامحدود خواستار رسیدن به حق و حقوق قانونی خویش شده اند.
رهبران یئنی گاموح به اتهام تشکیل گروه غیر قانونی هر کدام به ۹ سال زندان تعزیری محکوم شده اند و اکنون دادگستری آذربایجان شرقی از پذیرفتن حق اعاده ی دادرسی آنان امتناع می نماید.

خانم عزیزه مولایی مادر مهندس شهرام رادمهر است که پیگیر وضعیت ایشان و سایر زندانیان سیاسی اعتصاب کننده در زندان تبریز است. ایشان به همراه برخی دیگر از خانواده ها روز چهارشنبه با فرزند خود و پس از آن روز پنجشنبه با دادستان کل آذربایجان شرقی ملاقات کرده است. وی به سوالات سایت یئنی گاموح در مورد آخرین وضعیت اعتصاب کنندگان آذربایجانی و همچنین واکنش مسئولین قضایی جواب دادخ است.

– ” دیروز (۲۶ تیر) در ملاقات ما با دادستان تبریز، آقای خلیل الهی از ما خواستند که به ملاقات آنها رفته و از آنها بخواهیم که اعتصابشان را بشکنند. نسبت به هفته گذشته لاغر شده اند و آقای بهبود قلیزاده که از بیمار هستند، نسبتا بی حال بودند. ”

آیا ملاقات خانواده ها نتیجه ای داشت؟

– ” زیاد اصرار کردیم. اما آنها به هیچ وجه حاضر به شکستن اعتصاب نیستند. می گویند ما به هیچ وجه زیر بار این ظلم نمی رویم. مردن از قبول این بی عدالتی بهتر است. این تنها ما نیستیم، تمام زندانیان سیاسی مخصوصا تورکها شرایط بدی دارند، غیر عادلانه ترین حکمها را گرفته اند، دیگر نمی شود ساکت نشست و تحمل کرد. ما غیر از این چاره ای نداریم.”

دیروز گویا مسئولین خانواده ها را تهدید کرده بودند. آیا اعتصاب کنندگان از این تهدیدها خبر دارند؟

– ” بلی، دادستان تبریز در ملاقات با خانواده ها گفته بود که اعتصاب وضعیت آنها را بدتر می کند و اگر پایان ندهند به اعتصابشان، احتمال تبعید جداگانه آنها به شهرهای دوردست هست. آنها مطلع بودند از این تهدید. گفتند در این صورت همگی دهانشان را خواهند دوخت تا آب هم مصرف نکنند و مسئولیت عواقب این جریان با مسئولین جمهوری اسلامی است.”

شما جواب آنها را با مسئولین در میان گذاشتید؟

– ” رئیس دادگستری که اصلا به ما وقت ملاقات نمی دهد. با رئیس زندان به نام آقای استادی مطرح کردیم که ایشان با استهزا گفتند که در این صورت خودکشی محسوب می شود که چیز تازه ای نیست. در زندان اینگونه مسائل عادی است. دادستان هم که قبل از اینکه ما چیزی بگوییم، پرسید که “هنوز نمرده اند!؟””

این چندمین بار است که از آغاز اعتصابات خانواده های رهبران دربند یئنی گاموح مورد بی احترامی و تهدید مسئولین دادگستری تبریز قرار می گیرند. خانواده ها هر دفعه هم از عدم استقلال قضات و خط دهی اداره اطلاعات در صدور احکام سیاسی و غیر حقوقی به قضات بحث می کنند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com