حکومت ایران متوجه شده نمی تواند بین هویت ملی و تاریخی ایران زمین و ایدئولوژی مذهبی خودش فاصله گزاری کند. سال هاست که تصمیم گرفته از اماکن باستانی قرائتی موافق قرائت رسمی حکومت ارائه دهد و البته با توجه به مهیا بودن بستر های آن ناموفق نبوده است.

 

سالیان دراز است بخشی از مذهبی ها و به خصوص حامیان فلسفه اسلامی در تفسیر قرآن به آرای محمد حسین طباطبایی ملقب به علامه طباطبایی رجوع می کنند  او در تفسیر المیزانش به طور کامل آیات سوره کهف و ذوالقرنین را کوروش دانسته است.[۱]

 

اوج تقریب هویت باستانی و مذهبی در زمان دولت احمدی نژاد صورت گرفت. وقتی او چفیه منسوب به بسیجی ها را روی تمثال کوروش انداخت در برنامه زنده تلویزیونی از منشور کوروش و تقدیس آن سخت گفت صدای جیغ و داد حامیان تندرو حکومت درآمد و او متهم به اشاعه مکتب ایرانی شد.

 

حالا مجال برای حکومتی هایی که می خواستند بین مذهب و هویت ملی تفکیک قائل شوند تنگ شده . با روی کار امدن دولت رئیسی وحضور چند مدیر بالارتبه دولت احمدی نژاد در کابینه اش می توان انتظار داشت که این در  روی همان  پاشنه می چرخد و در این دولت قرار نیست تندروی صورت بگیرد.

 

هرچند حضور رئیسی در تخت جمشید  و موضعش درباره ظلم حاکمان و لزوم عبرت گیری از آنان به مذاق خیلی ها خوش نیامد اما وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پاسارگاد حضور یافت و کوروش را یک «شخصیت جهانی» یاد کرد که نامش «با “وحدت” درآمیخته است و پیشگام در اتحاد اقوام ، قبائل و ملت هاست.[۲]

 

سخنان ضرغامی همان سخنان مخالفان حکومت بود که سال ها در رسانه هایشان از لزوم الگوگیری از کوروش کبیر سخن می راندند و الان همان حرفها از زبان یک وزیر دولت جمهوری اسلامی شنیده می شود.

 

به نظر، نزاعی که بین  هواداران تفکیک هویت ملی و مذهبی با هواداران تلفیق این دو از ابتدای انقلاب اسلامی شکل گرفته بود به حاشیه رانده شده و تلفیقی ها میدان را از آنِ خود کرده اند.

 

زمانی اگر حکومت با بستن راههای منتهی به پاسارگاد جلوی مراسم «سالروز روز ورود کوروش به بابل» را می گرفت اکنون خودش می خواهد با  گرامیداشت چنین روزهای مناسبتی دست پیش را بگیرد.

 

 

احمد حیدریان

[۱] خبرگزاری ایسنا-آیا کوروش کبیر همان ذوالقرنین در قران است؟/ چهارشنبه / ۷ آبان ۱۳۹۹

[۲] اکانت رسمی عزت الله ضرغامی zarghami.video در اینستاگرام

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)