کارگران پیمانکاری شرکت راه سازی و معدنی مبین در اعتراض به اخراج و بازداشت برخی همکاران خود دست به تجمع زدند

کارگران پیمانکاری شرکت راه سازی و معدنی مبین در معدن میدوک شهربابک استان کرمان فعالیت می‌کنند. اختلاف میان کارفرمای مادر و شرکت پیمانکاری مشکلاتی را برای این کارگران بوجود آورده است.

کارگران پیمانکاری شرکت راه سازی و معدنی مبین، در اعتراض به وضعیت خود و بازداشت ۴ کارگر تجمع کردند. آنها در برابر اداره کار و اداره اماکن شهربابک جمع شده و دست به اعتراض زدند.

تورم و گرانی امنیت غذایی کارگران را به خطر انداخته است

«خدا مسئولان را لعنت کند!» سخنان خشمگینانه یک دامدار در زمان کشتار دام های مولد خود – فیلم

شرکت پیمانکاری راه سازی و معدنی مبین از پیمانکاران دست اول شرکت ملی صنایع مس ایران می‌باشد. کارفرمای شرکت مدعی است ایجاد تشویش و ضرب و شتم مدیران باعث شده است قرارداد برخی کارگران تمدید نشود.

به گفته کارگران، پیش از این کارگران این شرکت پیمانکاری نسبت به وضعیت خود معترض بودند. پیمانکار نیز تصمیم به اخراج آنها گرفت. اما در نهایت قرار شد کارگران با همان شرایط به کار خود ادامه دهند و کارفرما هیچ کارگری را اخراج نکند.

کارگران می‌گویند: «هرچند تصمیم بر اخراج نشدن کارگران بود، اما شرکت پیمانکار ۷نفر از کارگران را اول مهر اخراج کرد.

بنابه گفته برخی منابع کارگری، اخراج ۷نفر از کارگران این شرکت سبب درگیری میان مدیران شرکت و دیگر کارگران گردید. بر اثر این اتفاق گویا چند نفر از مدیران شرکت پیمانکاری در درگیری آسیب دیدند. پس از آن ۴ نفر از کارگران بازداشت شدند.

کارگران پیمانکاری شرکت راه سازی و معدنی مبین می‌گویند: «بازداشت‌شدگان در درگیری حضور نداشته‌اند. اما به دلیل پیگیری مطالبات‌شان، از طرف شرکت پیمانکاری متهم به ضرب و جرح مدیران شده‌اند.

این کارگران خواستار آزادی همکاران بازداشت شده خود و رسیدگی به مطالبات‌شان می‌باشند.

ادعای معاون اجرایی شرکت مبنی بر فراتر از قانون بودن خواسته کارگران

وحید محمدی، معاون اجرایی شرکت راه سازی و معدنی مبین مدعی است که خواسته کارگران فراتر از قانون است. وی می‌گوید: «ما مسئولیت معادن زیادی را برعهده داریم. معدن میدوک شهربابک نیز یکی از این پروژه‌ها است و ۳۰ سال است مدیریت این پروژه‌ها را برعهده داریم.»

محمدی ادعا می‌کند که دستمزد کارگران و طرح طبقه‌بندی آنها از سوی شرکت مورد توجه قرار گرفته است. شرایط پرداخت کارگران نیز براساس قانون است. اما خواسته کارگران که مزایای شغلی و طرح طبقه‌بندی مشاغل می‌باشد، فراتر از الزامات قانون کار است.

وی در ادامه به تبعیض بین کارگران پیمانکاری و نیروهای شرکت ملی مس اعتراف می‌کند. محمدی می‌گوید: «آنچه مورد نظر کارگران است، برطرف شدن اختلاف دستمزد میان کارگران پیمانکاری و نیروهای شرکت ملی مس است. اما نوع بیان این موضوع از طرف کارگران می‌تواند موجب تشویش شود.»

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به همدستی با دادستان برای اخراج کارگران اشاره می‌کند. محمدی ادعا می‌کند که مشکلاتی سبب پایین آمدن راندمان کاری کارگاه شد و سرعت ماشین‌آلات پایین آمد. این فضایی بود که کارگران بوجود آوردند. در نتیجه دادستان به ما اجازه داد در صورت اتمام قرارداد با کسانی که موجب تشویش می‌شوند، قرارداد آنها را تمدید نکنیم. زیرا قرارداد کارگران ۶ ماهه است.

به گفته محمدی، به دلیل مساعد نبودن شرایط، هم اکنون کارگاه تعطیل است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)