بسیاری از والدین امروزی در دوره‌ای بزرگ شدند که اینترنت روزهای اولیه خود را سپری می‌کرد، اما فرزندانشان در دوره‌ای بدنیا آمده اند که بین فضای مجازی و زندگی واقعی مرز بسیار باریکی وجود دارد. و این یعنی والدین با چالش‌های خاصی روبرو هستند که قبلا خودشان با آنها سروکار نداشتند. یکی از این چالش‌ها، آموزش عادات امنیتی است که باید به شکلی صورت گیرد که کودک از انجام دادن این عادات خسته نشود.

یکی از این عادات امنیتی مهم، محافظت از حساب‌های آنلاین است. به احتمال زیاد کودکان حساب‌های کاربری زیادی نخواهند داشت بنابراین اگر از همین دوران نحوه مدیریت صحیح رمزها را یاد بگیرند، دیگر در دوران نوجوانی و بزرگسالی مشکلی نخواهند داشت. از طرف دیگر، با توجه به اینکه آموزشهای فوق برای کودکان ارائه می‌شود، بنابراین باید خصوصیاتی همچون سرگرم کنندگی، قابلیت درک و حفظ آسان نیز در آنها رعایت شود.

چگونه می‌توان رمزها را سرگرم کننده کرد؟

پسوردها اولین سد دفاعی در برابر دسترسی‌ افراد غیر مجاز به اطلاعات با ارزش ما محسوب می‌شوند. با وجود اینکه همه می‌دانیم که باید از رمزی قوی و امن استفاده کنیم، نظرسنجی‌ها و آمارهای متعدد، همچنین انتشار داده‌های کاربری در فضای مجازی نشان داده که کاربران به ندرت از توصیه‌های امنیتی پیروی می‌کنند. برای اثبات این گفته، تنها کافی است لیست رمزهای متداول سالانه را بررسی کنید و خودتان خواهید دید که همچنان رمزهایی مثل ۱۲۳۴۵ یا password در صدر این جدول قرار دارد.

حال اگر این رمزها را به کودکان خود نشان دهید، به احتمال زیاد آنها را خنده دار خوانده و از اینکه حفظ کردن آنها آسان است، خوشحال نیز خواهد شد. این رمزها ممکن است خنده دار باشند اما بی شک خطرناک هستند. بنابراین بهتر است به فرزندتان یاد دهید تا از اشتباهات متداول ایجاد رمز دوری کند. برای اینکه فرایند ایجاد رمز قوی سرگرم کننده‌تر شود، می‌توانید ساختن رمزها را به یک بازی تبدیل کنید.

مثلا می‌توانید یک کلمه کلیدی، که فقط برای خانواده (یا کودک) خنده دار یا با ارزش است را انتخاب کرده و آن را در میان یک سری اعداد و حروف دیگر پنهان کنید. فرض کنید کودک شما به شخصیت یودا در فیلم جنگ ستارگان علاقه زیادی داشته و اصول ایجاد رمزهای قوی را نیز به خوبی فرا گرفته است. در این صورت رمز او باید چیزی مثل MasterYodaIs0.66MetrsTall باشد. این رمز خصوصیات یک گذرواژه مناسب را داراست زیرا تعداد کاراکترهای آن زیاد است، از ترکیب حروف بزرگ و کوچک ساخته شده، اعداد و کاراکترهای خاص نیز در آن به کار رفته است. از همه مهم‌تر، باید به فرزندتان یاد دهید که تحت هیچ شرایطی، رمز حسابش را با شخص دیگری به اشتراک نگذارد.  

همه رمزهایم را باید به حفظ کنم؟

به مرور زمان، کودک حساب‌های بیشتری برای خود ایجاد خواهد کرد و همین امر به خاطر سپردن آنها را سخت می‌کند. در این صورت ممکن است کودک برای راحتی، از یک رمز برای چند حساب مختلف استفاده کند. این رفتار نیز جزو عادات نامناسب بوده و برای جلوگیری از آن باید یک راه حل مناسب به فرزندتان معرفی کنید.

بهترین کار استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت رمز است. این نرم‌افزارها برای ایجاد رمزهای قوی و ذخیره آنها طراحی شده‌اند. با استفاده از آنها کودک دیگر نیازی به ایجاد رمزهای قوی و خاص ندارد. فقط کافی است یک گذرواژه قوی به عنوان کلید اصلی نرم‌افزار ایجاد کرده و آن را به خاطر بسپارد. این اپلیکیشن‌ها، نام کاربری و رمز عبور را نیز به صورت خودکار پر می‌کنند و لازم نیست کودک هر بار برای ورود به حساب خود، رمزها را به صورت دستی وارد کند.

احراز هویت دو مرحله‌ای:

همانطور که قبلا نیز اشاره شد، اولین لایه دفاعی یک حساب، رمز آن است. برای افزایش این لایه‌های امنیتی، باید از روشهای احراز هویت (که تنوع آن به سرویس دهنده بستگی دارد) استفاده کنید. با این کار هر بار که قصد دارید وارد حساب خود شوید، یک کد دیگر را نیز باید وارد کنید که این کد از روشهای مختلفی قابل دریافت است. دریافت کد از طریق پیامک، امنیت بالایی ندارد و به راحتی قابل جعل یا سرقت است. در صورتی که سرویس دهنده قابلیت آن را داشته باشد، بهتر است از اپلیکیشن‌های رمز ساز استفاده کنید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)