در شهریور ۱۴۰۰ رکورد نرخ تورم باز هم شکست!

بنا بر اعلام مرکز آمار ایران نرخ تورم در شهریور ۱۴۰۰ برابر با ۴۵.۸ درصد بوده است که بالاترین میزان تورم در سال‌های گذشته است.

در ایران تحت حاکمیت ولایت فقیه یکی از بحران‌های اصلی کشور نرخ فزاینده و رو به رشد تورم در کشور است که هر ساله و هر ماهه رکوردهای جدیدی از خود به جای می‌گذارد.

افزایش نرخ تورم تاثیر بلافصل خود را بر روی زندگی و معیشت مردم ایران دارد با این حال و با وجود ادعاهای سران حکومت ولایت فقیه مبنی بر بهبود وضعیت اقتصادی و ادعاها پیرامون کاهش نرخ تورم، آمارهایی که از سوی مرکز آمار ایران و بانک مرکزی منتشر می‌شوند هر چند با هم تفاوت دارند و هر چند شامل مهندسی می‌شوند اما نشان از فاجعه‌ای شوم برای معیشت مردم ایران دارند.

رشد نقدینگی اصلی‌ترین عوامل افزایش نرخ تورم

در تشریح علل افزایش نرخ تورم همواره عوامل مختلفی مطرح می‌شوند اما می‌توان گفت اصلی‌ترین عامل رشد نقدینگی بی حد و مرز می‌باشد. [رشد نقدینگی در ایران عامل اصلی تورم]

تعریف نقدینگی نیز عبارت است از مجموع اسکناس‌ها، مسکوکات و سپرده‌ها.

علاوه بر میزان رشد نقدینگی که اصلی‌ترین عامل در افزایش نرخ تورم در کشور به شمار می‌آید شوک‌های ارزی که در اقتصاد ویران حکومت ولایت فقیه به امری عادی و طبیعی تبدیل شده است تاثیر بسزایی در میزان افزایش نرخ تورم دارد.

علاوه بر شوک‌های ارزی پارامترهایی مانند قیمت مسکن و مستغلات نیز از عوامل تاثیرگذار بر میزان نرخ تورم محسوب می‌شود.

عامل دیگر افزایش نرخ تورم کسری بودجه و استقراض دولت از بانک مرکزی

از عوامل دیگری که می‌توان برای افزایش نرخ تورم عنوان کرد بحث استقراض دولت از بانک مرکزی برای جبران کسری بودجه است که چندین سال است به عنوان عارضه‌ای ثابت، گریبانگیر دولت‌های منتسب در حکومت ولایت فقیه بوده است. [کسری بودجه دولت تا پایان سال ۱۴۰۰ دو برابر می‌شود]

این استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول بدون پشتوانه و بدون همراه بودن با تولید متناسب عاملی است که مستقیما روی افزایش افسارگسیخته نرخ تورم تاثیر می‌گذارد و ماهانه فلاکت بیشتری را بر جامعه شهروندی کشور تحمیل می‌‌کند.

مرکز آمار ایران و اعلام آخرین میزان نرخ تورم

بنا بر آخرین گزارش مرکز آمار ایران پیرامون نرخ تورم، نرخ تورم سالانه شهریور ۱۴۰۰ برای خانوارهای ایرانی با ۶ دهم درصد افزایش به ماه مرداد به میزان ۴۵.۸ درصد رسیده که رکورد جدیدی در زمینه نرخ تورم می‌باشد.

همچنین بر اساس گزارش مرکز آمار نرخ تورم نقطه‌ای نسبت به شهریور سال ۱۳۹۹ نیز به ۴۳.۷ درصد رسیده است.

بیشترین میزان نرخ تورم مربوط به گروه مواد خوراکی، آشامیدنی و دخانیات می‌شود که افزایش ۶۱.۶ درصدی داشته است.

گروه کالاهای غیر خوراکی نیز افزایش نرخ تورم ۳۵.۷ درصدی داشته است.

افزایش نرخ تورم ماهانه

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران تورم ماهانه نیز با رشد ۷ دهم درصدی به ۳.۹ درصد در شهریور ۱۴۰۰ رسیده است.

بر پایه همین گزارش نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری برابر با ۴ درصد بوده که نسبت به ماه قبل از آن، ۸ دهم درصد افزایش داشته و برای خانوارهای روستایی برابر با ۳.۶ درصد بوده که افزایش آن نسبت به ماه پیش از آن، برابر با ۴ دهم درصد بوده است.

رتبه ایران از نظر میزان تورم؛ هفتمین کشور در جهان

بر اساس گزارش‌‌های اعلام شده و ارقامی که ذکر شد ایران تحت حاکمیت ولایت فقیه بعد از کشورهای ونزوئلا، سودان، لبنان، سوریه، آرژانتین و زیمباوه، در هفتمین رده از نظر بالا بودن نرخ تورم در جهان قرار دارد.

این در حالی است که میزان ثروت‌ها و منابع طبیعی قابل حصول ایران در مقایسه با کشورهای فوق، به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست و ایران دارای ثروت‌های بسیار بیشتری نسبت به کشورهای فوق قرار دارد اما عدم مدیریت صحیح یا به عبارت دقیق‌تر بی‌کفایتی سران و سردمداران حکومت ایران و دولت‌های منتسب آن، باعث شده که ایران در میان کشورهایی باشد که بالاترین نرخ تورم را در جهان تجربه می‌کنند.

تورم ایران در تیرماه ۱۴۰۰، شش برابر عراق و دو برابر ترکیه!

علاوه بر گزارش مرکز آمار ایران، گزارش اتاق بازرگانی تهران در مورد نرخ تورم در تیرماه سال ۱۴۰۰ حاکی از آن است که میزان نرخ تورم در تیر ماه در ایران با افزایش ۴۲ درصدی، ۶ برابر کشور عراق و ۲ برابر کشور ترکیه بوده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)