ایران زمستان امسال نیز با قطعی گاز گسترده مواجه خواهد بود

وزیر نفت ابراهیم رئیسی اعلام کرده است تولید گاز در سال ۱۴۰۰ افزایشی نخواهد داشت بدین ترتیب زمستان ۱۴۰۰ نیز شهروندان ایرانی با قطعی گاز گسترده مواجه خواهند بود.

جواد اوجی وزیر نفت ابراهیم رئیسی در روز جمعه ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ اعلام کرد که در سال ۱۴۰۰ تولید گاز ایران افزایشی نخواهد داشت و با این اوصاف انتظار آن می‌رود که شهروندان ایرانی در زمستان با کسری گاز جدی مواجه شوند.

اوجی میزان این کسری گاز در زمستان را چیزی بالغ بر روزانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب دانسته است.

شایان ذکر است در سال ۱۳۹۹، متوسط تولید گاز ایران روزانه حکومت ایران رقمی بالغ بر ۷۰۰ میلیون متر مکعب بوده است.

با این حساب میزان کسری گاز روزانه در پاییز و زمستان۱۴۰۰ چیزی در حدود ۲۸ درصد کل تولید گاز کشور خواهد بود.

علاوه بر این بنا بر گفته جواد اوجی سال ۱۴۰۰ به دلیل اضافه‌شدن مشترکین جدید به میزان ۱۰ درصد نسبت به سال ۱۳۹۹ بر میزان گاز مصرفی افزوده خواهد شد که این خود برای قطعی گاز مزید بر علت خواهد شد.

شایان ذکر است در پاییز و زمستان سال ۱۳۹۹، روزانه ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیون متر مکعب کمبود گاز در کشور وجود داشت که باعث قطعی گاز شهروندان شد.

قطعی گاز بخش صنعت، سوزاندن مازوت و آلودگی هوا

همچنین این میزان قطعی گاز در سال ۱۳۹۹، با محدود کردن ارسال گاز طبیعی بخش صنایع و نیروگاهی جبران شد.

بخش صنایع و نیروگاهی در فقدان گاز طبیعی در سال ۱۳۹۹ مجبور به سوزاندن مازوت و گازوئیل شدند که باعث افزایش شدید آلودگی هوا در کلان شهرهای کشور شد.

به نظر می‌رسد در زمستان سال ۱۴۰۰ از این حیث باید منتظر آلودگی بیشتری در شهرهای بیشتر و میزان آلودگی بیشتر باشیم.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس پیرامون قطعی گاز

پیش از این و در تیر ماه سال ۱۴۰۰ مرکز پژوهش‌های مجلس حکومت ولایت فقیه اعلام کرده بود که در سال ۱۴۰۰ برای سومین سال پیاپی مصرف سوخت‌های مایع از جمله مازوت که آلایندگی فراوانی را به همراه دارد به شدت افزایش پیدا کرده بود.

قطعی گاز،‌ سوزاندن مازوت و افزایش بیماری‌های تنفسی و تشدید کرونا

به نحوی که تنها در سال ۱۳۹۹، حکومت ایران ۶ میلیارد لیتر مازوت یا نفت کوره را در بخش نیروگاهی خود استفاده کرد که این امر موجب افزایش فاجعه‌بار آلودگی هوا در کلانشهر‌های کشور شد.

این فاجعه در دورانی که بیماری کرونا که یک بیماری دستگاه تنفسی به شمار می‌آید تبعات سلامتی بسیاری برای شهروندان ایرانی داشت و با توجه به اظهارات اوجی و فقدان جایگزین مناسب در سال جاری برای این مشکل و ادامه شیوع پاندمی کرونا در پاییز و زمستان سال جاری نیز باید منتظر ابعاد بزرگتری از فاجعه از این منظر باشیم. [تلفات آلودگی هوا به دلیل سوزاندن مازوت]

افزایش مصرف گازوئیل برای جبران قطعی گاز

حکومت ایران همچنین در سال ۱۳۹۹ علاوه بر مازوت حدود ۱۱ میلیارد لیتر گازوئیل در نیروگاه‌های کشور استفاده کرد.

بدین ترتیب مصرف مازوت و گازوئیل کشور در سال ۱۳۹۹، نسبت به سال‌های قبل از آن، از جمله سال ۱۳۹۶، به ترتیب ۶۲ درصد و ۱۲۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

این وضعیت بحرانی در مورد قطعی گاز در زمستان و سوزاندن سوخت‌های با آلایندگی بالا در حکومت ولایت فقیه در حالی است که ایران بعد از کشور روسیه دارای بیشترین ذخائر گازی جهان می‌باشد و بالغ بر ۱۷ درصد گاز جهان در ایران قرار دارد.

اما به دلیل فقدان مدیریت و بی‌کفایتی سران حکومت ایران در استفاده و بهره‌برداری بهینه از این منابع باعث شده است که کشور هر ساله با کمبود گاز طبیعی در بخش خانگی و صنعتی مواجه باشد.

پیش از این و در روز جمعه ۱۲ شهریور نیز بهزاد محمدی؛ معاون وزیر نفت حکومت ایران با اعلام هشدار در مورد قطعی گاز در فصل پاییز و زمستان در ایران اعلام کرده بود قطعی هر روز گاز در صنعت پتروشیمی ایران موجب کاهش تولید محصول شده و از این طریق روزانه ۲۰ میلیون دلار از درآمد ارزی کشور کاسته خواهد شد.

بدین ترتیب انتظار می‌رود برای دومین سال پیاپی قطعی گاز بخش خانگی نه از فصل زمستان که از پاییز امسال شروع شود.

قطعی گاز و خبر کسری ۲۰۰ میلیون متر مکعبی گاز ایران در حالی خبرساز شده است که حکومت ولایت فقیه به خاطر کسری بودجه در شرایطی که شهروندان ایرانی در سال‌های گذشته و در اوج فصل سرما با قطعی گاز مواجه بودند اقدام به صادرات گاز به برخی کشورهای هم پیمان خود کرده و می‌کند.

تعجب آنجاست که این صادرات در حالی صورت می‌گیرد که برخی از کشورها از جمله عراق از پرداخت پول گاز صادراتی ایران سر باز زده و از این بابت رقمی بالغ بر ۵ میلیارد دلار به حکومت ایران بدهکار است.

اما با این وجود حکومت ایران از ارسال گاز به عراق به قیمت قطعی گاز شهروندان ایرانی خودداری نمی‌کند و با سوزاندن مازوت و گازوئیل سلامت و جان شهروندان ایرانی را به خطر می‌اندازد. [آلودگی هوا عامل فوت بیش از ۴۱ هزار نفر در سال]

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)