کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، سه شنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۰؛‌ بنا بر خبرهای موثق رسیده از زندان وکیل آباد مشهد وضعیت این زندان فاجعه بار است.

وضعیت و کیفیت غذایی بقدری خراب و پائین است که زندانیان برغم گرسنگی، مواد غذایی که زندان میدهد را دور میریزند چون اصلا قابل خوردن نیست. وضعیت میوه هم در این زندان اسفناک است. هندوانه کیلویی ۵۰ هزار تومان و یک کیلو سیب معادل ۴۵ هزار تومان بفروش می رسد. بطوری که زندانیان توان خرید یک میوه در ماه را هم ندارند.

بلحاظ بهداشت نیز وضعیت بسیار بدتر است. زندانبانان در این شرایط که کرونا بخصوص در مشهد بیداد می کند، حتی حداقلهای امکانات بهداشتی را در اختیار زندانیان قرار نمیدهند و به همین دلیل زندانیان مجبور هستند از آب و تاید برای ضدعفونی کردن بندها و سایر وسایلشان استفاده کنند.

زندانیانی که بیماریهای سخت و صعب العلاج دارند هنگامی که به بهداری زندان مراجعه می کنند، به دادن چند قرص مسکن به آنها اکتفا می شود و به زندانی بیمار میگویند اگر میخواهی به خودت رسیدگی کنی پول بده برو در بیمارستانهای بیرون و بخودت رسیدگی کن.

حتی کسانی که با پول خود خواهان خرید کفش مناسب برای پیشگیری از تشدید پادرد و زانو درد خود هستند زندانبانان با وقاحت  به آنها میگویند خوب پایت درد میکند راه نرو و اگر هم زندانی اعتراض کند با تهدید زندانبانان مواجه میشود که اگر حرف بزنی به بندی می‌فرستیمت که در دستشویی بخوابی!

وضعیت زندان وکیل آباد مشهد بقدری آشفته است که زندانیان را به سمت استفاده از داروهای روانگردان هدایت می کنند و حکومت با توزیع مجانی متادون شرایط را برای اعتیاد زندانیان فراهم میکند؛ بعنوان مثال روزانه حداقل سه هزار نفر در این زندان متادون دریافت می کنند. مواد مخدر نیز بوفور در زندان یافت میشود و عامل اصلی توزیع و وارد کردن مواد مخدر، مسئولین زندان هستند و از این راه سود کلانی هم به جیب میزنند.

در زندان وکیل آباد مشهد مصرف مواد مخدر آزاد است ولی رفتن به کتابخانه و یا باشگاه با کلی شرایط و قوانین زندان قابل اجرا است.

در زندان وکیل آباد مشهد، زندانیان از هیچ حق و حقوقی برخوردار نیستند؛ نه حق درخواست دارند و نه حق اعتراض و محکوم به مرگ تدریجی در شرایط فوق طاقت انسان هستند.

در این زندان بند ۵ برای زندانیان عادی است. ظرفیت معمول این بند ۲۰۰ نفر است ولی اکنون بیش از ۸۰۰ نفر در این بند محبوس هستند و زندانیان برای خواب شب حتی مجبور هستند از دستشوییها استفاده کنند.

بند ۵ زندان وکیل آباد مشهد به «آخر دنیا» معروف است. اکثر زندانیان این بند از فشارهای شدید روحی رنج میبرند و هر لحظه امکان درگیری وجود دارد. در این بند چیزی به نام امنیت زندانی وجود ندارد. تجاوز به زندانیان در این بند امری رایج است و زندانبانان از این شیوه کثیف و ضدانسانی برای تنبیه و شکنجه زندانیان استفاده می‌کنند.

زندانیان این زندان خواهان بازدید ارگانهای حقوق بشری بین المللی از این زندان جهنمی هستند تا به فجایعی که در این زندان در حال وقوع است، پی ببرند.

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید 
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)