به نقل از ؛ کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام جمعه ۵ شهریور ۱۴۰۰؛ جمعی از خانواده های قتل عام شدگان در تابستان ۶۷ با حضور در خاوران یاد عزیزانشان را گرامی داشتند.

برغم گذشت ۳۳سال از این قتل‌عام جنایتکارانه که بدستور و فتوای شخص خمینی صورت گرفت، هنوز بسیاری از اعدام شدگان گمنام هستند، هنوز خانواده هایی در انتظار بازگشت عزیزان خویش چشم به راهند و هنوز محل دفن بسیاری از قتل عام شدگان، در گورهای جمعی اعلام نشده و پنهان است.

به همین دلیل خانواده ها مجبور هستند سالانه در محلهایی که بعنوان محل دفن اجساد معرفی شده جمع شوند و گلهایی را نثار خاک پای عزیزانشان کنند.

هیچکس حقیقتا نمی داند عزیزش کجاست و هیچ سنگ قبری نیز وجود ندارد. بسیاری از قبرها توسط حکومت تخریب شده، یا سیمانکاری شده و یا روی محل دفن اجساد بنایی ساخته شده است تا آثار جنایت محو شود.

سازمان عفو بین الملل در سالگرد قتل عام۶۷ اقدام به انتشار مجموعه ای از اسناد و یک گزارشی تحقیقی پیرامون این جنایت کرد.

در این گزارش پیرامون پنهان کردن اجساد قربانیان آمده است:

«مقامهای مسئول ایرانی اجساد هیچ‌یک از قربانیان را به خانواده های آنان تحویل ندادند و از اعلام محل دفن اجساد به اکثر خانواده‌ها نیز سر باز زدند. سازمان عفو بین‌الملل فقط پنج شهراهواز، اردبیل، ایلام، مشهد و رودسر را به عنوان مکانهایی شناسایی کرده است که مسئولان در آنجا نهایتاً به بعضی از خانواده‌ها شفاهاً اطلاع دادند که عزیزانشان در گورهای جمعی دفن شده اند و محل دفن اجساد را اعلام کردند. با این حال، مقامها و مسئولان هرگز علناً و رسماً به وجود این گورهای جمعی اذعان نکرده اند و این مکانها نیز مورد بیحرمتی و تخریب قرار گرفته اند.»

شایان ذکر است برای اولین بار دادگاه یکی از عاملان این قتل عام ( حمید نوری)‌ در کشور سوئد در جریان است. در این دادگاه بسیاری از بازماندگان و خانواده های قربانیان قتل عام۶۷ حاضر شده و شهادت دادند. شاهدان علی خامنه ای و ابراهیم رئیسی را از آمران اصلی این جنایت شناخته و خواهان محاکمه و مجازات آنها شدند.

ابراهیم رئیسی که اکنون بر کرسی ریاست جمهوری ایران تکیه زده است، یکی از اعضای هیات مرگ در جریان قتل عام۶۷ بوده و باید به همین دلیل بازداشت، محاکمه و مجازات شود.

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)