کسری بودجه دو برابری تا پایان سال ۱۴۰۰

محمدحسن آصفری عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس حکومت ایران خبر داد شکاف کسری بودجه کشور تا پایان سال عمیق‌تر خواهد شد.

آصفری عضو مجلس حکومت ایران و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، در روز چهارشنبه ۳ شهریور با یادآوری این نکته که پس از تعیین تکلیف کابینه رئیسی، دولت باید در نخستین اقدام لایحه متمم بودجه ۱۴۰۰ را به مجلس بفرستد افزود «چنانچه در خصوص این اولویت اهمال شود شکاف کسری بودجه تا پایان سال عمیق‌تر خواهد شد و مشکلات دامنه‌داری را برای اقتصاد و معیشت کشور ایجاد خواهد کرد.

آصفری در گفتگویی که با اقتصاد آنلاین انجام داده است ضمن اشاره به بحران کسری بودجه که حکومت ولایت فقیه از چند سال پیش گرفتار آن بوده و هر ساله با دست کردن در جیب مردم توانسته سال را به پایان برساند افزود متاسفانه در شرایط فعلی که کمتر از نیمی از سال می‌گذرد بخش قابل توجهی از پیش بینی‌های بودجه‌ای مشابه سال گذشته محقق نشده است.

آصفری افزود زمانی موضوع پیچیده‌ تر می‌شود که بدانیم میزان کسری بودجه به نسبت سال قبل با افزایش نیز همراه بوده است.

آصفری حل معضل کسری بودجه را یکی از چالش‌های پیش روی دولت رئیسی و دولتش خواند و افزود چنانچه در خصوص ارسال لایحه متمم بودجه سرعت عمل صورت نگیرد و اهمال شود شکاف کسری بودجه تا پایان سال عمیق‌تر خواهد شد.

آصفری ضمن اشاره به این که در روند بررسی کاندیداهای پیشنهادی رئیسی این نکات به آنها گوشزد شده است، افزود باید مواردی در نظر گرفته شود تا حداقل در ادامه سال کسری بودجه افسار گسیخته با افزایش همراه نشود.

راه حل آصفری برای جبران کسری بودجه و پیشنهاد به رئیسی

اما آصفری که کسری بودجه ۲ برابری تا پایان سال ۱۴۰۰ را برای دولت رئیسی پیش بینی کرده است برای مقابله با آن مانند سایر سران نظام راه، حل دست کردن در جیب مردم را ارائه داده است.

آصفری با بیان اینکه مجلس به دنبال آن است که مسیر صرفه جویی‌ها از طریق اصلاح نظام‌های مالیاتی، بانکی باشد.

این بدان معناست که با افزایش منابع مالیاتی و از کشیدن تسمه آن از گرده مردم ایران کسری بودجه سال ۱۴۰۰ نیز جبران شود.

اظهارات متناقض آصفری و کیهان خامنه‌ای در خصوص کسری بودجه

هر چند آصفری منکر این امر می‌شود که کسری بودجه از محل کاهش درآمد حقوق بگیران و بازنشستگان صورت بگیرد اما روزنامه کیهان یک روز پیش از اظهارات آصفری در خصوص همسان سازی حقوق‌ها و ضرورت افزایش بعضی دستمزدها اعلام کرد «اگر افزایش دستمزدها بیش از مقداری باشد که منابع اجازه می‌دهند فشار بیشتری بر کسری بودجه می‌آورد.

روزنامه کیهان افزود همسان سازی حقوق‌ هم چیزی حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان به کسری صندوق‌‌های بازنشستگی اضافه می‌کند در حال حاضر این صندوق‌ها با کسری حدودا ۲۶۰ هزار میلیارد تومانی مواجه هستند در صورتی که این کسری نیز به آن اضافه شود وضعیت این صندوق‌ها به شدت بغرنج خواهد شد.

اما در این بین تنها مسئله‌ای که ناگفته باقی مانده این است که کسری بودجه هنگفت صندوق‌های بازنشستگی حاصل دست‌اندازی‌های بی حد و حساب دولت‌های منتسب خامنه‌ای طی دهه‌ها به این صندوق‌ها و اختلاس‌های هزار میلیاردی از این صندوق‌هاست.

نمونه شستا از این حیث گویاست. [بدهی ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت روحانی به تأمین اجتماعی]

کسری بودجه ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی

شایان ذکر است جبار کوچکی نژاد عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس حکومت ایران در روز دوم شهریور رقم کسری بودجه سال ۱۴۰۰ را حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

قطع یقین کسری بودجه ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی در حالی که هنوز ۷ ماه از سال باقی مانده است می‌تواند بحران‌ بزرگی را برای دولت رئیسی و به تبع آن برای کل حکومت خامنه‌ای ایجاد کند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)