نقض حقوق بشر

به نقل از ؛ کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، گزارش نقض حقوق بشر در ایران هفته چهارم مرداد ۱۴۰۰ را در فاصله زمانی جمعه ۲۲مرداد۱۴۰۰ تا روز جمعه ۲۹مرداد۱۴۰۰ شامل سرکوب و نقض حقوق بشر از طریق، اعدام، بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه و اذیت و آزار زندانیان و صدور احکام حبس از سوی ارگان‌ها و نهادهای امنیتی منتشر کرد.

-سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات در گزارشی به وزیر بهداشت در مورد افزایش مرگ و میر افرادی که واکسن زده‌اند هشدار داده است. به اعتراف این مرکز حکومتی، آمار مرگ افرادی که واکسن زده‌اند به ویژه شهروندان بالای ۶۰ سال، دهها برابر استاندارد جهانی است. این هشدار نشاندهنده شکست کامل برنامه واکسیناسیون در ایران است. عدم رعایت زمان بندی مناسب بین دو دوز واکسن، عدم رعایت همسانی بین واکسن دوز اول و دوم، استفاده از واکسن های دست ساز نهادهای غارتگر حکومتی یا استفاده از واکسن‌های نامعتبر و کم تأثیر کشورهای دیگر، از جمله عوامل موثر در بالا رفتن غیر معمول جانباختن واکسن زده ها در ایران است.

-حسین قشقایی زندانی سیاسی که اخیرا از زندان تهران بزرگ به مرخصی آمده در یک پست توییتری از وخامت حال امیرحسین مرادی از بازداشت شدگان آبان۹۸ خبر داد و گفت این زندانی بشدت در شرایط سختی بسر می برد و حال خود و خانواده اش هر روز بدتر می شود. حسین قشقایی تاکید کرد که امیرحسین مرادی توان تحمل حبس ندارد و بخصوص دروغی که در فضای مجازی در مورد آزادی او مطرح شد تاثیر بسیار منفی در شرایط او داشت.

-زندانی سیاسی آتنا دائمی که در زندان رشت در تبعید است از حق تماس محروم است. خانواده وی به کرونا مبتلا شده اند و وکیلش در زندان است! حسین دائمی پدر زندانی سیاسی آتنا دائمی در یک پست توییتری اعلام کرد: «از روز چهارشنبه تلفن آتنای‌ من قطع شده، متاسفانه بنده بدلیل بیماری کرونا قادر به پیگیری وضعیت آتنای عزیزم نیستم، وکیل آتنا آقای نیلی هم در بازداشت هستن، این بدترین ظلم در حق ما و خانواده زندانیان هست».

آتنا دائمی در پیامی از زندان به وضعیت زندان زنان لاکان رشت اشاره کرده و نوشته است: « پنج ماه است در تبعید گاه زن ستیز رشت زندانی هستم جایی که در قیاس با زندان مردان همین استان، پر است از تبعیض. اینجا جایی است همچون سایر نقاط ایران که فقط اجبار و ظلم و بی عدالتی و خفقان حاکم است».

زندانی سیاسی حسین قشقایی که اخیرا از زندان تهران بزرگ به مرخصی اعزام شده است در یک مجموعه توییت دست به افشاگری درباره فساد حاکم در زندان تهران بزرگ بطور خاص از جانب یک وکیل بند بنام پیمان صمدی زد. این زندانی چنین گفته است: «وضعیت زندانیان سیاسی در تیپ ۲ زندان تهران بزرگ بحرانی است. وکیل بند بنام پیمان صمدی زندانیان را مورد تعرض قرار می دهد و برغم شکایات زیاد از کار برکنار نشده است».

زندانی سیاسی گلرخ ایرایی از زندان آمل در نامه‌ای چنین نوشت:‌« ایستادن تمام قد و تا پای جان در برابر عوامل زور و جنایت حتی اگر به ایجاد فضایی خشونت‌آمیز منجر شود، خشونت‌طلبی نیست. خشونت‌طلبی تواضع و سکوت و‌ ندانم‌کاری در برابر عوامل زور و جنایت است».

-زندانی سیاسی رضا محمدحسینی در نامه ای که از زندان رجایی شهر کرج نوشته است به وضعیت زندانیان سیاسی در تبعید پرداخته است. وی در قسمتی از این نامه میگوید: «حکومت به قصد ایجاد هراس در جامعه و به ویژه برای زندانیان سیاسی سرموضع و به قصد تضعیف یک مبارز این تبعیدها را انجام می دهد. اما نتیجه‌ای که می گیرد جز شکستی بزرگتر برای او نیست».

بازداشت در ایران هفته چهارم مرداد:

تهران بزرگ-زندانی سیاسی علی قهرمانی از بازداشت شدگان آبان۹۸، که روز ۲۷ آبان توسط پلیس امنیت کرج در سرآسیاب بازداشت شد. دستگاه قضاییه با آزادی او مخالفت کرد. این زندانی در هفته چهارم مرداد به مرخصی اعزام شد.

تهران- جمعی از وکلای دادگستری و فعالین مدنی آرش کیخسروی، مصطفی نیلی، مهدی محمودیان، محمدرضا فقیهی، محمدهادی عرفانیان کاسب، مریم افرافراز و لیلا حیدری توسط مأمورین امنیتی در دفتر انجمن حمایت از حقوق شهروندی در تهران بازداشت شدند.  

سنندج-روز سه شنبه ۱۹ مردادماه، خبات مفاخری شهروند اهل سنندج، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

اشنویه-روز دوشنبه ۲۵ مردادماه، یک شهروند به نام سردار آلانی از اهالی روستای «سینگان» از توابع شهرستان اشنویه، توسط مأمورین امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

احضار شهروندان در ایران هفته چهارم مرداد:

چرام-یونس صادقی، شهروند اهل شهرستان چرام، طی ابلاغیه ای به شعبه اول دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب این شهر احضار شد. بر اساس این ابلاغیه که در تاریخ ۲۲ مردادماه از سوی شعبه اول دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان چرام صادر و به وی ابلاغ شده است.

شکنجه و اذیت و آزار زندانیان در ایران هفته چهارم مرداد:

ارومیه-زندانی سیاسی ایرج صوفی محمد که از روز ۹ مرداد ماه ۱۴۰۰ در اعتراض به عدم رسیدگی به درخواست انتقال به زندان مرکزی مهاباد دست به اعتصاب غذا زده و به سلول انفرادی منتقل شده بود، بدنبال وخامت حالش در روز ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ و با وعده مساعد مسئولان زندان به اعتصاب غذای خود پایان داده و به بند بازگردانده شد.

یزد-قادر محمدزاده، زندانی سیاسی اهل بوکان که هم‌اینک در حال سپری نمودن شانزدهمین سال از دوران محکومیت خود در زندان یزد می‌باشد، با گذشت ۱۵ روز کماکان در اعتصاب غذا به سر می‌برد و وضعیت جسمانی وی وخیم گزارش شده است.

بهبهان-زندانی سیاسی مهران قره باغی و محمدحسین انصاری فر (زندانی متهم به جرائم عمومی) از بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز به زندان بهبهان بازگردانده شدند. بنابر اطلاع فرزانه انصاری فر، محمدحسین انصاری فر از زندان آزاد شد.

اوین-حکم کیوان صمیمی سردبیر نشریه ایران فردا و از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر، علیرغم قبول درخواست اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور، توسط شعبه هم عرض و با رد نظر دیوان، از سه سال حبس به دو سال حبس کاهش پیدا کرد. پیشتر درخواست اعاده دادرسی آقای صمیمی توسط دیوان عالی کشور پذیرفته شده بود.

لاکان رشت- زندانی سیاسی آتنا دائمی همزمان با انتشار پیامی از وضعیت بسیار بد و نقض قوانین حقوق بشری در زندان لاکان رشت اعلام کرد که به اعتصاب غذای خود پایان داده است.

مشهد- محمد خداپرست نیشابوری، در زندان وکیل آباد مشهد ممنوع الملاقات است. این زندانی که شامگاه ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ توسط ماموران امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده بود، هم اکنون در بخش ممنوع الملاقاتها در زندان وکیل آباد مشهد نگهداری می شود. محمد خداپرست معروف به محمد نیشابوری یک فعال اینستاگرامی است و پستهای اعتراضی علیه خامنه ای در صفحه خود میگذاشت.

اوین-رضا مهرگان، فعال مدنی محبوس در زندان اوین از روز شنبه ۲۳ مردادماه در اعتراض به انتقال به قرنطینه علیرغم نتیجه منفی تست کرونا، اعتصاب غذا کرد.

صدور احکام در ایران هفته چهارم مرداد:

بوکان-حکم محکومیت سمکو معروفی متهم سیاسی اهل شهرستان بوکان، توسط دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان غربی عینا تایید شد. آقای معروفی در اردیبهشت ماه سال جاری، توسط دادگاه کیفری شهرستان بوکان به یک سال حبس تعزیری و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.

سقز-شعبه اول دادگاه انقلاب سقز حکم ۷ ماه حبس تعزیری را برای یک هنرمند کُرد به نام خالد کریم‌نیا معروف به خالد نارین صادر کرد. دادگاه این هنرمند اهل سقز را به «تبلیغ علیه نظام» متهم کرده است.

کرونا در زندانهای ایران هفته چهارم مرداد:

مشهد-فضل الرحمن کوهی، روحانی اهل سنت و امام جمعه پشامگ، در پی ابتلا به کرونا روز شنبه ۲۳ مردادماه، به قرنطینه منتقل شد.

اهواز-تست کرونای زندانی سیاسی خالد پیرزاده در تبعید در زندان شیبان اهواز مثبت اعلام شد. وی دچار سردرد، تب، لرز ، تهوع و سرگیجه شده است. زندانی سیاسی خالدپیرزاده که از تاریخ ۲۳ تیرماه از قرنطینه زندان تهران بزرگ خارج و نهایتا به زندان شیبان اهواز تبعید شد، بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در بند ۵ این زندان و در کنار زندانیان جرائم عادی و خشن قرار دارد.

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)