مروری بر اعتراضات سراسری در ایران از  ۱۳۷۸ تا ۱۴۰۰

با مروری بر اعتراضات سراسری در ایران از ۷۸ تا ۱۴۰۰ تسریع روند اعتراضات روشن می شود؛

اعتراض بزرگ دانشجویان تیرماه ۱۳۷۸

خیزش تیرماه ۷۸ که از روز هجدهم تیر ماه در اعتراض به محدود کردن مطبوعات و بستن روزنامه سلام شکل گرفت از کوی دانشگاه تهران آغاز شد و سپس به سایر شهرها گسترش یافت و تا ۲۳ تیرماه ادامه یافت. قیام دانشجویی تیرماه، به دستور شخص محمد خاتمی (رئیس جمهور وقت) سرکوب شد.

فیروز آبادی، رئیس سابق ستاد کل نیروهای مسلح، در سالگرد اعتراضات دانشجویی تیر ۷۸ اعتراف کرد حمله به دانشجویان با مجوز شخص محمد خاتمی بود.

حسن فیروزآبادی مشاور عالی نظامی خامنه ای برای کم رنگ کردن نقش سپاه پاسداران و شریک جرم گرفتن سرکوب دانشجویان در ۱۸ تیر ۷۸ گفت: «حالا خود (خاتمی) که دستور داده و آن را تصویب کرده بود، یا سکوت کرده یا بیانیه می‌دهد بعد مردم خیال می‌کنند که سپاه تنها بوده است.»

اعتراضات سراسری در ایران سال ۸۸

اعتراض سراسری مردم ایران که در ۴۰ شهر ایران بویژه در تهران به صورت گسترده از ۲۲ خرداد ۸۸ پس از اعلام نتایج انتخابات قلابی به نفع احمدی نژاد شکل گرفت و به سرعت تبدیل به اعتراض میلیونی مردم علیه حاکمیت ولایت فقیه شد. در جریان این سلسله اعتراضات برای اولین بار شعار «مرگ بر خامنه ای» توسط یک زن شجاع در تهران طنین‌انداز شد.
این اعتراضات به مدت ۷ ماه در جریان بود. در روزهای پنجم و ششم دی‌ماه تظاهرات گسترده و بزرگ مردم در روزهای تاسوعا و عاشورا در شهرهای مختلف ایران به اوج خود رسید و حاکمیت خامنه‌ای را به لرزه درآورد.

اعتراضات سراسری در ایران سال ۹۶

قیام سراسری مردم علیه گرانی در سال ۹۶ از مشهد شروع شد و به سرعت به سایر شهرها گسترش یافت. از صبح روز هفتم دی ماه، تظاهرات بزرگی در مشهد در اعتراض به گرانی و سیاستهای اقتصادی دولت روحانی آغاز شد. این تظاهرات و اعتراض بسرعت در سایر شهرهای ایران گسترش پیدا کرد و دو هفته پیاپی در بیش از ۱۴۲ شهر ادامه یافت.
تظاهرکنندگان ابتدا شعارهایی علیه گرانی سردادند اما به فاصله اندکی، شعارها رنگ سیاسی بخود گرفت و رأس حاکمیت یعنی خامنه‌ای را هدف قرار داد.

مردم در شهرهای مختلف با شعارهای «مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر اصل ولایت فقیه»، «مرگ بر دیکتاتور»، «گرانی بهانه است کل نظام نشانه است»، «اصلاح طلب اصولگرا دیگه تمومه ماجرا»، اعتراض خود را علیه تمامیت نظام فاسد و جنایتکار ولایت فقیه نشان دادند.

اعتراضات سراسری در ایران سال ۹۷

در سال ۹۷مردم شهرهای جنوب کشور در اعتراض به بی آبی، و مردم و بازاریان در تهران و سایر شهرها در اعتراض به گرانی و رکود اقتصادی و مردم کازرون در اعتراض به تقسیمات جدید کشوری به خیابانها آمدند.
در مردادماه بخش بزرگی از بازاریان تهران در اعتراض به رکود حاکم بر بازار و بالا رفتن بی‌سابقه نرخ ارز دست به اعتصاب زده و اقدام به تجمع و راهپیمایی کردند. حرکت اعتراضی بازاریان در تهران یک روز پس از تجمع فروشندگان موبایل در پاساژ علاءالدین و بازار چارسوق صورت گرفت.

مغازه داران خیابان‌های مولوی، شوش، چهار راه سپهسالار و اسلامبول نیز به دیگر بازاریان و کسبه معترض پیوستند. در شهریار، کرج، قشم، بندرعباس، رشت، مشهد و اصفهان و تبریز هم مردم در اعتراض به گرانی به خیابان آمده و مغازه‌داران دست به اعتصاب زدند.

در شهرهای جنوبی کشور از جمله اهواز، آبادان، خرمشهر و برازجان مردم در اعتراض به بی‌آبی به خیابانها آمده و نزدیک به دو هفته اعتراضات در شهرهای مختلف ادامه داشت.

در روزهای ابتدایی تیرماه مردم خرمشهر و آبادان برای چند روز پیاپی نسبت به بی آبی و شوری آب در مقابل سازمان آب، فرمانداری و مسجد جامع خرمشهر تجمع اعتراضی بر پا کردند. در شب ۸ تیرماه نیروهای سپاه و لباس شخصی ها به تجمعات اعتراضی مردم در خرمشهر هجوم برده و شماری از شهروندان را مجروح کردند. مردم خورموسی؛ سربندر، آبادان و اهواز در اعتراض به برخورد با مردم معترض خرمشهر و بازداشت و مجروح کردن چندین نفر از آنان؛ دست به تظاهرات زدند. این اعتراضات بیش از یک هفته در شهرهای جنوبی کشور ادامه یافت.

در کازرون، مردم از روز دوشنبه ۲۷ فروردین در اعتراض به طرح تقسیم و تجزیه این شهرستان، اقدام به برگزاری تظاهرات و تجمعات اعتراضی هزاران نفره کردند. این اعتراضات به مدت چندین روز در خیابانهای کازرون ادامه یافت. در چهارمین روز تظاهرات سراسری مردم کازرون نیروهای ضدشورش وارد شهر شده و میدان اصلی شهر را به محاصره خود درآوردند. اما مردم کازرون علیرغم ورود نیروهای ضدشورش با کلیه تجهیزات باز هم به خیابانها آمدند. ماموران به سوی مردم آتش گشودند و ۴ تن از جوانان این شهر، بر اثر شلیک گلوله جان خویش را از دست دادند.

اعتراضات سراسری در ایران آبان۹۸

اعتراض سراسری مردم در شهرهای مختلف کشور پس از اعلام گرانی بنزین در تاریخ ۲۴ آبان ماه، از اولین ساعات بامداد ۲۵ آبان‌ماه آغاز شد. مقامات حکومتی برای جلوگیری از انتشار اخبار مربوط به اعتراضات و همچنین سرکوب وحشیانه این اعتراضات از سوی ماموران ولایت فقیه، از عصر روز ۲۵ آبان اقدام به قطع کامل اینترنت در ایران کردند. این اعتراضات که در بیش از ۱۹۰ شهر کشور و در سطح وسیعی شکل گرفت تا روز ۲۷ آبان ادامه داشت.
در جریان این اعتراض سراسری، بیش از ۱۵۰۰ تن کشته، هزاران تن مجروح و بیش از ۱۰ هزار نفر بازداشت و روانه بازداشتگاهها و زندانها شدند.

شعار اصلی مردم در اعتراضات آبان‌ماه «مرگ بر خامنه ای» و «مرگ بر اصل ولایت فقیه» بود که نشان دهنده این بود که مردم خواستار نابودی تمامیت این نظام هستند.

مردم خشمگین طی سه روز بیش از ۱۰۰۰ بانک و ۹۰۰ پمپ بنزین را به آتش کشیده و تخریب کردند.

اعتراضات سراسری در ایران دی‌ماه ۹۸

اعتراض سراسری مردم در دانشگاه‌ها و شهرهای مختلف کشور در اعتراض به شلیک ۲ موشک توسط سپاه پاسداران به هواپیمای مسافربری اوکراینی و کشتن ۱۷۶ مسافر از روز ۲۱ دی‌ماه شروع شد. عصر روز شنبه ۲۱ دی ماه ساعاتی پس از اعتراف مقامات حکومتی به هدف قرار دادن هواپیمای اوکراینی توسط سپاه پاسداران، هزاران تن از مردم تهران به همراه دانشجویان در مقابل دانشگاه امیرکبیر و دانشگاه شریف دست به تجمعات اعتراضی زدند.

این اعتراضات ابتدا از دانشگاه‌های تهران شروع شد و سپس دانشجویان دانشگاههای سایر شهرها و مردم نیز به این اعتراضات پیوستند. مردم از جمله شعار می‌دادند:

«میکشم میکشم آنکه برادرم کشت»، «کشته ندادیم که سازش کنیم رهبر قاتل رو ستایش کنیم»، «۱۵۰۰نفر کشته آبان ماست»، «سپاه جنایت می کند رهبر حمایت می کند»، «مرگ بر ستمگر چه شاه باشه چه رهبر»، «سپاهی بسیجی داعش ما شمایید»

اعتراضات سراسری در ایران قیام تشنگان تابستان ۱۴۰۰

اعتراض سراسری و قیام تشنگان خوزستان در اعتراض به بی آبی بخصوص در شهرهای استان خوزستان از روز ۲۴ تیرماه سال ۱۴۰۰ آغاز شد و در شهرهای مختلف تا ۱۷ روز ادامه یافت. این اعتراضات بسرعت در همه شهرهای این استان گسترش یافت. سپس مردم در سایر شهرهای ایران در حمایت از مردم تشنه خوزستان دست به اعتراض زدند و به خیابانها آمدند.

در این اعتراضات، مأمورین و پاسداران خامنه‌ای به سوی معترضین شلیک کرده و ۱۳ تن از جوانان را در شهرهای شادگان، ایذه، کوت عبدالله، اهواز، شوش، ماهشهر الیگودرز و سوسنگرد به شهادت رساندند.

شمار دستگیریها نیز دستکم ۱۳۰۰ تن بوده است.

مردم در این اعتراضات شعار می دادند:

«مرگ بر خامنه‌ای» ، «مرگ بر اصل ولایت فقیه» ، «هیهات مناالذله» ، «توپ تانک فشفشه خامنه ای کشته شه» ، «ایرانی می میرد، ذلت نمی پذیرد» ، «می کشم می کشم آنکه برادرم کشت» ، «از خوزستان تا تهران اتحاد اتحاد»

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)