آغاز پاندمی ناشی از ویروس کرونا، زندگی میلیاردها انسان را به مخاطره انداخته است. این سختی برای افرادی که قبلا هم مشکلات و مسائل زیادی را تحمل می‌کردند، رنج آورتر است. همیشه افراد آسیب‌پذیر در مواقع بروز بحران، متحمل بیشترین صدمه می‌شوند.

همانطور که شواهد هم نشان داده، پر واضح است که خشونت علیه زنان و دختران هر روز در حال افزایش است. بسیاری از زنان به بهانه شرایط خطرناک کوچه و خیابان، در خانه‌های خود زندانی شده‌اند و حتی دوستانشان هم نمی‌توانند به آنها دسترسی پیدا کنند. همین امر در مورد خشونت جنسیتی آنلاین نیز صدق می‌کند.

برای واضح‌تر شدن این موضوع، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد خشونت علیه زنان، از تمامی ملت‌ها درخواست کرده تا هر گونه اطلاعاتی در مورد افزایش این قبیل خشونت‌ها در دوران COVID-19 را در اختیار او قرار دهند. در این مقاله با استفاده از گزارشات فوق، به بررسی بحران خشونت اینترنتی علیه زنان پرداخته‌ایم

در این گزارش ذکر شده که امروزه علاوه بر پاندمی ناشی از کرونا، شاهد پاندمی خشونت جنسیتی آنلاین نیز هستیم، که رسیدگی به آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. افزایش خشونت خانگی، بر روی افزایش خشونت‌های جنسیتی آنلاین نیز تاثیر شدیدی گذاشته و زندگی آنلاین را برای زنان بسیار سخت و چالش بر‌انگیز کرده‌است.

تحقیقات نشان داده که فضای مجازی محیط چندان امنی برای زنان به حساب نمی‌آید. ۵۲% از زنان و دخترانی که در یک نظرسنجی عمومی شرکت کرده بودند تجربه خشونت آنلاین داشتند. این خشونت‌ها، دریافت پیام‌های تهدید آمیز، آزار جنسی و اشتراک گذاری تصاویر خصوصی افراد بدون دریافت اجازه از آنها را شامل می‌شد. به عقیده ۸۷% از این شرکت کنندگان، اوضاع روز به روز در حال وخیم‌تر شدن است.

خشونت آنلاین (از تهدیدات خشونت آمیز و جاسوسی دیجیتالی گرفته تا آزار جنسی و اشتراک گذاری تصاویر خصوصی افراد بدون دریافت اجازه) به هر شکلی که صورت بگیرد، می‌تواند تاثیرات روحی و جسمی شدیدی به همراه داشته باشد. همچنین در تحقیقات گذشته نیز چنین دیده شده که فعالان حقوق زنان، زنان سیاه پوست به خصوص فعالان این زمینه نسبت به دیگر افراد بیشتر هدف خشونت‌های آنلاین قرار می‌گیرند. حتی در موارد بسیاری شریک زندگی این زنان، با بهره‌جویی از ابزارهای دیجیتالی مثل ردیابی، تهدید و نظارت اینترنتی، خشونت‌های خانگی‌شان را شدت می‌دهند.

بسیاری از انواع خشونت‌های اینترنتی در دوران پاندمی ناشی از کرونا افزایش یافته، چرا که بسیاری از مردم به دلیل خانه نشین شدن، به فضای مجازی رو آورده‌اند. برای مثال در این دوران آمار انتشار تصاویر خصوصی افراد افزایش یافته است. هدف از این کار سرافکنده‌ کردن فرد، تهدید و کنترل قربانی است. این نوع از خشونت آنلاین منجر به انزوای قربانیان شده و تاثیرات روحی روانی آن به قدری شدید است که در بسیاری موارد فرد دچار افسردگی شده، به خود آسیب رسانده و حتی اقدام به خودکشی نموده است.

پیاده‌سازی فضای امن در پلتفرم‌های اینترنتی نیز به دلیل خانه نشین شدن کارمندان و افزایش بهره‌گیری از ابزارهای هوش مصنوعی، نه تنها بهبود نداشته بلکه اوضاع آن وخیم‌تر نیز شده است.

با گذشت زمان، پلتفرمهای مطرح تدابیر ویژه‌ای برای رسیدگی سریعتر و راحتتر به شکایات و گزارشات کاربران فراهم کرده‌اند، با این وجود تا رسیدن به شرایط امن و ایده‌آل به خصوص در این دوران که خشونت جنسیتی علیه زنان و دختران افزایش چشمگیری داشته، راه درازی در پیش است. شرکت‌های فناوری اطلاعات باید بیشتر بر روی خشونت‌های جنسیتی تمرکز کنند.

سخن پایانی:

خشونت علیه زنان برای دستیابی به عدالت جنسیتی تهدید بزرگی است و تا زمانی که برای امن کردن دنیای دیجیتالی همه دست به کار نشده‌ایم، زنان و دختران هر روز مورد حمله قرار خواهند گرفت. نتیجه این حملات انزوای دیجیتالی، عدم بیان آزادانه افکار و عقاید خواهد بود. این قبیل اتفاقات فرصت بهره‌گیری آزاده زنان و دختران از اینترنت را سلب خواهد کرد. برای جلوگیری از افزایش هر‌چه بیشتر این روند، دولت‌ها و پلتفرمهای اینترنتی باید تدابیر ویژه‌ای جهت رسیدگی به خشونت علیه زنان اتخاذ کنند. همچنین باید تلاش زیادی در زمینه فرهنگ سازی به خصوص در مورد برابری جنسیتی صورت بگیرد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)