آیا سیستم بهداشت و درمان ایران در حال فروپاشی است؟

در حالی که تعداد قربانیان کرونا در ایران روزانه افزایش می‌یابد برخی از فروپاشی سیستم بهداشت و درمان در حکومت ایران خبر می‌هند. آما آیا این فرضیه درست به نظر می‌رسد؟

اخبار حاکی از وضعیت فاجعه‌بار بیماران کرونایی است. تمامی استان‌های کشور در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند.

همه تخت‌های بیمارستان‌های کشور پر شده و برای بیماران جدید که به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند تختی وجود ندارد.

مسئولان حکومتی از فروپاشی سیستم بهداشت سخن می‌گویند و برخی اخبار نیز در همین زمینه منتشر می‌شود. اما این ظاهر قضیه است. در این که واکسن و اولیه‌ترین امکانات پزشکی و بیمارستانی در کشور وجود ندارد یا تخت‌های بیمارستان‌ها کاملا اشباع شده است شکی نیست اما ربط دادن آن به فروپاشی سیستم بهداشت امری خطاست.

اظهارات رئیس سازمان نظام پزشکی

محمدرضا ظفرقندی؛ رئیس سازمان نظام پزشکی کشور اعلام کرد که آمار واقعی کرونا از موارد اعلامی بیشتر است و افزود آنها که برای تحدید ورود واکسن بیانیه دادند باید پاسخگوی رکورد جان‌باختگان باشند.

هر چند ظفرقندی از شخص خاصی اسم نمی‌برد اما در زمستان سال ۱۳۹۹ این خامنه‌ای بود که اعلام کرد ورود واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی به کشور ممنوع است.

ظفرقندی که شامگاه یکشنبه ۱۷ مرداد سخن می‌گفت افزود تعداد تست‌های انجام شده کاهش یافته و آمار واقعی بسیار بیشتر از موارد اعلام شده است.

دبیرکل و سخنگوی جمعیت هلال احمر حکومت ایران: سنگ‌اندازی و کارشکنی در ورود واکسن

حال با شیوع گونه دلتای ویروس کرونا کشور در حالت بحرانی به سر می‌برد. یکی از دلایلی که نباید در دام سناریوسازی عوامل حکومت مبنی بر فروپاشی سیستم بهداشت افتاد سخنان دبیرکل و سخنگوی جمعیت هلال احمر حکومت ایران است.

 محمدحسین قدسیان‌مقدم؛ دبیرکل و سخنگوی جمعیت هلال احمر حکومت ایران در روز دوشنبه ۱۸ مرداد از سنگ‌اندازی و کارشکنی در ورود واکسن به ایران خبر داد و افزود اگر بتوانیم تامین ارز داشته باشیم به زودی ۳۰ میلیون دوز واکسن دیگر به کشور وارد خواهد شد.

قدسیان مقدم نیز به اشخاص و ارگان‌هایی که برای ورود واکسن سنگ‌اندازی و کارشکنی می‌کنند اشاره‌ای نکرده است.

اظهارات دبیرکل و سخنگوی جمعیت هلال احمر حکومت ایران به روشنی آشکار می‌سازد که اراده‌ای نهان در پشت عدم مدیریت بحران کرونا در کشور وجود دارد اما توان نام بردن از آنها را ندارد.

یک دلیل دیگر؛ مخالفت با تعطیلی ۲ هفته‌ای کشور

در همین حال و بعد از مخالفت با تعطیلی عمومی ۲ هفته‌ای کشور برای کنترل و مهار کرونا که پیشتر مطرح شد، بار دیگر متخصصین امر، خواهان تعطیلی ۲ هفته‌ای و عدم برگزاری تجمعات مربوط به ماه محرم در ایران شدند.

علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی بهشتی هشدار داد که ستاد ملی کرونا در برابر خواست جامعه پزشکی عکس‌العملی در مورد لزوم اجرای قرنطینه عمومی کشور ندارد.

وی تاکید کرد بدون قرنطینه عمومی برای ایجاد سکون در جامعه مطمئنا هیچ گاه بر گونه دلتای کرونا و پیک کنونی فائق نخواهیم آمد و تلفات گسترده‌تر خواهیم داشت.

اما کارگزاران حکومتی که مطامع ایدئولوژیک ولایت فقیه را پیش می‌برند یکی بعد از دیگری بر طبل برگزاری مراسم ماه محرم می‌کوبند بی‌آنکه توجهی به فروپاشی سیستم بهداشت و درمان کشور توجهی داشته باشند.

شاهد اقدام جدی برای مقابله با کرونا در کشور نیستیم

حمید سوری؛ رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید ۱۹ نیز روز دوشنبه ۱۸ مرداد در گزارشی در روزنامه همشهری اعلام کرد شاهد اقدام جدی برای مقابله با کرونا در کشور نیستیم و از ابتدای شیوع کرونا هیچ خواست و تعهدی برای حل مسئله وجود نداشته است.

با این دلایل دیگر به قطع یقین می‌توان گفت فروپاشی سیستم بهداشت کشور بهانه است و سران حکومت ولایت فقیه آشکار نمی‌خواهند بحران کرونا را مدیریت و آن را ریشه‌کن کنند.

در همین حال نادر توکلی معاون ستاد کرونای تهران اعلام کرد همه تخت‌ها پر است و تنها ظرفیتی که استفاده می‌کنیم ۱۰۰۰ تخت اورژانس بیمارستان‌هاست بیماران باید در اورژانس منتظر باشند تا با ترخیص و فوت بیماران کرونا تخت خالی شود.

به دلیل تعداد افزایش‌یابنده فوت‌شدگان بیماران کرونایی در مشهد، رضا خواجه‌نائینی سرپرست شهرداری مشهد اعلام کرد با تعداد بالای فوتی‌های کرونا ساعات کار و پرسنل آرامستان مشهد افزایش یافته است.

بنا بر اعلام رسمی در ۲۴ ساعت منتهی به ۱۷ مرداد ۵۴۲ نفر بر اثر ابتلاء به کرونا جان خود را از دست داده‌اند که این رقم بالاترین میزان از زمان شیوع کرونا می‌باشد.

نایاب‌شدن سرم و داروهای تقویتی در بازار و فروش آنها به قیمت گزاف در بازار آزاد

در این میان خبر می‌رسد که سرم و داروهای تقویتی نیز کمیاب شده و در بازار آزاد به قیمت‌های گزاف به فروش می‌رسد، بسیاری از بیماران کرونایی در حیاط بیمارستان‌ها بستری می‌شوند و بسیار در راهرو و روی صندلی‌های انتظار بیمارستان‌ها.

با این وضعیت به روشنی می‌توان گفت سیستم بهداشت کشور فرو نپاشیده است بلکه کشتار از طریق کرونا امری نه سهوی بلکه عمدی است.

چرا که با وجود ثروت‌های نجومی در کشور و در اختیار سران حکومت ولایت فقیه، تهیه واکسن و واکسیناسیون شهروندان کار چندان مشکل و زمانبری نیست.

اما به رغم اینکه ماه‌ها از کشف واکسن‌های معتبر بین‌المللی می‌گذرد اما حکومت ولایت فقیه به دستور مستقیم خامنه‌ای از واردات واکسن معتبر خودداری می‌کند.

خامنه‌ای در نظر دارد تا با کلان کشتار از طریق کرونا مردم سراپا ناراضی از حکومت ولایت فقیه را در لاک خود فرو برده و بقای حکومت خود را با ادامه کرونا و کشتار آن تضمین کند. [راه نجات مردم از بحران کرونا چیست؟]

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)