هنوز یک میلیون دوز واکسن کرونا هم در ایران ساخته نشده

در هیاهوی تبلیغات حکومت ایران برای ساخت و تولید انواع واکسن‌ها برای کرونا، محمدحسین فلاح مهرآبادی؛ معاون تحقیقات و فناوری موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی این موضوع را انکار و اعلام کرد هنوز یک میلیون دوز واکسن کرونا هم در ایران ساخته نشده است.

فقدان واکسن عاملی برای مرگ و میر

بحران کرونا به اندازه کافی دردناک و غم‌انگیز است. جان‌های بسیاری که مورد استثنای ویروس منحوس قرار نمی‌گیرند و از پیر و جوان و زن و مرد و بزرگ و کوچک به کام مرگ فرستاده می‌شوند.

بسیاری از مردم در بیش از ۱.۵ سال گذشته داغدار عزیزان خود هستند و بسیاری زندگی خود را در نتیجه از دست‌دادن عزیزی از هم پاشیده می‌بینند.

ساخت و استفاده از واکسن در کشورهای دیگر

اما در این بین این درد بی درمان نیست. واکسن کرونا از چندین ماه پیش ساخته، مورد تایید سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته و کارایی آن آزموده شده و در اکثریت قریب به اتفاق کشورهای جهان به شهروندان تزریق می‌شود تا در مقابل ویروس کرونا ایمن باشند.

اما وقتی بر روی نقشه جغرافیا به ایران می‌رسیم اوضاع کاملا فرق می‌کند این فرق نه در تفاوت جغرافیایی بلکه در نوع حاکمیت و حاکمان آن است که سرنوشتی جز سرنوشت دیگر کشورها برای شهروندانشان در مورد کرونا و واکسیناسیون آن رقم زده‌اند.

ممانعت از ورود واکسن به کشور

عداوت‌ها و دشمنی سیستم حکومتی با برخی کشورها بهانه قرار گرفت تا خامنه‌ای بعد از تایید واکسن‌های معتبر جهانی ورود آنها به ایران را ممنوع کند بی‌آنکه مسئولیت مرگ و میر افزایش‌یابنده شهروندان را بپذیرد یا نسبت به آن واکنشی نشان دهد.

تحفه آنکه در شروع خامنه‌ای شیوع ویروس کرونا را برای حکومتش «نعمت» نیز می‌خواند.

افزایش انتظارات در جامعه پیرامون واکسن

با افزایش تولید واکسن و به تبع آن افزایش واکسیناسیون در کشورهای دیگر، قطع یقین در جامعه ایران نیز انتظار این بود که حکومت مانند دیگر کشورها اقدام به خرید واکسن کند.

اما حکومت ولایت فقیه نه تنها این کار را انجام نداد بلکه به بهانه‌هایی واهی مانند ساخت واکسن در داخل کشور، خرید واکسن را پشت گوش انداخت که نتایج وخیم و فاجعه‌بار آن را امروزه مشاهده می‌کنیم.

ادعاهای واهی ساخت واکسن

به جای آن حکومت ایران هر روز برای پوشاندن این ناکارآمدی، اقدام به مانور و سناریوسازی‌هایی تحت عنوان ساخت و تولید انواع واکسن داخلی یا انواع شراکت‌های با کشورهای دیگر برای ساخت واکسن در پروژه‌ای مشترک کرد.

نتیجه باز هم مشخص و امروز پیش چشمان ماست اما به رغم همه این مانورها در حالی که پیک پنجم کرونا و سویه دلتا با هجومی سهمگین حجم مبتلایان و تلفات را به میزان حداکثری خود رسانده است خبر می‌رسد که وعده‌های ساخت واکسن داخلی پوچ بوده است.

هنوز یک میلیون دوز واکسن هم در ایران ساخته نشده

به رغم همه تبلیغات حول انواع واکسن و کمیت و کیفیت آن، محمدحسین فلاح مهرآبادی؛ معاون تحقیقات و فناوری موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی در روز سه‌شنبه ۱۲ مرداد به میدان آمد و اعلام کرد که هنوز یک میلیون دوز واکسن هم در ایران ساخته نشده است!

مهرآبادی با اشاره به بی‌برنامگی حکومت ایران افزود اگر از ابتدای امر دولت برنامه‌ریزی‌شده پیش می‌رفت و در بخش دولتی و خصوصی شرکت‌هایی را منتخب و حمایت می‌کرد بهتر بود.

مهرآبادی با اشاره به اینکه نخستین مجور کارآزمایی بالینی در دی ماه ۱۳۹۹ و دومین مجوز در اسفند اما می‌افزاید که در آن زمان واکسن‌های معتبر بین‌المللی در دیگر نقاط جهان فاز سوم کارآزمایی بالینی را نیز گذرانده و برخی مجوز مصرف اضطراری نیز دریافت کرده بودند.

اما و اگر  ساخت واکسن موفقیت

اما مهرآبادی اکنون علاوه بر عدم تولید واکسن در داخل کشور اعلام می‌دارد که اگر واکسن‌سازان در ایران موفق به ساخت واکسن کرونا نشوند علاوه بر خسارت سرمایه «اعتماد عمومی» مردم نیز از بین می‌رود.

ناگفته پیداست آنچه که مهرآبادی هشدار آن را می‌دهد مدت‌ها پیش از این از بین رفته است یعنی اعتماد عمومی مردم ایران به حکومت ولایت فقیه و سران آن که به دلایل سیاسی نه تنها مانع ورود واکسن شدند بلکه در تهیه واکسن هم عقب‌تر از قافله‌ای که اکنون در اکثر کشورها به سرمنزل مقصود رسیده اما در ایران هنوز بر سر توان یا عدم توان ساخت واکسن داخلی است در حالی که خبرها حاکی از آن است که به زودی تعداد تلفات کرونا روزانه به ۸۰۰ نفر در کشور می‌رسد.

نبود واکسن عامل اصلی رسیدن به پیک پنجم

در این نیز شکی نیست که عدم واکسیناسیون و یا واکسیناسیون با واکسن‌های تایید‌نشده چینی‌، روسی، کوبایی و… یا واکسیناسیون قطره‌چکانی اصلی‌ترین عامل گسترش ویروس کرونا در ایران است و در حالی که کشورهای دیگر جهان حداکثر در پیک دوم به سر می‌برند ایران تحت حاکمیت ولایت فقیه در پیک پنجم کرونا قرار دارد و هشدارها مبنی بر این است که اگر وضعیت به همین منوال پیش برود پیک ششم نیز به زودی از راه خواهد رسید. [پیک پنجم کرونا کشتار می‌کند یا خامنه‌ای؟]

حال در جامعه ایران در یک سو حکومتی قرار گرفته عملا نشان داده که زندگی و هست و نیست مردم ایران هیچ ارزشی برایش ندارد و در سوی دیگر مردمی داغدار که روزانه دردهایشان بیشتر و بیشتر می‌شود.

تراکم و انباشت این دردها طبیعتا تا به ابد ادامه نخواهد داشت و در نقطه‌ای رو به حکومتی که این چنین بی‌توجه به جان انسان‌هاست به صورت خشمی آتشین خواهد بارید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)