ماهواره بدون فیلتر و پرسرعت به ایران رسید

شرکت اپیس ایکس با مدیریت ایلان ماسک با پروژه عظیم استارلینک در حال استقرار مجموعه‌ای از هزاران ماهواره کوچک در مدار زمین است که می‌تواند اینترنت ماهواره‌ای را برای شهروندان کشورهای کره زمین فراهم کند. گفته می‌شود ایران نیز اخیرا تحت پوشش اینترنت ماهواره‌ای استارلینک قرار گرفته است. این در حالی است که حکومت ولایت فقیه در پی قطع جامعه ایران از اینترنت جهانی است و در روزهای اخیر آن را در مجلس حکومتی مورد بررسی قرار داده است.

ماهواره‌های استارلینک بر فراز ایران

بنا به برخی گزارشات‌ها و تصاویر تجهیزات دریافت اینترنت پرسرعت ماهواره‌ای استارلینک به ایران رسیده است.

ایلان ماسک مدیر عامل شرکت تسلا که مسئولیت اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را دارد اعلام کرده امکان ایجاد پارازیت و فیلتر روی اینترنت ماهواره‌ای استارلینک وجود ندارد.

تجهیزات مورد نیاز برای دسترسی به ماهواره استارلینک

بنا بر اخبار منتشره قیمت دستگاهی که برای راه‌اندازی اینترنت ماهواره‌ای استارلینک نیاز است ۵۰۰ دلار و هزینه شارژ ماهیانه آن ۱۰۰ دلار است.

بنا بر این گزارش‌ها همزمان ۲۰۰ اکانت می‌توانند از هر دستگاه نصب شده استفاده کنند و این دستگاه هیچ محدودیتی در پاسخگویی به تمامی مصرف‌کنندگان ندارد.

همچنین بنا بر اخباری که در رسانه‌ها منتشر شده حجم اینترنت ماهواره‌ای استارلینک نامحدود است و هیچ سایتی بر روی آن فیلتر نیست.

با عبور ماهواره‌های شرکت اسپیس ایکس از روی ایران در از روی آسمان ایران، این کشور نیز رسما تحت پوشش اینترنت پرسرعت استارلینک قرار گرفته است.

گزارش‌ها همچنین می‌افزاید اینترنت ماهواره‌ای در حال حاضر در غرب کشور فعال شده است. [از ماهواره اینترنتی «استارلینک» چه می‌دانیم؟ + کلیپ]

پروژه استارلنیک تا سپتامبر تکمیل می‌شود

پیش از این اخباری به نقل از ایلان ماسک بنیانگذار این پروژه منتشر شده بود که ماهواره پرسرعت استارلینک از شهریور ۱۴۰۰ راه‌اندازی و تکمیل خواهد شد.

بنا بر گزارش‌های منتشر شده از سوی اسپیس ایکس اگر ۴۰۰ عدد از ماهواره‌‌های این شرکت در مدار زمین قرار بگیرد برخی کشورها تحت پوشش اینترنت جزئی قرار خواهد گرفت و پس از عملیاتی شدن حدود ۸۰۰ ماهواره این پوشش بیشتر خواهد شد.

همچنین گفته می‌شود تا اواخر ماه می ۲۰۲۱ بیش از ۱۷۳۰ ماهواره استارلینک در مدار زمین قرار گرفته است که طبعا کشورهای تحت پوشش را بیشتر خواهد کرد.

اهمیت پروژه ماهواره پرسرعت استارلینک برای کشورهای دیکتاتورمآب

اهمیت پروژه ماهواره پرسرعت استارلینک می‌تواند برای کشورهایی که در زمینه اینترنت برای شهروندان خود محدودیت ایجاد می‌کنند تاثیرات مستقیم بسزایی داشته باشد.

کارشناسان این برنامه ماهواره‌ای گفته‌اند علاوه بر اینکه امکان انداختن پارازیت بر روی این شبکه ماهواره‌ای وجود ندارد همچنین امکان ردیابی آنها نیز وجود ندارد. چرا که هر دیش اینترنت ماهواره‌ای در لحظه از ۳ ماهواره سیگنال دریافت خواهد کرد.

علاوه بر این با جابجایی دیش ماهواره به میزان تنها ۷۰ سانتیمتر دریافت کننده سیگنال بی‌درنگ سیگنال را از ۳ ماهواره دیگر دریافت خواهد کرد.

در حال حاضر بسیاری از نمایندگی‌ها شروع به ثبت سفارش تجهیزات این ماهواره از کشورهای همجوار برای واردکردن آن به داخل ایران کرده‌اند.

مناطق تحت پوشش اینترنت ماهواره‌ای استارلینک

این تحول شگرف در صنعت ارتباطات تمامی نقاط زمین به جز قطب را زیر پوشش خود خواهد گرفت و خدمات آن برای کشورهای خاورمیانه از جمله عراق و افغانستان رایگان خواهد بود.

بر خلاف رسیور شبکه‌های ماهواره‌ای که فقط دریافت‌کننده هستند پکیج اینترنت شرکت اسپیس ایکس از هر دیش نیاز به ارسال سیگنال (uplink) دارد که اگر راه‌اندازی شود به راحتی ظرف چند دقیقه با تکنیک triangulation قابل شناسایی خواهد بود.

بنا بر گفته برخی کارشناسان راه‌اندازی اینترنت ماهواره استارلینک سرویس‌های بزرگی چون یوتیوب با سرعت، و کیفیت بالا در دسترس ایرانیان قرار خواهد گرفت.

با این حال باید تا ماه سپتامبر منتظر ماند و دید بعد از راه‌اندازی و در مدار قرار گرفتن تمامی ماهواره‌های شرکت اسپیس ایکس کمیت و کیفیت ارتباطات این فناوری معجزه‌وار ایلان ماسک عملکردی چگونه خواهد داشت.

قطعا با راه‌اندازی کامل شده پروژه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک و پوشش کشور ایران، دکان فیلترینگ اینترنت توسط ملایان ایران تخته خواهد شد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)