آمریکا: توپ در زمین حکومت ایران است

نمی‌توان با یقین سخن گفت وقتی داده‌ها پراکنده و اظهارات هر کدام رنگ و بویی متفاوت از هم دارند.

نمی‌توان با یقین سخن گفت وقتی در فضای شفاف که طبیعت حل مناقشات بین‌المللی است موضع اصلی هر کشور در لابلای انبوهی از مانورها و اظهارات رسانه‌ای پنهان می‌شود.

آنچه می‌توان گفت گمانه‌هایی است که برخی به درستی آن اصرار دارند و برخی کماکان به لفاظی‌های رسانه‌ای ادامه می‌دهد تا امتیازی بگیرند.

مذاکرات برجام نیز از این قاعده مستثنی نیست. سخنان بسیاری بر روی دایره ریخته می‌شود از تهدید برای بسته شدن پنجره تا اذعان به شکست مذاکرات و از سویی در اظهاراتی متناقض این سخن که برجام باید به هر قیمت احیاء و توافق باید حاصل شود.

غریب‌آبادی شکست مذاکرات برجام را اعلام کرد

از سوژه اصلی مذاکرات برجام شروع می‌کنیم که شکست مذاکرات برجام را اعلام کرده است.

کاظم غریب‌آبادی نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی تلویحا شکست مذاکرات برجام را با این جملات اعلام کرد.

وی اعلام کرد آمریکایی‌ها کل تفاهم را به پذیرش بندی در خصوص انجام گفتگوهای آتی در مورد مسایل منطقه‌ای گره زدند که کاملا با موضوع مذاکرات غیر مرتبط و مضر است آنها رفع برخی تحریم‌ها و همچنین خروج نام سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی را مستقیما به پذیرش این بند منوط کردند. (دخالت‌های منطقه‌ای حکومت ایران)

تحریم ۵۰۰ شخصیت حقیقی و حقوقی و تحریم‌های کاتسا باقی می‌ماند

غریب‌آبادی افزود آمریکایی‌ها در این مذاکرات حاضر به ارائه تضمین در مورد عدم تکرار رفتارهای مشابه دولت قبل در قبال توافق هسته‌ای نشدند و حتی به برداشتن تحریم‌ها علیه بیش از ۵۰۰ نفر از اشخاص حقیقی و حقوقی که توسط دولت ترامپ به بهانه غیرهسته‌ای تحت تحریم قرار گرفتند و همچنین لغو قانون تحریمی کاتسا هم نشدند.

قانون کاتسا چیست؟

شایان ذکر است کنگره ایالات متحده در سال ۲۱۰۷ قانون مقابله با دشمنان این کشور از طریق تحریم‌ها، معروف به کاتسا را تصویب کرد و بر مبنای این قانون، سپاه پاسداران مشمول دستور اجرایی ۱۳۲۲۴ یا همان تحریم کاتسا شد. [کاتسا، سپاه و تحریم سیاه‌چاله‌ای]

بدین وسیله آنچه به حکومت ایران مربوط می‌شود پذیرفته که شکست مذاکرات برجام در تقدیر است.

خواست‌های حداکثری خامنه‌ای و دستاوردهای حداقلی

دلیل بر این ادعا، شرط حکومت ایران بر رفع تمامی تحریم‌ها بود که خامنه‌ای شرط کرده بود، مضاف بر آن که برای ورود به پرونده دخالت‌‌های منطقه‌ای، مرز سرخ تعیین کرده بود.

همچنین عدم لغو تحریم‌های سپاه پاسداران و لغو تحریم‌های کاتسا که خود بخشی اصلی از تحریم‌ها به شمار می‌رود بدان معناست که تمامی ارگان‌ها، نهادها و حتی دولت منتسب حکومت به دلیل مراوداتی که با سپاه در آتی داشته باشد مشمول تحریم‌ها خواهد شد.

عدم لغو دستور اجرایی تحریم تسلیحات متعارف

غریب‌آبادی همچنین اعتراف کرده است که ایالات متحده حاضر نیست دستور اجرایی تحریم تسلیحات متعارف را لغو کند.

بی‌دلیل نیست که تا این مرحله حکومت ولایت فقیه سخن از شکست مذاکرات برجام بر زبان بیاورد.

پس تا بدینجا مشخص شده آمریکا حاضر به لغو تحریم ۵۰۰ شخص حقیقی و حقوقی نیست، نمی‌خواهد نام سپاه را از لیست خارج کند تحریم‌های کاتسا را لغو نمی‌کند و همچنین نمی‌خواهد قانون اجرایی تحریم تسلیحاتی متعارف را لغو کند.

برخی دیگر از خواسته‌های غرب از حکومت ایران

اما این تمامی شکست مذاکرات برجام برای حکومت ایران نبوده است کار تا بدانجا پیش رفته است که غریب‌آبادی اعلام داشته که طرف‌های غربی اصرار داشته‌اند و از پیش فراتر رفته‌اند که سه موضوع «اقدامات بیشتر در مورد تقویت موثر روابط اقتصادی و تجارت بین‌المللی ایران شامل تغییر در سیاست تحریمی، تضمین منافع عدم اشاعه‌ای برجام در درازمدت و همچنین گام‌هایی برای حمایت  و تقویت امنیت منطقه‌ای در میان کشورهای منطقه خلیج فارس شامل کاهش تنش و اقدامات اعتمادساز از طریق گفتگو از سوی ایران» نیز باید در متن مذاکرات برجام گنجانده و عملی شود.

در یک کلام آنچه از خواسته‌های حداکثری حکومت ولایت فقیه باقی مانده است را نمی‌توان حتی خواسته‌های حداقلی نامید!

ورود خامنه‌ای به صحنه

این موارد حاصل شده در مذاکرات است که خامنه‌ای را وادار کرد تا روز ۶ مرداد اعلام کند در این دولت معلوم شد اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد.

اما در سوی دیگر مواضع رسمی دیگر کشورها از جمله آمریکا و برخی مقامات غربی، با تمامی اوصافی که پیش از این ذکر شد نیز به نفع حکومت ولایت فقیه نیست بلکه این حکومت را بین چکش و سندان قرار می‌دهد.

آنتونی بلینکن: زمان محدود است

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در روز ۷ مرداد ۱۴۰۰ اعلام کرد «روند گفتگوها با حکومت ایران بر سر برجام نمی‌تواند به طور نامحدود ادامه پیدا کند و اکنون زمان تصمیم‌گیری حکومت ایران است».

شایان ذکر است که موضعگیری آنتونی بلینکن بعد از اعلام مواضع رسمی غریب‌آبادی و در پاسخ به آن صورت گرفت.

آنتونی بلینکن افزود آمریکا حسن نیت و تمایل خود برای بازگشت به توافق برجام را نشان داده و در حال حاضر توپ در زمین حکومت ایران است.

اما توپی که بلینکن به آن اشاره می‌کند با توجه به انتظارات حداکثری که حکومت ایران از این مذاکرات داشت به توپ بزرگ گدازانی می‌ماند که می‌تواند جامه مندرس ولایت فقیه را شعله‌ور و خاکستر کند اگر که تحریم‌های مورد اشاره غریب‌آبادی باقی بمانند.

بی‌جهت نیست که غریی‌آبادی که از ابتدا در تمامی جلسات مذاکرات بوده است شکست مذاکرات برجام را با این اظهاراتش بیان می‌دارد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)