طرح فیلترینگ تهدیدی برای دامن زدن به اعتراضات سراسری

طرح ساماندهی پیام رسان‌های اجتماعی که قرار بود در جلسه علنی مجلس در روز دوشنبه ۴ مرداد مورد بررسی قرار بگیرد موقتا از دستور کار مجلس ولایی حکومت ولایت فقیه خارج شد.

طرحی با نام «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» از مدتی پیش و در پی جایگزینی طرح دیگری که پیش از آن مطرح شده بود در دستور کار مجلس حکومت ولایت فقیه قرار گرفته است. [ساماندهی پیام رسان‌ های اجتماعی یا تشدید فیلترینگ؟]

در آخرین مورد قرار بود طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» یا همان طرح فیلترینگ در جلسه علنی روز دوشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۰ در مجلس بررسی و تصویب شود.

چرا طرح فیلترینگ موقتا کنار گذاشته شد؟

اما خروجی جلسه روز دوشنبه مجلس کنار رفتن موقتی این طرح بود. سوالی که در اینجا نمایان می‌شود این است که به رغم اصرار بسیاری که در درون حکومت ولایت فقیه وجود دارد چرا این طرح تا کنون در مجلس تصویب و اجرایی نشده است؟

روزنامه همشهری در این باره نوشته است فیلترینگ سراسری و گسترده پلتفرم‌های بین‌المللی تبدیل به نگرانی مهم و اصلی کاربران اینترنت کشور در کنار مشکلات ریز و درشت اقتصادی شده است.

ترجمان نوشته همشهری این است که در صورت اجرای طرح فیلترینگ و در حالی که اعتراضات در استان‌های مختلف کشور به دلیل مشکلات عدیده در جریان است ممکن است این باعث گسترش اعتراضات شود به نحوی که تبدیل به ابر بحرانی برای حکومت ولایت فقیه شود.

ماهیت نامه آذری جهرمی

این ترس است که وزیر ارتباطات روحانی را وا داشته است تا دست به نامه‌نگاری به قالیباف؛ رئیس مجلس و رئیسی؛ رئیس جمهور آینده ولایت فقیه بزند و نسبت به پیامدهای طرح فیلترینگ اینترنت هشدار دهد.

آذری جهرمی نوشته است این طرح  خود معضلی جدید در اعتمادسازی به نظام حکمرانی فضای مجازی کشور را به دنبال خواهد داشت.

بنا بر این اظهارات مشخص می‌شود یکی از دلایل اصلی عقب‌نشینی حکومت ولایت فقیه از طرح فیلترینگ اینترنت با هر عنوانی، ترس از اعتراضات عمومی در کشور است در زمانی که جامعه ایران مانند بشکه باروتی می‌ماند که آماده انفجار است.

تاثیرات اعتراضات خوزستان بر جو عمومی کشور

بازتاب خبرهای اعتراضات خوزستان که بعد از ۱۱ روز دامنه آن به شهرها و استان‌های دیگر از جمله تبریز، اصفهان و تهران کشیده شده است ادله‌ای بر این سخن است.

اما این تنها آذری جهرمی نبوده که نسبت به اعتراضات ناشی از تصویب طرح فیلترینگ اینترنت هشدار داده است.

محدودکردن اینترنت بنزینی بر آتش خشم

احمد زیدآبادی از جناح روحانی در مطلبی در روزنامه همدلی با عنوان «محدودکردن اینترنت بنزینی بر آتش خشم مردم است» نوشته است تجربه تلخ و زیان بار مقابله با نوار کاست، دستگاه ویدئو، دیش ماهواره و…  سرانجام تن دادن به همه آنها پس از تحمیل هزینه‌‌های سنگین روانی و فرهنگی به جامعه و برانگیختن خشم عموم را در مورد اینترنت تکرار کردن، نشانی جز تداوم لجبازی به قصد تخریب اعصاب ملت ندارد.

البته در این بین باید متذکر شد امثال آذری جهرمی و زیدآبادی دلشان برای مردم و ملت ایران نسوخته است. آنان به روشنی آتشی را که در پس طرح فیلترینگ اینترنت نهفته است می‌بینند و می‌دانند که اگر این آتش گر بگیرد تر و خشک حکومت ولایت فقیه را خواهد سوزاند و از این منظر دلسوز ظاهری مردم می‌شوند.

با این وجود سخنگوی مجلس اعلام کرده است که بررسی طرح فیلترینگ اینترنت توقف نشده به آن معنی که احتمال آن وجود دارد در آینده پیگیری شود.

هدف دیگر حکومت ولایت فقیه از طرح فیلترینگ اینترنت

هدف دیگری که حکومت ولایت فقیه در پی طرح فیلترینگ اینترنت دنبال می‌کند کنترل جامعه در شرایط اعتراضات عمومی است که اوضاع را با کنترل اینترنت در اختیار خود گرفته و در زیر لوای قطع اینترنت به سرکوب اعتراضات بپردازد. امری که در آبان سال ۱۳۹۸ و در ماجرای گرانی بنزین به روشنی همگان شاهد آن بودند.

در روزهای اخیر نیز با ادامه‌دار شدن اعتراضات خوزستان در پی اعتراض به بی‌آبی، نت بلاکس گزارش داد که اینترنت خوزستان در روزهای اخیر قطع یا به شدت کند شده است.

برخی مفاد طرح فیلترینگ اینترنت

بر اساس تبصره دو ماده ۲۸ این طرح، خدمات پایه کاربردی خارجی که پیش از تصویب این قانون با تشخیص «کمیسیون از مصادیق خدمات پایه کاربردی اثرگذار» بوده‌اند موظفند ظرف چهار ماه پس از لازم‌الاجرا شده قانون مربوطه نسبت به انجام تعهدات مندرج در ماده ۱۲ اقدام کنند در غیر این صورت طرح فیلترینگ شامل آنها خواهد شد.

ماده ۱۲ طرح فیلترینگ نیز اعلام می‌دارد که عرضه و فعالیت خدمات پایه کاربردی در فضای مجازی مشروط به رعایت قوانین ولایت فقیه و ثبت در درگاه خدمات پایه کاربردی و اخذ مجوز فعالیت خدمات اثرگذار داخلی و خارجی است.

تبصره یک این ماده نیز اعلام می‌دارد که عرضه و فعالیت خدمات پایه کاربردی خارجی اثرگذار مستلزم معرفی نماینده و پذیرش تعهدات ابلاغی کمیسیون مجلس ولایت فقیه است!

به عبارت دیگر حکومت ولایت فقیه با طرح این مصوبه می‌خواهد سانسور کامل را بر اینترنت کشور حکمفرما کند. امری که به نظر می‌آید برای حکومت ولایت فقیه با توجه به پتانسیل انفجاری جامعه ایران کار آسانی نباشد.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)