در تابستان سال ۱۹۸۸ به دستور رهبر وقت روح‌الله خمینی رژیم هزاران مخالف سیاسی را که در ۳۲ سایت در سراسر کشور زندانی بودند را اعدام کردند.

سعید امیرخیزی ، یکی از زندانیان زندان اوین در آن زمان ، به یاد می آورد که حتی آن محافظانی که “سالها زندانیان را شکنجه می کردند و اعدام می کردند، از این سطح قساوت و بربریت متحیر بودند.” اکنون یکی از عاملان این قتل‌عام و یک معمار اصلی نقض حقوق بشر در ایران کاندیدای اصلی ریاست جمهوری ایران است.

ابراهیم رئیسی – معاون دادستان کل تهران از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۸ با حضور در یک هیئت چهار نفره معروف به کمیسیون مرگ، که تصمیم می گرفت چه کسی زنده خواهد ماند و چه کسی اعدام یا با زربات گلوله کشته می‌شود، کشتار سال ۱۹۸۸ را تسهیل کرد. این کمیسیون مصاحبه هایی را با زندانیان انجام می داد که اغلب فقط چند دقیقه طول می کشید، با هدف تعیین وفاداری آنها به جمهوری اسلامی. این سوالات می تواند شامل موارد زیر باشد: “وابستگی سیاسی شما چیست؟”  “آیا نماز می خونی؟”  “آیا شما مایل به پاکسازی میادین مین برای جمهوری اسلامی هستید؟” جواب اشتباه به معنای مرگ بود.

اعدامها معمولاً با حلق آویز یا تیراندازی صورت می گرفت. آنها معمولاً در همان روز بازجویی ها برگزار می شدند. این کمیسیون ها نه حقوقدانان و نه فرجام خواهی را مجاز دانستند. دفن در گورهای دسته جمعی بدون هیچ نام و نشانی صورت گرفت. رژیم ماه ها از اطلاع دادن به بستگان قربانیان از گفتن محل اجساد به آنها خودداری کرد و به آنها گفت که در ملاعام عزاداری نکنند.

کمیسیون رئیسی در زندانهای اوین و زندان گوهردشت ، دو زندان مشهور در ایران کار می کرد. کمال افخمی اردکانی یکی از مقامات سابق اوین گزارش داد که در بیشتر ماه های جولای و آگوست، زندان هر نیم ساعت از ساعت ۵ صبح تا ۷:۳۰ زندانیان را اعدام می کردند. قربانیان شامل زنان و کودکان در سنین ۱۳ سالگی بودند. رئیسی از قتل ها دفاع کرده و در سال ۲۰۱۸ گفته است که این “یکی از دستاوردهای افتخارآمیز سیستم” بوده است. وی همچنین از خمینی به عنوان “یک قهرمان ملی” تعریف کرد.

در سال ۲۰۱۶ ، یک ضبط صوتی از سال ۱۹۸۸ ملاقات العظمی حسینعلی منتظری معاون خمینی و رئیسی و سه عضو دیگر کمیسیون مرگ وی به وجود آمد. در یک سرزنش قابل توجه ، منتظری به هیئت گفت که اعضای آن “بزرگترین جنایتی را که در جمهوری اسلامی مرتکب شده است” مرتکب شده اند و “در آینده به عنوان جنایتکاران در تاریخ حک خواهند شد.”

وی در سال ۲۰۱۷ ، علیه حسن روحانی، رئیس جمهور مستعفی کاندیدا شد و تنها ۳۸.۵ درصد آرا را درمقابل ۵۷ درصد رای حاضر به دست آورد. البته این انتخابات مانند همه مسابقات ریاست جمهوری در ایران به سختی آزاد و منصفانه بنظر میرسید: یک هیئت ۱۲ نفره و غیر منتخب معروف به شورای نگهبان کاندیداهای واجد شرایط را انتخاب می کند ، با اطمینان از وفادار ماندن دولت نتیجه به اصول انقلاب اسلامی. هنوز هم اکثریت ایرانیانی که رأی دادن را امتحان کردند سعی کردند نامزدی را که خون زیادی در دست دارد شکست دهند.

در طول انقلاب سبز ۲۰۰۹ ، رئیسی به عنوان معاون رئیس دادگستری خدمت کرد و او را در پیگرد قانونی در بعضی موارد احکام اعدام و معترضان مسالمت آمیز که به انتخابات جعلی ایران اعتراض داشتند، شریک کرد. چند سال بعد رئیسی به عنوان دادستان کل با لغو بازداشت های خانگی رژیم توسط رهبران انقلاب سبز مخالفت کرد.

رئیسی در سال ۲۰۰۹ گفت: کسانی که انتخابات را تقلب وانمود کرده اند و در اذهان عمومی تردید ایجاد کرده اند بدون شک مرتکب جرمی سنگین شده اند و طبیعتاً مجبور به پاسخگویی به جرمی هستند که مرتکب شده اند. سال بعد رئیسی قطع دست دزد توسط مقام قضایی را به عنوان مجازات سرقت تحسین کرد. رئیسی گفت این جمله هولناک “مبتنی بر قانون و مجازات الهی” است و “مایه مباهات ماست”.

از سال ۲۰۱۹ رئیسی به عنوان رئیس قوه قضائیه خدمت کرده است و وی را مسئول مستقیم رفتار صحیح زندانیان عقیدتی می‌داند. بر اساس گزارش اخیر وزارت امور خارجه، “روشهای شکنجه و سواستفاده معمول در زندانها شامل تهدید به اعدام یا تجاوز جنسی، آزمایش اجباری بکارت و” لواط “، محرومیت از خواب، الکتروشوک، از جمله تکان دادن دستگاه تناسلی، سوختن، استفاده از موقعیت فشار و ضرب و شتم شدید و مکرر.

دادگستری ایران همچنین یکی از برجسته‌ترین جلادان در جهان است. در سال ۲۰۲۱ ، پس از محاکمات فاقد تشریفات قانونی، بیش از ۱۰۰ نفر را تاکنون اعدام کرده است. در سال ۲۰۲۰ جان حداقل ۲۶۷ نفر را گرفتند. در سال ۲۰۱۹ ، ۲۸۰ نفر کشته شدند.

در سال ۲۰۱۹ دولت ترامپ رئیسی را به دلیل رفتار او در قتل‌عام سال ۱۹۸۸ و اعتراضات سال ۲۰۰۹ تحریم کرد. اکنون آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه اظهار داشت که دولت بایدن ممکن است برخی از تحریم های غیر هسته ای علیه ایران را لغو کند تا تهران را ترغیب کند تا توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ را آغاز کند. این رژیم به نوبه خود مذاکره کنندگان آمریکا را تحت فشار قرار داده است تا همه تحریم های هسته ای و غیر هسته ای را لغو کند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)