سن سکته مغزی در ایران  ۱۰ سال کاهش داشته است

میانگین سن سکته مغزی در ایران بنا بر گفته حسین پاکدامن رئیس انجمن مغز و اعصاب ایران ۱۰ سال پایین آمده است.

بنا بر اعلام رئیس انجمن مغز و اعصاب ایران سن سکته مغزی در میان شهروندان ایرانی ۱۰ سال پایین آمده و هر ساله بیش از ۱۸۰ هزار نفر در ایران بر اثر سکته مغزی جان خود را از دست می‌دهند.

حسین پاکدامن که این خبر را در یک نشست خبری در حاشیه کنگره نورلوژی اعلام کرد افزود «آمار بیماریهای مغز و اعصاب در ایران تکاندهنده است و یک میلیون و ۳۲۰ هزار بیمار مبتلا به صرع و ۷۵۰ هزار بیمار مبتلا به آلزایمر در حال حاضر در ایران وجود دارد».

آمار یک میلیون و ۳۲۰ هزار نفری بیمار مصروع در ایران نسبت به کشورهای پیشرفته بسیار بالا محسوب می‌شود و از نظر آماری حدود ۱۷ نفر در هر صدهزار نفر می‌شود که بسیار بالاتر از استانداردهای جهانی است.

سکته‌های مغزی سومین عامل مرگ و میر در ایران به شمار می‌آید و سالانه بیش از ۱۸۰ هزار نفر در ایران جان خود را بر اثر سکته مغزی از دست می‌دهند.

افزایش درصد بیماران ام‌اس

پاکدامن همچنین افزود ۸۵ هزار بیمار مبتلا به ام‌اس در کشور وجود دارد و هنوز آمار درستی از میزان هزینه‌‌هایی که بیماری‌های مغز و اعصاب بر اقتصاد کشور و خانوارهای ایرانی تحمیل می‌‌کند در دست نیست.

اما بر اساس آماری که پاکدامن آن را نقل کرده وجود آمار در کشورهای دیگر نظیر آمریکا از نظر آماری دارای شفافیت در این زمینه هستند گواه آن است که تنها در سال ۲۱۰۶ بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار در آمریکا صرف درمان و سکته‌های مغزی و جبران خسارت‌های مربوط به آن شده است.

سالانه بر تعداد بیماران مغز و اعصاب در ایران افزوده می‌شود در این باره و پیش از این مدیر انجمن ام‌اس ایران اعلام کرده بود هر ساله در کشور بین سه تا پنج هزار بیمار جدید ام‌اس ثبت می‌شود و ایران تحت حاکمیت ولایت فقیه در خاور میانه بیشترین میزان شیوع بیماری ام‌اس را دارد.

پاکدامن نیز در اظهارات روز شنبه ۱۹ تیر خود اعلام داشت «یک ناهمخوانی معناداری در مورد رشد ام‌اس در ایران وجود دارد که نگران‌کننده است. آمار فعلی بیماران حدود ۸۵ هزار نفر است. طبق تقسیم‌بندی‌های جغرافیایی باید بین ۲ تا ۳ درصد بیمار مبتلا به ام‌اس وجود داشته باشد در حالی که الان تعداد مبتلایان بسیار بالاتر از این عدد است و این یک هشدار جدی است».

کاهش سن سکته مغزی به ۳۵ سالگی در ایران

متوسط سن شروع ابتلاء به سکته‌های مغزی در کشورهای جهان ۵۵ سال است.

البته پاکدامن به متوسط سن سکته مغزی در ایران اشاره‌ای نکرده ولی با رجوع به اظهارات پیشین وی می‌توان دریافت که این میانگین سنی به ۳۵ سال در ایران تحت حاکمیت ولایت فقیه رسیده است.

در ابتدای دهه ۱۳۹۰ و دقیقا ۱۰ سال پیش و در ۱۶ تیر ماه سال ۱۳۹۰ حسین پاکدامن اعلام کرده بود که سن شروع سکته‌های مغزی در ایران به ۴۵ سالگی کاهش یافته است.

با مد نظر قرار دادن این اظهارات پاکدامن در سال ۱۳۹۰ و اظهارات کنونی وی مبنی با کاهش ۱۰ ساله سن سکته مغزی در سال ۱۴۰۰ می‌توان محاسبه کرد که میانگین سن سکته مغزی در ایران به ۳۵ سالگی رسیده است در حالی که میانگین سن سکته مغزی در سطح جهانی کماکان همان ۵۵ سالگی می‌باشد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)