برخی مدیران شستا بدون انجام کاری حقوق چندده میلیونی می‌گیرند

احمد توکلی که از وی به عنوان «رئیس هیئت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت» نام برده می‌شود در نامه‌ای به وزیر کار حکومت ایران افشاء کرد که بسیاری از کسانی که در شرکت تامین سازمان تامین اجتماعی موسوم به شستا حقوق‌های ده‌ها میلیون تومانی دریافت می‌کنند یا اصلا بر سر کار حضور پیدا نمی‌کنند یا اصلا مسئولیت و شغل مشخصی در این سازمان ندارند.

پیگیری توکلی از مدیر عامل شستا و عدم پاسخگویی وی

پیش از این «دیده‌بان شفافیت» با پیگیری از دفتر مدیر عامل شرکت سازمان تامین اجتماعی؛ رضوانی‌فر خواسته بود که درباره حقوق‌های چند ده میلیون تومانی برخی از افراد در سازمان تامین اجتماعی، بدون حضور و یا داشتن شغل یا شغل مشخص در این سازمان پاسخگو باشد.

نامه توکلی به وزیر کار

اما این پیگیری به نتیجه‌ای نرسید و احمد توکلی در قالب نامه‌ای به وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی خواهان جوابگویی وزیر کار در قبال عدم شفافیت در این سازمان و دریافت حقوق‌های چند ده میلیون تومانی بدون انجام کاری از سوی اشخاص خاصی در این سازمان شد.

در نامه توکلی آمده است «لیست پیوست نشان می‌دهد که افراد خاصی در مجموعه مدیریتی شستا تحت عنوان‌های مشاور و دستیار به کار گمارده شده‌اند و بدون استحقاق دریافتی‌های هنگفتی دارند».

لیست افراد بدون شغل با حقوق چند ده میلیونی در سازمان تامین اجتماعی

لیست افرادی که بدون داشتن شغل در سازمان تامین اجتماعی بدون داشتن شغل یا بدون حضور یا حضور نامنظم حقوق‌های چند ده میلیونی دریافت می‌کردند به قرار زیر است:

مهدی نوراحمدی در سمت مشاور مدیر عامل شستا به شرح وظیفه «تهیه پاورپوینت» برای مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی بیش از ۲۰ میلیون تومان در ماه دریافتی دارد.

محمد کبیری در سمت مشاور مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی بدون حضور در این سازمان بیش از ۲۰ میلیون تومان در ماه دریافتی دارد.

میثم دامدیده در سمت مشاور پارلمانی سازمان تامین اجتماعی با حضور نامنظم بیش از ۱۸ میلیون تومان در ماه دریافتی دارد.

مهدی خراسانی در سمت مشاور حوزه ریاست و بدون مسئولیت مشخص در سازمان تامین اجتماعی بیش از ۱۷ میلیون تومان درماه دریافتی دارد.

مجید دبیریان در سمت دستار مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی بدون مسئولیت و با حضور نامنظم بیش از ۱۵ میلیون تومان در ماه دریافتی دارد.

فرهنگ فصیحی در سمت مشاور دانش‌بنیان بدون حضور و بدون شغل مشخص در سازمان تامین اجتماعی بیش از ۱۲ میلیون تومان در ماه دریافتی دارد.

محمد الله‌خواه در سمت مشاور بازرسی بدون حضور و بدون داشتن شغل مشخصی در سازمان تامین اجتماعی در ماه بیش از ۱۲ میلیون تومان دریافتی دارد.

مهدی یاراحمدی «مشاور امور بسیج» بدون حضور و بودن داشتن شغل مشخصی در سازمان تامین اجتماعی بیش از ۱۰ میلیون تومان در ماه دریافتی دارد.

مریم جمشیدی در سمت مشاور رسانه‌ای و بدون حضور در سازمان تامین اجتماعی بیش از ۱۰ میلیون تومان در ماه دریافتی دارد.

۲ سامانه برتر شستا در میان ۵ سامانه برتر شفافیت و مبارزه با فساد!

در حالی مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی از پاسخگویی در قبال نامه توکلی سر باز زده که در دی ماه سال ۱۳۹۹، مدیر کل دفتر بازرسی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی خبر از آن داده بود که ۲ سامانه شفافیت شستا در میان ۵ سامانه برتر شفافیت و مبارزه با فساد وزارت کار قرار دارند.

اما نامه توکلی نشان می‌دهد که فساد در مجموعه سازمان تامین اجتماعی که از سال‌ها پیش به عنوان حیات خلوت دولت‌های منتسب در حکومت ایران محسوب می‌شدند و بارها پرونده‌های فساد در آنها رسانه‌ای شده، بیداد می‌کند.

شایان ذکر است شرکت سازمان تامین اجتماعی که به اختصار شستا نامیده می‌شود متعلق به سازمان تامین اجتماعی می‌باشد که در زمینه مدیریت سرمایه‌گذاری، تجارت و بازرگانی، مدیریت دارایی و مبادلات سهام شرکت‌ها فعالیت می‌‌کند.

شرکت شستا در سال ۱۳۶۵ در قالب یک شرکت سهامی خاص با سرمایه اولیه ۲ میلیارد تومان از دارایی‌های سازمان تامین اجتماعی تاسیس گردید.

در حال حاضر به طور میانگین معادل ۱۰ درصد از مجموع ارزش بازار بورس اوراق بهادار تهران متعلق به شرکت‌های زیرمجموعه شستا می‌باشد.

شستا در زیر مجموعه سازمان تامین اجتماعی در صنایعی چون نفت، گاز، پتروشیمی، دارو، معدن، سیمان، تولید نیروی برق، فناوری اطلاعات، ترابری دریایی، مالی، کشاورزی و دامپروری، صنایع سلولزی، کاشی  سرامیک، لوازم خانگی و لاستیک فعالیت می‌‌کند.

سود خالص شستا در سال ۱۳۹۸ برابر با ۱۹۲ هزار و ۸۲۶ میلیارد تومان بوده و درآمدش در سال ۱۳۹۹ برابر با ۱۹۵ هزار و ۱۶۳ میلیارد تومان.

شستا همچنین ۱۶۶ شرکت وابسته در زیر مجموعه خود دارد.

فساد در سازمان تامین اجتماعی و اعتراضات بازنشستگان

اما اصلی‌ترین وجهی که جامعه شهروندی کشور با آن مانوس و در ارتباط است مربوط به مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی می‌باشد.

زندگی و معیشت حدود ۴۰ میلیون نفر در ایران تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی به خصوص بازنشستگان وابسته به سازمان تامین اجتماعی است و دولت کنونی بدهی ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی به سازمان تامین اجتماعی دارد. [بدهی ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت به تامین اجتماعی]

پیش از این و در دهه‌های گذشته اخبار فساد گسترده‌ای از جمله احتلاس ۱۰۰۰ میلیارد تومانی در سازمان تامین اجتماعی خبرساز شد.

به نظر می‌رسد این روند کماکان با پرداختی‌های چند ده میلیون تومانی به برخی اشخاص خاص در حالی که فریاد اعتراضات بازنشستگان تحت پوشش  این سازمان ماه‌هاست که در شهرهای مختلف کشور طنین‌انداز شده، ادامه سیاست فساد و غارت در حکومت ولایت فقیه است. [بازنشستگان تامین اجتماعی چه می‌خواهند؟]

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)