قطعی آب و برق پایتخت را نیز در نوردید

در پی خاموش‌های مستمری که در ماه‌های اخیر برخی استان‌ها و شهرهای کشور را در بر گرفته بود، در چند روز اخیر قطعی آب و برق پایتخت را نیز تحت‌الشعاع قرار داد. قطعی آب و برق در تابستان داغ ایران؛ یک جنایت یا یک سیاست؟

«صرفه‌جویی نشد در نتیجه قطعی برق ادامه دارد» شاید این اظهار نظر خنده‌‌دار به نظر برسد اما اظهار‌نظر سخنگوی رسمی صنعت برق کشور است.

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور که تفاوت بیش از ۱۱ هزار مگاواتی بین عدد مصرف و میزان تولید برق و رعایت‌نشدن موضوع مدیریت مصرف را دلیل قطعی برق و آب در شهرهای مختلف کشور از جمله تهران و کرج می‌داند.

قطع برق در تهران و افزون بر آن قطع برق در کرج آخرین میزان قطعی برق در کشور بود که پایتخت و کلانشهر کرج را نیز درنوردید.

اما سخنگوی صنعت برق مانند تمامی سران حکومت ساده‌ترین دلیل و بهانه را برای قطعی آب و برق در کشور آورد؛ عدم رعایت و صرفه‌جویی مصرف‌کنندگان و از علل اصلی و دیگر، سخنی به میان نیاورد.

موضوعاتی مانند افزایش استخراج رمزارزها برای دورزدن تحریم‌ها که این روزها بر میزان آن افزوده شده و همچنین صادرات برق به کشورهای همسایه در حالی که کشور خاموشی‌های پی در پی را تجربه می‌کند در سخنان و دلایل مطرح‌شده سران حکومت ایران جایی برای اظهار ندارد.

عدم صرفه‌جویی در مصرف برق در حالی از سوی سران حکومت به عنوان یکی از دلایل قطعی آب و برق طرح می‌شود که با توجه به شروع فصل گرما قطع یقین و به مانند تمامی کشورهای دیگر جهان، شهروندان استفاده بیشتری از برق و آب دارند.

بهانه خارج‌شدن نیروگاه بوشهر از چرخه تولید برق

سخنگوی صنعت برق کشور دلیل دیگری نیز برای افزایش قطعی آب و برق عنوان کرد که از پایه بی‌اساس است.

خارج‌شدن نیروگاه اتمی بوشهر از چرخه تولید برق کشور. در حالی سخنگوی صنعت برق حکومت علاوه بر موارد دیگر، خارج‌شدن موقتی نیروگاه اتمی بوشهر را دلیل قطعی آب و برق اعلام کرد که این نیروگاه تنها ۱۰۰۰ مگاوات برق تولید می‌‌کند اما کمبود برق کشور ۱۱۰۰۰ مگاوات است.

به عبارت دیگر حتی اگر نیروگاه اتمی بوشهر از مدار تولید برق خارج نمی‌شد باز هم کشور ۱۰ هزار مگاوات دیگر کمبود برق داشت و این خود یعنی قطعی آب و برق گسترده در کشور.

رجبی‌ مشهدی اعلام می‌دارد که ظرفیت قابل تولید نیروگاه‌های برق ایران در حال حاضر ۵۴ هزار مگاوات است ولی نیاز بر کشور ۶۵ هزار مگاوات می‌باشد. پس دلیل قطعی برق چیست؟

استخراج رسمی و غیررسمی رمزارزها دلیل از دلایل اصلی قطعی آب و برق

استخراج رسمی و غیررسمی رمزارزها یک از دلایل اصلی قطعی آب و برق در کشور می‌باشد.

با وجود اینکه حکومت ایران ادعا می‌کند بر اساس یک فرمان اجرایی دولتی استخراج رمزارزها را تا پایان شهریور ممنوع اعلام کرده اما اخبار و شواهد حاکی از آن است که استخراج رسمی و غیررسمی رمزارزها توسط افراد و ارگان‌های وابسته به قدرت مانند سپاه پاسداران ادامه دارد.

پیش از این خبر قراردادهای سپاه پاسداران با شرکت‌های چینی برای استخراج رمزارز برای دورزدن تحریم‌ها در رفسنجان در ماه‌های گذشته خبرساز شده بود. [استخراج بیت کوین در رفسنجان و قطعی برق در شهرهای ایران]

محمدحسن متولی‌زاده؛ مدیرعامل توانیر حکومت در روز ۱۳ تیر ۱۴۰۰ اعلام کرد کماکان بیش از دو هزار مگاوات برق برای استخراج رمزارزها در کشور استفاده می‌شود.

تاثیر صادرات برق بر قطعی آب و برق کشور و خاموشی‌های گسترده

یکی دیگر از عوامل قطعی آب و برق در کشور تاثیرات صادرات برق به کشورهای همجوار است.

تجارت‌نیوز در اوایل خرداد ۱۴۰۰ خبر داد که حکومت ایران ۴۰ درصد از برق کشور عراق را تامین می‌کند.

پیام باقری؛ نائب رئیس سندیکای برق میزان این برق صادراتی را ۱۴۰۰ مگاوات اعلام کرد  در حالی که پول حاصل از صادرات آن نیز به دلیل تحریم‌ها به کشور بازگردانده نمی‌شود.

تاثیر فرسودگی شبکه نقل و انتقال بر قطعی آب و برق

یکی دیگر از دلایل قطعی آب و برق فرسودگی شبکه توزیع و انتقال نیرو در کشور می‌باشد.

آمارهای رسمی وزارت نیرو حاکی از آن است که بیش از ۱۰ درصد برق تولیدشده در کشور در مرحله انتقال و توزیع هدر می‌رود که این نیز بخش قابل توجهی از هدررفت برق در کشور و در نتیجه یکی از عوامل قطعی برق است.

تاثیر قطعی آب و برق بر پیک پنجم کرونا

شکی در این نیست که زاهدان در حال حاضر آماج بیشترین حملات پیک پنجم کرونا است. [پیک پنجم کرونا]

وضعیت کرونا در این استان از قرمز نیز فراتر رفته و بیشترین شهرهای قرمز را دارد.

در قطعی اخیر آب و برق بسیاری از شهرهای این استان نیز با قطعی طولانی مواجه بوده‌اند که این امر و بحران آب می‌تواند بر سطح مواجهه و مقابله با بیماری کرونا و به تبع آن مرگ‌ و میر شهروندان مبتلا به این موضوع تاثیر مستقیم بگذارد.

با تمامی این توصیفات به نظر می‌رسد حکومت ایران تصمیمی برای ممانعت از دلایل اصلی قطع برق و آب در حالی که منجر به تلفات انسانی می‌شود ندارد.

بر این امر نمی‌توان نام عدم مدیریت یا بی‌کفایتی گذاشت. وقتی پای جان انسان‌ها به دلیل قطعی آب و برق و تاثیر آن بر مرگ و میر بیماران کرونای پیش می‌آید این امر یک جنایت است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)