سوءاستفاده از حسن نیت:

در این روش به کاربران نشان داده می‌شود که می‌توانند حتی با هزینه‌ای بسیار پایین در کاری بزرگ  شرکت کنند. کلاهبردار با ایجاد یک صفحه جعلی جهت انجام کارهای خیر خواهانه مثل پرداخت هزینه سرپرستی کودکان پرورشگاهی، کمک به گروه‌های موسیقی و … نسبت به جمع‌آوری کمک‌های مردمی اقدام می‌کند.

کلاهبرداری مسابقه‌ای:

در این روش باز هم کلاهبردار صفحه‌ای جعلی با نام گروه‌های موسیقی معروف، سلبریتی‌ها یا هر چیزی که برای کاربران جذاب باشد ایجاد می‌کنند. سپس در این صفحه یک مسابقه برگزار می‌کنند که شامل لایک، کامنت و اشتراک‌گذاری پست است.

پس از اینکه تعداد کاربران صفحه به رقم بالایی رسید، کلاهبردار با ارسال پیام به کاربران به آنها می‌گوید که برنده جایزه‌ای فوق‌العاده شده‌اند مثل بلیط ردیف اول کنسرت. با این کار افراد مشتاق شناسایی شده و سپس اطلاعات شخصی آنها برای صدور بلیط خواسته می‌شود. برخی اوقات به برنده وعده بلیط نیم بها نیز داده می‌شود. در هر صورت شرکت کنندگان چیزی بدست نخواهند آورد و تنها اطلاعات حساس و پول خود را از دست می‌دهند.

برای شناسایی این نوع کلاهبرداری، راه‌های زیادی وجود دارد که ساده‌ترین آن تماس با صفحه رسمی آن شرکت یا گروه است.

کلاهبرداری با رمز ارزها:

با افزایش محبوبیت رمزارزها، هرگونه کلاهبرداری مرتبط با آن نیز در حال افزایش است. هدف این کلاهبرداری‌ها، دستیابی به اطلاعات حساس کاربران، اطلاعات حساب یا کارتهای بانکی، یا دسترسی به کیف پول رمزارز یا انتقال رمزارزهای شما به حساب کلاهبردار است.

معمولا در این کلاهبرداریها، لینکی به شما داده می‌شود که در آن صفحه باید اطلاعات شخصی خودتان را داخل فرمی آماده، وارد کنید. در برخی موارد حتی اطلاعات دسترسی به کیف پول رمز ارز نیز از قربانی درخواست می‌شود. پس از اینکه کلاهبرداران به اطلاعات مورد نیازشان دست پیدا کردند، می‌توانند کیف شما را خالی کرده یا از اطلاعات شخصی شما برای جعل هویت استفاده کنند.

دیده شده که برخی صفحات، با وعده دوبرابر کردن پول کاربران، از آنها می‌خواهند تا مبالغی را به کیف پول کلاهبردار انتقال دهند.

همانند هر سرمایه‌گذاری دیگری، بهتر است قبل از اینکه دست به هر کاری بزنید، در مورد وعده‌های داده شده کمی بیشتر تامل کنید. چرا باید فردی در مدت زمان کوتاهی دو برابر واریزی شما را به شما پاداش دهد؟

کلاهبرداری‌های تبلیغاتی و فروشگاهی:

این دو روش کلاهبرداری در اغلب موارد در کنار هم رخ می‌دهند. تبلیغات، اولین قدم را در راه رسیدن به پیروزی کلاهبردار ایفا می‌کند. معمولا این تبلیغ های وسوسه انگیز باعث می‌شوند که کاربر بر روی آنها کلیک کرده و به وب‌سایت فروشگاهی جعلی کلاهبردار هدایت شود. معمولا وعده تخفیفات بسیار بالا برای کالاهای گران قیمت و محبوب مثل عینک ری‌بن، iPhone به نصف قیمت و … ، احتمال موفقیت کلاهبردار را چند برابر می‌کنند. معمولا این کلاهبرداری‌ها در روزهای خاصی از سال و نزدیک اعیاد مثل جمعه سیاه، اجرا می‌شوند.

در هر حالتی، اگر وارد این سایت شده و مراحل خرید را تا آخر طی کنید، چیزی به غیر از خالی شدن حساب، نسیبتان نخواهد شد.

کلاهبرداران گاهی از تصاویر وب‌سایت‌ها معتبر و نام آنها نیز استفاده می‌کنند. اما در نهایت یا هیچ کالایی به دست قربانی نمی‌رسد یا جنس ارسال شده از لحاظ کیفیت و زیبایی هیچ شباهتی به تصاویر قرار داده شده در سایت ندارد.

اخطارهای جعلی:

کلاهبرداران علاوه بر کاربران معمولی، به دنبال صفحات مشاغل و برندها نیز می‌روند. روش کار این کلاهبرداران کاملا مشخص است، آنها خود را با عنوان کارمند فیسبوک معرفی می‌کنند با ارسال پیامی به آنها می‌گویند ادعا می‌کنند که شرکت یا برند فوق، قوانین کپی رایت را نقض کرده است.

در این پیام لینکی جهت رفع مشکل و مطرح کردن اعتراض قرار داده شده که با یک فرجه ۲۴ تا ۴۸ ساعته برای پر کردن آن، همراه است. تمامی این تدابیر برای این است که کاربر وارد لینک شده و نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کند. با کلیک کردن روی لینک، به صفحه‌ای جعلی هدایت می‌شوید که شباهت فراوانی به صفحه لاگین فیسبوک دارد. معمولا این صفحات حتی با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور اشتباه، باز هم به صفحه بعدی (فرم شکایت) راه پیدا می‌کنند.

آنچه که مسلم است، در صورت نقض قوانین کپی رایت، فیسبوک از کانال‌های رسمی این مسئله را مطرح خواهد کرد نه از طریق پیام و کارمند شرکتی. برای برقراری ارتباط بین فیسبوک و کاربران، اینباکس مخصوصی تعبیه شده که تمامی پیام‌های ارسالی از تیم پشتیبانی، به آن ارسال خواهد شد.

نتیجه گیری:

با وجود اینکه فیسبوک تدابیر امنیتی شدیدی برای محافظت از محتوای نمایش داده شده در صفحات مختلف تدارک دیده، اما با سخت تر شدن شرایط، کلاهبرداران نیز روشهای خود را بهبود می‌دهند. در نتیجه به راحتی می‌توانند از این تدابیر امنیتی عبور کرده و طرح‌های مخرب خود را به اجرا بگذارند. با کمی بی دقتی، ممکن است کاربران همه پس انداز خود را از دست بدهند.

از این رو توصیه می‌کنیم که همیشه آگاه باشید و در مورد همه چیز اندکی شک و تردید به خرج دهید. هرگز چیزی را بدون بررسی دقیق قبول نکنید و نسبت به آن اقدامی صورت ندهید.

 

کلاهبرداری‌های شایع فیسبوک و نحوه مقابله با آن (بخش اول)

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)