با وجود اینکه در طی سالهای اخیر شبکه‌های اجتماعی زیادی به روی کار آمده‌، اما به جرات می‌توان گفت که هنوز هم فیسبوک محبوبترین آنها است. طبق گزارشی که این شرکت به تازگی منتشر کرده، به صورت ماهانه بیش از ۲.۸۵ میلیارد کاربر فعال دارد. همین رقم کافی‌است تا توجه اغلب کلاهبرداران را به خود جلب کند تا بتوانند از کاربران نا آگاه پولی به جیب بزنند. با وجود اینکه فیسبوک از لایه‌های امنیتی زیادی برخوردار است تا مانع ورود کلاهبرداران شود، برخی از آنها از لای شکافهای موجود رد می‌شوند. 

در این مقاله قصد داریم چند مورد از کلاهبرداری‌های شایع فیسبوک را بررسی کنیم:

فیشینگ:

فیشینگ را می‌توان مادر همه کلاهبرداری‌ها دانست. این روش سالهاست که توسط کلاهبردارن مورد استفاده قرار می‌گیرد. هدف اصلی کلاهبردارن در فیشینگ، این است که به اطلاعات شخصی کاربران دست پیدا کنند تا بتوانند از آنها در فعالیت‌های مخرب بعدی خود مثل جعل هویت یا فروش اطلاعات هویتی در دارک‌وب استفاده کنند.

برای دستیابی به این هدف، کلاهبردار خودش را به عنوان یکی از کارمندان فیسبوک معرفی می‌کند و به او می‌گوید که شخصی وارد حسابش شده و باید بدون معطلی رمز خود را تغییر دهد. این فرد لینکی هم در اختیار قربانی قرار می‌دهد تا بتواند راحت‌تر و سریعتر نسبت به تغییر رمز اقدام کند. اما این لینک کاربر را به یک وب‌سایت جعلی هدایت خواهد کرد که با وارد کردن اطلاعات ورود به سیستم، در واقع حساب کاربری خود را در اختیار کلاهبردار قرار می‌دهید.

نشانه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید از آن طریق فیشینگ را تشخیص دهید. مثل سلام و احوالپرسی عمومی یا استفاده از آدرس ایمیل به جای نام خودتان. در برخی موارد نیز با بررسی ایمیل فرستنده متوجه می‌شوید که اصلا ایمیل ارتباطی با فیسبوک ندارد و بیشتر شبیه ایمیل شخصی است. معمولا این ایمیل‌ها پر از اشتباهات تایپی، گرامری و املایی هستند.

دریافت پیشنهاد وام:

این قبیل روشها در همه شبکه‌های مجازی متداول هستند و شناسایی آن هم کار بسیار راحتی است. معمولا این وعده‌ها از تبلیغات بانکی گرفته شده‌اند و در آنها به نرخ بسیار پایین وام تاکید می‌شود. تنها چیزی که در ازای دریافت این وام از شما درخواست می‌شود، پرداخت مبلغی ناچیز به عنوان پیش پرداخت است.

معمولا برای افزایش اعتماد قربانی در متن پیام ، از یک داستان قابل باور نیز استفاده می‌کنند. مثلا می‌گویند فردی که این پول را به شما قرض می‌دهد مردی ثروتمند و تاجری موفق است. بعد با نشان دادن چند برگه که نشان می‌دهد این فرد به چندین نفر وام‌های بزرگ داده و آنها هم با بهره پایین پول را پس داده‌اند، قربانی را مجاب می‌کنند که کل ماجرا حقیقت دارد. باید در چنین شرایطی دقت کنید که فرد هیچ مدرکی برای اثبات ادعای خود ندارد و تنها با عکس و کلمات سعی می‌کند به شما بقبولاند که این اعطای وام واقعی است.

معمولا این کلاهبرداری ها به صورت غیر مستقیم رخ می‌دهد. یعنی فردی که به احتمال زیاد پروفایلی جعلی دارد، در صفحه خود در مورد فردی که به او وام داده و کاملا قابل اعتماد است صحبت کرده و به نوعی او را معرفی می‌کند. سپس افرادی که نیاز به دریافت وام دارند اما نمی‌توانند از کانالهای رسمی اقدام کنند، وسوسه شده و با شماره نوشته شده در متن تماس گرفته یا به او پیام می‌دهند.

سندرم همزادی:

برخی افراد هرگز فکر نمی‌کنند هویتشان آنقدر مهم باشد که شخص دیگری بخواهد آن را جعل کند. اما این باور نادرست، پیامدهای بدی در پی دارد. ابتدا کلاهبردار کل حساب شما را شبیه سازی می‌کند. سپس با دوستان شما ارتباط برقرار می‌کند و پس از جمع‌آوری اطلاعات مورد نیازش، پروفایل آنها را نیز جعل می‌کند. این‌بار با استفاده از حسابهای جدید به شما پیام می‌دهد و با توجه به شناختی که نسبت به دایره دوستان شما بدست آورده، از شما پول درخواست می‌کند. در برخی موارد نیز با ارسال پست‌های خنده دار، که در واقع به بدافزار آلوده هستند، اختیار سیستم شما را به کلی به دست می‌گیرند.

برای اینکه بفهمید آیا حساب همزاد شما ساخته شده یا نه، نام خودتان را در فیسبوک جستجو کنید.

اگر از دوستان خود پیامی مشکوک دریافت کردید، قبل از هرکاری با روشی دیگر مثل تماس تلفنی یا پیامک، از هویت آن فرد مطمئن شوید. از دوست خود بپرسید که آیا واقعا برای شما لینکی فرستاده یا نه!

راه دیگر برای تشخیص چنین حملاتی این است که با خودتان فکر کنید و ببینید چرا حسابی که در حال حاضر فالو کرده‌اید و در لیست دوستان شما حضور دارد، چرا باید از حسابی دیگر به شما درخواست دوستی داده باشد؟ باز هم برای اطمینان بیشتر، و در صورت امکان، با آن فرد تماس بگیرید و در مورد اتفاقی که برایتان رخ داده با او صحبت کنید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)