چرا می‌خواهیم که با سرخط همکاری کنید؟

در نزدیک به سه سال که از فعالیت جمع سرخط می‌گذرد تلاش کردیم چنان‌که در توضیح کانال تلگرامی سرخط نوشته‌ایم «اخبار کارگران، معلمان، زنان، دانشجویان، اقوام و محیط‌زیست» را پوشش دهیم و «صدای جنبش حق تعیین سرنوشت، آوای انسان دی ماه و فریاد مردم آبان» باشیم.

در همین زمینه‌ها نیز تلاش کردیم برخلاف رویه‌ی معمول در رسانه‌های جریان اصلی سراغ اخباری برویم که معمولا این رسانه‌ها آن را پوشش نمی‌دهند یا در حاشیه به آن می‌پردازند.

تلاش کردیم نشان دهیم غیر از تصویری که در رسانه‌های جریان اصلی از مسائل نشان داده می‌شود، غیر از مواضع شخصیت‌ها و سلبریتی‌ها، در اعماق جامعه مبارزاتی در جریان است که کسی به آنها توجهی ندارد.

با تمام توان در کنار هر اعتصاب و تجمع و تظاهرات ایستادیم و تلاش کردیم جمع‌های دیگری را که آنها را هم‌رزم و همراه در مبارزه‌‌ی انقلابی علیه جمهوری اسلامی و سرمایه‌داری می‌دانستیم تقویت و حمایت کنیم. اما توان و امکانات ما اندک است. گروه نویسندگان سرخط جمعی است با توان و امکانات محدود. ما نمی‌توانیم و نتوانسته‌ایم در تمام آن جاهایی که دوست داشتیم حضور داشته باشیم و از تمام آن چیزهایی که مهم می‌دانیم مطلع شویم.

خوشبختانه در بسیاری موارد از میان شما یاران همراه کسانی بوده‌اند که ما را در جریان خبری قرار داده‌اند و ما در حد وسعمان به آن پرداخته‌ایم.

به همین دلیل است که اکنون نیز از مخاطبان و یارانمان در کانال تلگرام و اینستاگرام سرخط می‌خواهیم ما را یاری کنند تا توان خودمان را افزایش دهیم، به امکاناتمان بیفزاییم و بتوانیم آنچه را تاکنون از پوشش آن غافل و ناتوان بوده‌ایم، پوشش دهیم.

▪️ «شهروندخبرنگار» نباشیم

ما از مخاطبانمان نمی‌خواهیم تنها ما را دنبال کنند.

ما می‌دانیم در میان کسانی که ارگان‌های انتشاراتی ما را دنبال می‌کنند کسان بسیاری هستند که می‌توانند صدای سرخط در دورترین نقاط باشند.

ما می‌خواهیم سرخط اندام جمعی گسترده‌ای باشد که یاران آن در سرتاسر ایران و نیز در کشورهای خارج از انواع ستم‌ها و مقاومت‌ها و مبارزات بگویند و بنویسند.

این البته تفاوتی اصولی با کار شهروندخبرنگارانی دارد که فیلم‌های خودشان را برای سالی‌تاک و خبرنگار خوب من‌وتو و تلویزیون ایران‌اینترنشنال می‌فرستند و درست در لحظه‌ی فرستادن این فیلم‌ها ناپدید می‌شوند.

از این فیلم‌ها که شهروندان اغلب به دلیل احساس مسئولیت در مقابل ظلم و ستم برای این رسانه‌های جریان اصلی ارسال می‌کنند چه استفاده‌ای می‌شود؟

آنها را در حاشیه پخش می‌کنند و بعد به مسائل اصلی‌ای می‌پردازند که برای آنها اهمیت دارد:
آخرین مواضع رضا پهلوی،
آخرین ابتکار حقوق‌بگیران بنیادهای آمریکایی،
آخرین مواضع اصلاح‌طلبان داخل و خارج.

چنین است که تمام آن فیلم‌ها به تزئیناتی برای حقنه کردن خط سیاسی این رسانه‌ها بدل می‌شود و انسان‌هایی که می‌توانند و باید در جایگاه سوژه‌ی مبارز و مداخله‌گر قرار بگیرند به «شهروندخبرنگار» تقلیل داده می‌شوند، کسانی که با فرستادن یک فیلم به رسالت شهروندی خودشان عمل کرده‌اند.

رسالت انسانی ما اما این است که به واسطه‌ی پوشش اخبار و تهیه‌ی گزارش توان و نیروی مبارزه‌ی مردم تحت ستم را تقویت و در حد توان در آن مداخله کنیم.

▪️چگونه سرِ خط باشیم؟

هر کدام از ما در جایی زندگی می‌کنیم و با بخش‌های گوناگونی از جامعه در ارتباط قرار داریم، با محیطی که در آن کار می‌کنیم یا درس می‌خوانیم، در محله و شهر و روستایی که در آن زندگی می‌کنیم.

در حلقه‌های بعدی اعضای خانواده‌ی ما یا افراد حاضر در حلقه‌های دوستی‌هایمان یا آشنایانی که به فراخور زندگی آنها را می‌بینیم و گپی می‌زنیم و تبادل اخبار می‌کنیم.

به این ترتیب هر کدام از ما اگر بخواهد می‌تواند صاحب شبکه‌ای از روابط باشد. کافی است که یک بار دیگر به محیط زندگی و روابطمان نگاه کنیم و آنگاه ببینیم چه امکانات زیادی در این روابط وجود دارد.

علاوه بر این‌که از محیط زندگی و کار و تحصیل خودمان می‌توانیم خبر و گزارش تهیه کنیم، اخبار زیادی هم در اطراف ما وجود دارد که کسی به آنها توجه نمی‌کند.

وضعیت کارخانه‌ای که پسرخاله یا دخترعمه‌ی یکی از ما در آن کار می‌کند،
وضعیت دانشگاهی که یکی از دوستان در آن درس می‌خواند،
وضعیت پادگانی که برادر یکی از ما در آن دوره‌ی خدمت نظام وظیفه‌اش را می‌گذراند،
وضعیت بیمارستانی که خواهر یکی از ما پرستار آن است،
دوستی که در یک فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ یا در اسنپ کار می‌کند،
وضعیت آب در روستای زادگاه‌مان،
مشکلات روزمره‌ی مردمی که در یکی از محله‌ها زندگی می‌کنند،
مبارزه‌ای که در شهری که در خارج از ایران در آن زندگی می‌کنیم در جریان است
و ده‌ها مورد مشابه دیگر می‌تواند اهداف ما باشند برای این‌که در مورد آنها فکر کنیم و بنویسیم.

قطعا گروه نویسندگان سرخط اگر لازم باشد شما را برای تدوین و تکمیل آنچه که می‌نویسید و اخباری که به دست می‌آورید یاری می‌کنند.
فقط باید آغاز کنیم.
باید بتوانیم از جاهایی خبر بگیریم که دست هیچ شاهزاده و آقازاده و خبرنگار خوب فلان تلویزیون و خبرنگاربازجوهای بیست و سی به آن نمی‌رسد.

همان‌طور که در ابتدای این متن نوشتیم این یک دعوت است.

با ما تماس بگیرید و برای ما بنویسید که امکان تهیه اخبار و گزارش از چه مناطق و چه موضوعاتی را دارید.

ما اخباری که از این طریق به دست ما برسد را پوشش می‌دهیم و گزارش‌ها و متن‌ها را با نام «گروه نویسندگان #همراه_سرخط» منتشر می‌کنیم.

▫️راه‌های تماس با ما:
پیغام در اینستاگرام:
@Sarkhatism

پیغام به اکانت ارتباط با ادمین در تلگرام:
@Sarkhatist

ایمیل سرخط:
sarkhatism@gmail.com

@sarkhatism

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)