شرکت Brave که به خاطر مرورگر خود با همین نام معروف است، به تازگی موتور جستجوی جدید خود را با نام Brave search منتشر کرد. این موتور جستجو که فعلا نسخه بتای آن عرضه شده، از ایندکس جستجوی کاملا مستقل استفاده می‌کند. این یعنی جستجوی کاربران، دنبال کردن آنها در اینترنت و آمار کلیک‌هایشان به هیچ عنوان ذخیره نخواهد شد.

موتور جستجوی Brave برای اولین بار در ماه مارس سال جاری معرفی شد. این اتفاق زمانی رخ داد که شرکت فوق توانست موتور جستجوی Tailcat را خریداری کند. تا کنون این موتور جستجو توسط صد هزار کاربر مورد آزمایش قرار گرفته‌است. نسخه بتای جهانی این موتور علاوه بر سیستم‌های رومیزی، برای سیستم عامل‌های iOS و اندروید نیز قابل اجرا است. این موتور جستجو بدون استفاده از مرورگر بدو تبلیغات بریو نیز قابل دسترسی است، فقط کافی است Search.Brave.com را در نوار آدرس وارد کند.

به گفته مدیر عامل شرکت بریو، موتورهای جستجوی قدیمی کاربران را در اینترنت دنبال کرده و برای آنها یک پروفایل ایجاد می‌کنند. موتورهای جدید نیز مثل پوسته‌ای جدید برای موتورهای قدیمی‌هستند و از ایندکس آنها استفاده می‌کنند. موتور جستجوی بریو از روش جدیدی برای دستیابی به نتایج استفاده می‌کند. در این روش برای دستیابی به ایندکس های مورد نظر از یک جامعه منسجم استفاده می‌شود که در عین حال ضامن حفظ حریم خصوصی نیز می‌باشد.

برای اینکه موتور جستجوی بریو خود را از دیگر رقبا جدا کند، ۷ اصل مهم را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده است: حریم خصوصی، اولویت کاربر، استقلال، انتخاب، شفافیت، یکپارچگی و همگانی بودن. در واقع این اولین پلتفرمی است که در آن اولویت با کاربران بوده و هیچ پروفایلی برای آنها ایجاد نمی‌شود. در آینده نیز کاربران قادر خواهند بود بین استفاده از یک مرورگر پولی بدون تبلیغات و مرورگر تبلیغات دار رایگان یکی را انتخاب کنند. در نسخه بتای فعلی هیچ تبلیغاتی به کاربر نمایش داده نخواهد شد. به همین علت نسخه‌های بدون تبلیغات و تبلیغات دار بعدا معرفی خواهند شد.

علاوه بر این، مستقل بودن این مرورگر یعنی برای برای نمایش نتایج جستجو از ایندکس گذاری خود استفاده خواهد کرد. همچنین بین مرورگر و موتور جستجو یکپارچگی ایجاد شده اما به هیچ عنوان حریم خصوصی کاربر را تحت تاثیر قرار نمی‌‌دهد. برای نشان دادن شفافیت، این شرکت وعده داده که به هیچ عنوان از الگوریتم‌های مرموز استفاده نخواهد کرد.

با این وجود هنوز این موتور جستجو به تکامل نرسیده چرا که در نمایش نتایج مشابه در برخی از کوئری ها عملکرد مناسبی ندارد.

این شرکت چنین بیان کرده که هدف ما از ایجاد موتور جستجوی بریو دستیابی به استقلال کامل و کیفیت بهتر در حالی است که حریم خصوصی کاربران به خطر نیافتد. هنوز تاریخ دقیقی از انتشار نسخه اصلی و تکامل یافته این موتور اعلام نشده اما به احتمال زیاد، تا پایان سال جاری، این موتور به اولین انتخاب کاربران تبدیل شود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)