آنچه  مهم است مساله فقیه است!

(ولی فقیه سوم؛ خطری  که در کمین است!)  شماره ۴۲

آیت الله منتظری  دیرور در یک مصاحبه رادیویی شرکت کردند و نقطه نظرهای خود را راجع به قانون اساسی بیان فرمودند.

با وجود اینکه حالم مساعد نبود ولی موقعی که با امام خمینی مشورت کردم  امام تقریبا مرا ملزم فرمودند که شرکت کنم. و از طرفی چون موضوع، موضع مهمی است، از این جهت شرکت می کنم.

آیت الله منتظری اضافه کردند:

جنبه غرب زدگی این قانون اساسی بیش از جنبه شرع زدگی آن است. و ماباید قانون اساسی تنظیم کنیم  که بر اساس قانون اسلام باشد. و از جمله مطالبی که باید در  قانون اساسی گنجانده شود  ولایت  فقیه است. و اینکه حکومت مال خداست و هیچ کسی حق  بر دیگر حقی ندارد…

ایشان ضمن انتقاد از ماده های  ۱۴۴ و ۱۴۵  قانون اساسی در مورد شورای نگهبان  فرمودند که ممکن است قانون ضد اسلامی تصویب شود و از آنجایی که تعداد علمای طراز اول ۵ و بقیه  که شامل ۶ نفر غیر روحانی  هستند بنابراین  با مخالفت تنها ۵ نفر  علمای طراز اول  در مقابل سکوت ۶ نفر  آن قانون ضد اسلامی فسخ  نخواهد شد و ایشان یشنهاد کردند که این ۵ نفر  حق وتو داشته باشند… می گویند که این ها می خواهند به ۱۴۰۰ سال پیش برگردند، غافل از اینکه  دین اسلام با پیشرفت علم  قابل تغییر است و در ۱۴۰۰ سال پیش  که آموختن علم  مخصوص طبقه اشراف بود اسلام مردم را به فراگیری علم تشویق می کرد…

[ منتظری،حسینعلی. روزنامه جمهوری اسلامی.  ۱۱ مرداد ۱۳۵۸. قانون اساسی و مردم]

اخیرا از طرف آیت الله حسینعلی منتظری طرحی در مورد قانون اساسی در ۸ فصل و ۱۹ ماده به دفتر روزنامه انقلاب اسلامی رسیده  است. از انجا که امکان چاپ تمام طرح به علت محدودیت صفحات رونامه نیست، لذا تنها مبادرت به چاپ فصل پنجم آن که مربوط به «شورای جمهوری» است، می شود.

اصل(۸۱):

شورای جمهوری پس از مقام رهبری دینی به نحو مذکور در  اصل هفتم بالاترین مقام رسمی کشور در امور داخلی و روابط بین المللی  و اجرای قانون اساسی و تنظیم روابط  قوای سه گانه است و ریاست قوه محریه را نیز دارد(۷۵).

اصل(۸۲):

شورای جمهوری بدین نحو تشکیل می گردد که داوطلبان پس از کسب موافقت کتبی  از مقام رهبری دینی مذکور در اصل هفتم:

(اصل ۷: اگر مرجعیت عامه به نحوی که فراگیرنده اکثریت قاطع شیعه باشد برای یک نفر ثابت شدنظر او متبع است. ولی اگر فقهای جامع الشرایط در یک زمان متعدد باشد و هر یک از آنان مقلدین و پیروان چشمگیری دارند و در شجاعت و قدرت اراده هم، هم سطحند، نظر اکثریت شورای مرکب از آن ها متبع می باشد).

[منتظری،حسینعلی آیت الله. شورای جمهوری. نظرخواهی در باره قانون اساسی. روزنامه انقلاب اسلامی ۲۸ مرداد۱۳۵۸].

مصاحبه اخصصاصی جمهوری اسلامی با حضرت آیت الله منتظری

گفته شده است الزامی ندارد که رئیس جمهوری  و هیات وزرا حتما ایرانی باشند. با توجه به این مساله که در این صورت وضع سیاسی کشور تابع بازی های سیاسی درمنطقه خواهد شدآیا در این رابطه نظر خاصی دارید؟

[آیت الله منتظری]:

طبق پبشنهادی که داریم که با توجه به مساله ولایت فقیه، مجتهد عادل  و اعلم، و اتقی حکومت کند و رئیس جمهور زیر نظر آن عمل کند. بنابراین آنچه  مهم است مساله فقیه است!

[منتظری، حسینعلی. روزنامه جمهوری اسلامی ۲۹ مرداد۱۳۵۸].

پایان فصل اول.

توجه و نظر شما را در شماره ی بعد با عنوان پاورقی پایانی فصل اول_که در مورد آیت الله منتظری و حسن آیت، همراه با توضیحاتی دیگرخواهیم نوشت_جلب می کنیم!

*نه به ولی فقیه سوم!

علاج واقعه قبل از وقوع؛ پیشگیری بهترین درمان؛ ولی فقیه سوم، اتفاقی که نباید حادث شود!

این مجموعه،داستان حکومت ولایت فقیه در سرزمین ایران است و همچنان ادامه دارد…

 ۶ تیر۱۴۰۰

محمد شوری (نویسنده و روزنامه نگار)

 t.me/shourimohammad

 

توجه ناخیر به علت ریر بود!

#همراه_اول به بهانه ی اینکه داریم سیستم را به روز رسانی می کنیم مانع خرید بسته های اینترنتی شده و ۹۹۹۰ هم کارشناسانش پاسخ نمی دهند. فقط صدای صوتی ضبط شده می گوید در حال به روزرسانی هستیم!!!؟ مکان های همراه اول به من گفته اند تا یک هفته ممکن است طول بکشد!!!!؟؟؟؟خرید آزاد هم که مال از ما بهتران است…
#محمد_شوری(۷تیر ۱۴۰۰)

t.me/shourimohammad

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)