دور ششم مذاکرات وین با اظهارنظرهای ناامیدانه شروع شده

دور ششم مذاکرات وین در حالی در روز شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ شروع شد که بر خلاف ادوار پیشین این مذاکرات با اظهارنظرهای ناامیدانه شروع شده است.

پس از پایان دور پنجم مذاکرات وین اکثر طرف‌های درگیر در برجام اظهار خوش‌بینی می‌کردند که در دور آینده ظرف کمتر از یک هفته و پیش از انتخابات ۱۴۰۰ ایران به نتیجه و توافق قابل قبولی برسند.

طرف‌های درگیر، ادامه مذاکرات را مشروط به بازگشت به پایتخت‌هایشان برای کسب مشورت اعلام کردند اما گویا «کسب مشورت»‌ها چندان موفقیتی در بر نداشته است.

چرا که دور ششم مذاکرات وین در هاله‌ای غلیظ از اظهار ناامید‌ی‌ها از جانب طرف‌های مختلف شروع شد.

اظهارات طرف‌های درگیر در دور ششم مذاکرات وین

از سوژه اصلی مذاکرات یعنی ایران شروع می‌کنیم؛ عباس عراقچی نماینده نظام ایران در آغاز دور ششم مذاکرات وین اعلام کرد «فکر نمی‌کنم طی هفته جاری به جمع‌بندی نهایی مذاکرات وین برسیم».

عراقچی همچنین تاکید کرد در مسیر رسیدن به یک توافق خوب به نفع نظام ایران «نه عجله داریم و نه وقت را تلف می‌کنیم».

وی همچنین افزود «شخصا فکر نمی‌کنم که طرف هفته جاری بتوانیم به جمع‌بندی نهایی برسیم و تصور من این است که حداقل یک بار دیگر ما باید جمع‌بندی مذاکرات را به پایتخت‌ها منتقل کنیم لذا من در این دوره مذاکراتی هم فکر نمی‌کنم ما به جمع‌بندی نهایی برسیم».

وی همچنین مانند همیشه مدعی شد که قدم اول را باید آمریکا بردارد این بدان معناست که آمریکا تمامی تحریم‌های حکومت ایران را لغو کند!

این در حالی است که بیش از ۷۰ روز از شروع مذاکرات جدید وین می‌گذرد و خامنه‌ای  پیشتر به صراحت اعلام کرده بود مذاکرات نباید فرسایشی شود.

اظهارات انریکه مورا

انریکه مروا؛ معاون سیاسی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که ریاست نشست وین را بر عهده دارد نیز اظهاراتی ناامیدوارنه ارائه کرد.

وی اعلام کرد «انتظار دارد طرفین در این دور مذاکرات به توافق برسند و هدف یافتن راه‌های نزدیک‌شدن به توافق نهایی در روزهای آینده است».

اظهارات مقامات آمریکایی

در سوی دیگر اصلی مناقشه یعنی آمریکا نیز بازیگران بیکار ننشستند.

در آستانه دور ششم مذاکرات وین، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به صراحت با انگشت گذاشتن بر روی تهدیدات منطقه‌ای نظام ایران اعلام کرد «من پیش‌بینی می‌کنم حتی در صورت برگشت به برجام، صدها تحریم از جمله تحریم‌های اعمال‌شده توسط دولت ترامپ همچنان پابرجا باقی بمانند… تا زمانی که رفتار حکومت ایران تغییر کند».

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد «در حالی که ما با شرکا و متحدانمان در چارچوب ۵+۱ کار می‌کنیم تا برنامه‌ هسته‌ای را بار دیگر محدود کنیم به اعمال فشار بر رژیم ایران که تلاش می‌‌کند هر گونه سلاحی را به شرکای خشن و عوامل نیابتی‌اش ارسال کند ادامه می‌دهیم».

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا نیز اعلام کرد «طبعا اگر آنها (ایران) آمادگی لازم برای مذاکره با حسن‌نیت را نداشته باشند، ما همه حقوق و ظرفیت‌های خود برای برداشتن گام‌های بیشتر را محفوظ نگه می‌داریم».

خارج ار دولت نیز جمعی از سناتورهای آمریکایی شامل ۲۱ سناتور جمهوریخواه، روز جمعه ۲۱ خرداد طرحی را ارائه دادند که در صورت تصویب، هرگونه توافق با حکومت ایران در موضوع برنامه هسته‌ای را به کسب مجوز از نهاد کنگره منوط و مشروط می‌کند.

این طرح جو بایدن را مکلف می‌‌کند تا هرگونه توافق هسته‌ای جدید با حکومت ایران را به عنوان معاهده به کنگره تسلیم کند و به مردم آمریکا امکان یک بررسی مناسب به وسیله قانون اساسی را بدهد. (سایت سنای آمریکا)

البته در این بین خبر خروج اسامی برخی از مقامات سابق نظام از لیست تحریم‌ها آنقدر ناچیز بود که نتوانست به عنوان محرکی عمل کند و در هیاهوی تنش‌ها گم شد. [تحریم‌های اولیه و ثانویه و ۵۰۰ تحریم برجامی باقی مانده]

بیانیه سه کشور اروپایی

سه کشور اروپایی فرانسه آلمان و انگلستان در بیانیه‌ای به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین اعلام کردند «ما از استمرار نقض تعهدات اتمی توسط رژیم ایران به شدت نگرانیم این رژیم از ژانویه ۲۰۲۱ فعالیت‌های هسته‌ای خود را گسترش داده و محدودیت‌هایی برای بازرسی‌های آژانس ایجاد کرده است اینها گام‌هایی است که نشان‌دهنده خطر تکثیر تسلیحات اتمی است و پیامدهای غیر قابل بازگشت دارد».

اظهارات نماینده روسیه

نماینده همیشه خوش‌بین روسیه نیز دور ششم مذاکرات وین را با اظهارات ناامیدانه شروع کرد.

اولیانوف اعلام داشت «برای دستیابی به یک توافق در این مذاکرات دست کم به ۲ هفته زمان نیاز است».

وی همچنین با اشاره به نحوه اجرای توافق که مشکل اصلی و تاکنون غیرقابل حل مناقشه بوده، افزود «این عمد‌ه‌ترین مسئله حل نشده است»

واشنگتن‌پست نیز از قول یک منبع ارشد غربی که نخواست نامش فاش شود از بی‌اعتمادی اساسی میان دو طرف (آمریکا و ایران) صحبت به میان آرود.

این منبع با بیان اینکه مشکلات موجود باقی‌مانده ممکن است ظرف چند هفته حل شوند اما افزود تا زمانی که بی‌اعتمادی اساسی بین دو طرف برطرف نشود و تصمیمات سیاسی برای پذیرش نتایج مذاکرات اتخاذ نشود این شکاف‌ها تا ۷۰ الی ۸۰ درصد مهم نیستند»!

اظهارات نماینده آلمان

از سوی آلمان کمتر صدایی در پنج دور قبلی این مذاکرات شنیده می‌شد اما در دور ششم صدای آلمانی‌ها نیز درآمد.

هایکو ماس وزیر خارجه آلمان اعلام کرد «بازی با زمان به نفع هیچ کس نیست و باید همه طرفین انعطاف‌پذیر و عملگرا باشند».

اظهارات نماینده فرانسه

امانوئل مکرون نیز پیش از شروع دور ششم مذاکرات وین اعلام کرد «برنامه هسته‌ای و موشک‌های بالستیک ایران همچنان یک تهدید به شمار می‌روند».

چین نیز کماکان یکسویه بر طبل رفع تحریم‌ها می‌کوبد و با سایر امور ظاهرا کار زیادی ندارد!

برجام بی فرجام

با این تفاسیر تضاد و مشکل اساسی پابرجاست برای برجام ۲۰۱۵ فرجامی در کار نیست و برداشتن «پرانترهای دور موضوعات ثانویه و تمیز کردن متن کنونی» آن طور که اولیانوف اعلام داشته امری شدنی نیست.

اکنون دیگر می‌شود با قاطعیت گفت برجام ۲۰۱۵ قابل احیاء نیست بی‌آنکه تغییرات جدی در آن داده شود.

تغییرات جدی در آن نیز دیگر چیزی از برجام ۲۰۱۵ بر جای نمی‌گذارد و راه به چیزی می‌برد که از آن به عنوان برجام ۲۰۲۱ نام می‌برند. [برجام ۲۰۱۵ یا برجام ۲۰۲۱؟]

دلیل احیاء نشدن برجام ۲۰۱۵ نیز اقدامات فوق‌العاده زیاد نظام ایران در نقض آشکار برجام ۲۰۱۵ است که به رغم پایبندی تمامی کشورهای دیگر باقیمانده به برجام نه تنها حاضر به کوتاه آمدن از آن نیست بلکه به نقض توافق همچنان ادامه می‌دهد.

در بین این تناقض ماهوی چگونه می‌توان به توافقی برگشت که مدام در حال نقض‌شدن و آنهم نقض‌شدن بیشتر است. این خود از عجایب می‌باشد!

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)