برخی مسائل کلیدی و اختلاف‌ نظرها هنور باقی مانده

عباس عراقچی؛ معاون وزیر خارجه و نماینده حکومت ایران در مذاکرات وین اعلام کرد بعد از ۵ دور مذاکره، تحریم‌های اولیه و ثانویه و ۵۰۰ تحریم برجامی باقی مانده است.

بعد از دور پنجم مذاکرات وین عباس عراقچی ضمن اظهار خوش‌بینی از روند مذاکرات اعلام کرد که هیئت‌ها برای برخی مشورت‌ها به پایتخت‌های خود برمی‌گردند.

یک هفته  طول کشید تا ماهیت «برخی مشورت‌ها» از مجلس حکومت ولایت‌فقیه به بیرون درز کند.

جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

عصر روز چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۰، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، میزبان عباس عراقچی نماینده و مذاکره‌کننده‌ی هسته‌ای نظام بود.

آنچه بعد از نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به بیرون درز پیدا کرد نشان داد که کوه اظهار خوش‌بینی‌های عراقچی و دیگران بر دور میز وین برای حصول توافق، موش کوچکی زائیده است.

خبرها از قول ابراهیم عزیزی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به بیرون درز پیدا کرد وقتی  به نقل از عراقچی اعلام کرد «علی‌رغم ۵ دور مذاکره، تحریم‌های اولیه، ثانویه و ۵۰۰ تحریم برجامی باقی مانده است».

ابراهیم عزیزی که منصب رئیس کمیته امنیت، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حکومت را یدک می‌کشد از قول عراقچی اعلام کرد که تا پایان دور پنجم مذاکرات، از ۱۵۰۰ تحریم حقیقی و حقوقی هسته‌ای و برجامی»، «۱۰۰۰ تحریم برداشته شده» ولی «۵۰۰ تحریم کیفی باقی مانده است». [سراب بازگشت به برجام و باقی ماندن صدها تحریم]

عزیزی همچنین به نقل از عراقچی اعلام کرد «علاوه بر این تحریم‌های اولیه و ثانویه نیز پابرجاست».

نیازی به هیچ توضیح اضافی نیست با همین سخنان، آنانکه اندکی به ماهیت و ویژگی‌های تحریم‌ها، علی‌الخصوص تحریم‌های اولیه و ثانویه اشراف دارند عمق بحرانی که نظام ایران در آن گیر کرده را می‌تواند دریابند.

خلاصه‌ای از تحریم‌های اولیه و ثانویه

تحریم‌های اولیه

در خلاصه‌ترین عبارت؛ تحریم‌هایی هستند که به صورت مستقیم شامل نظام ایران می‌شود یعنی به طور مستقیم افراد یا شرکت‌های ایرانی تحت تحریم آمریکا قرار گرفته‌اند.

تحریم‌های ثانویه

این هم در خلاصه‌ترین عبارت؛ یعنی تحریم‌هایی که بر افراد حقیقی یا حقوقی سایر کشورها که با نظام ایران تبادلات دارند اعمال شده است.

تحریم‌های ثانویه بیشتر شامل موضوعات مالی و بانکی می‌شوند بدین معنا که هر بانک و ارگان مالی هر کشوری که با ارگان‌ها و بانک‌های تحت تحریم ایرانی مبادله داشته باشند تحت تحریم آمریکا قرار گرفته و جریمه می‌شوند.

فقط برای ذکر مثال در دور قبلی اعمال تحریم‌ها قبل از برجام، حجم جریمه ارگان‌های مالی مشمول تحریم‌های ثانویه چیزی بالغ بر ۱۷ میلیارد دلار بوده است.

در مدل فعلی مذاکرات نخواهد شد

عزیزی از سر یاس و ناامیدی و البته در قالب جنگ جناحی، بحران نظام را اینگونه بازگویه می‌‌کند که «با توجه به باقی‌ماندن این حجم تحریم‌ها وعده‌های روحانی مبنی بر اینکه تحریم‌ها لغو شده و دیوار آن شکسته شده، محقق نشده است و در مدل فعلی مذاکرات نخواهد شد»!

نکته جدیدی که در سخنان عزیزی خود را نشان می‌دهد در زیر پرتو انتخابات ۱۴۰۰ است و تغییر دولت منتسب.

در این بستر است که وی از «مدل فعلی» مذاکرات دم می‌زند و از عدم تحقق آن سخن می‌گوید، اما خبرهای بد برای نظام به همین جا پایان نمی‌پذیرد.

عزیزی اعلام می‌دارد که عراقچی بیان داشته «تاکنون برای راستی‌آزمایی تعهدات غرب مدلی تعریف نشده بنابراین نمی‌توان ادعای به نتیجه‌رسیدن مذاکرات را مطرح کرد.»

تاکید بر ساخت سلاح هسته‌ای

عزیزی برای اینکه راهکاری ارائه دهد از موضوعی پرده بر می‌دارد که غرب همواره سعی کرده چشم خود را بر روی آن پوشیده نگاه دارد.

عزیزی ادامه می‌دهد «مذاکرات باید به گونه‌ای ادامه یابد که قدرت بازگشت‌پذیری هسته‌ای ایران تضمین شود، زیرا اهرم مهم ایران در مذاکرات همین موضوع است و از ایران انتظار اجرای تعهدات هسته‌ایش را تحت برجام نداشته باشند».

کاظم غریب‌آبادی نماینده نظام در سازمان‌های بین‌المللی نیز همین مضمون را با عبارات دیگری عنوان کرده است.

وی اعلام داشته «از ایران انتظار نداشته باشید در حالی که تحت تحریم‌های یک جانبه… است همچنان تعهداتش را تحت برجام اجرا کند.»

به زبان ساده تاکید عزیزی و غریب‌آبادی بر تداوم غنی‌سازی و روند دستیابی به سلاح هسته‌ای یا لااقل دانش بومی آن، برای برگ چانه‌زنی در مذاکرات وین است. آنچه هم‌اکنون در جریان است. [برنامه اتمی ایران؛ چند هفته به زمان گریز باقی مانده]

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)