حکومت ایران به سوالات درباره مکان‌‌های هسته‌ای پاسخ نداده

رافائل گروسی؛ مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، برخی نگرانی‌ها را پیرامون برنامه اتمی ایران طرح ساخت. اکنون وی می‌گوید «حکومت ایران به سوالات درباره مکان‌‌های هسته‌ای پاسخ نداده است» آنتونی بلینکن نیز اعلام کرده به نقطه گریز برنامه اتمی ایران چند هفته بیشتر باقی نمانده است.

رافائل گروسی این سخنان را در روز دوشنبه ۱۷ خرداد در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایراد کرد.

گروسی با اشاره به ۴ محل مشکوک در ایران افزود «ایران درباره یک محل اطلاعات جدیدی نداده و به هیچ یک از سوالات پاسخ نداده است، درباره ۲ محل دیگر اطلاعاتی نداده و درباره محل چهارم یک بیانیه مکتوب بدون اسناد و مدارک ارائه داده است».

۴ مکان آلوده به مواد هسته‌ای در ایران

از ۴ محل مورد اشاره آقای گروسی، در ۳ محل، ذره اورانیوم با منشاء انسانی و در یک محل ذرات تغییریافته‌ی ایزوتوپی پیدا شده است.

به گفته وی مواد یا تجهیزات هسته‌ای آلوده به مواد هسته‌ای در این اماکن وجود داشته‌اند و عدم پاسخگویی ایران این نگرانی را ایجاد کرده که مواد هسته‌ای در ایران وجود دارد که آژانس از محل آنها بی‌اطلاع است.

گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که ۲ محل از این ۴ محل، تورقوزآباد در تهران و یک مرکز در شهرضا در اصفهان هستند.

احتمال صدور بیانیه از سوی شورای حکام

عدم پاسخگویی حکومت ایران به سوالات آژانس آن گونه که آقای گروسی گفته می‌تواند بر نگرانی‌ها آژانس در مورد برنامه اتمی ایران بیفزاید و صحبت از احتمال صدور بیانیه در مورد این موارد کرد که شورای حکام می‌تواند به آن مبادرت ورزد.

شایان ذکر است پیش از این برخی خبرگزاری‌های موضوع صدور قطعنامه از سوی شورای حکام به رغم نگرانی‌های یادشده را منتفی دانسته بودند.

اولیانوف نماینده روسیه در روز یکشنبه ۱۶ خرداد اعلام داشت که شورای حکام روز دوشنبه به بررسی ۲ گزارش می‌پردازد که چندان برای ایران مطلوب نیست.

این گونه موضعگیری از جانب نماینده روسیه که از حامیان حکومت ایران در مناقشه هسته‌ای است، این امر را به ذهن متبادر می‌کند که باید در انتظار خبرهای بدی برای حکومت ایران بود.

اگر چه صدور قطعنامه بعید به نظر می‌رسد اما صدور بیانیه با توجه به مجموعه اظهارات امری دور از دسترس نیست.

گروسی یک بار دیگر، سطح بالای غنی‌سازی ایران را نزدیک به سطح لازم برای تولید سلاح هسته‌ای دانست و خواهان مجبورساختن حکومت ایران به پاسخگویی به آژانس شد.

سایه ابهامات برنامه اتمی ایران بر مذاکرات وین

 این اظهارات گروسی به همراه اطلاعاتی که پیش از این علنی کرد می‌تواند تاثیرات سوئی بر مذاکرات وین داشته باشد.

دور آتی مذاکرات وین قرار است روز ۲۰ خرداد در وین شروع شود، با وجود این نگرانی‌ها به نظر می‌رسد دور ششم، مذاکراتی نفس‌گیر در بطن خود داشته باشد.

رویترز روز دوشنبه ۱۷ خرداد اعلام کرد «دیپلمات‌‌ها گفته‌اند مشکل‌ترین تصمیمات در مذاکرات وین باقی مانده است».

علاوه بر این و با توجه به اظهارات گروسی و نزدیک‌شدن به پایان مهلت یک‌ماهه توافق آژانس با حکومت ایران، عدم پاسخگویی ایران به آژانس می‌تواند تمدید مهلت برای دور آینده را نیز با مشکل روبرو سازد.

تیک‌تاک ساعت به ضرر ولایت‌فقیه ضربه می‌زند. [مذاکرات وین به نتیجه نرسیده است]

ایران هرگز در طول این سالیان از تلاش برای ساخت سلاح هسته‌ای دست برنداشته

بعد از توافق برجام در سال ۱۳۹۴ گمان بر این می‌رفت که نگرانی‌های پیرامون ساخت سلاح هسته‌ای پایان پذیرفته است.

اما ۲ نمونه فاش ساخت که این پنداری عبث بوده است.

اولی اظهارات علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و دیگری مدارک به سرقت‌رفته از تورقوزآباد توسط اسرائیل که نشان می‌داد به رغم توافق برجام، ملایان تهران مخفیانه در پی دستیابی به سلاح هسته‌ای بوده و هستند.

اظهارات دونالد ترامپ

در حالی که تمامی طرف‌های درگیر در مذاکرات وین بر سر برنامه اتمی ایران صحبتی از توافق و برداشته‌شدن قطعی تحریم‌ها نمی‌کنند اما دونالد ترامپ رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، خبری را اعلام کرد که نگران‌کننده است.

ترامپ در روز ۱۶ خرداد اعلام کرد «جو بایدن بزدلانه تحریم‌های ایران را برداشته» و سیاست خارجی بایدن را «شرم‌آور» خواند و گفت در حال حاضر مقامات ایرانی درخواست پول می‌کنند!

اظهارات نگران‌کننده بلینکن

اما در کنار اظهارنظر ترامپ اظهارات آنتونی بلینکن نیز قابل توجه است او برای چندمین بار طی هفته‌های اخیر اعلام کرد «آمریکا هنوز نمی‌داند آیا ایران تمایل دارد اقدام لازم برای بازگشت به برجام را انجام دهد».

وی روز دوشنبه در جلسه مجازی با کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان افزود «اگر روند کنونی عدول ایران از تعهدات برجامی‌اش ادامه یابد زمان ایران به نقطه گریز یعنی مرحله انباشتن مواد هسته‌ای لازم برای ساخت یک واحد از جنگ‌افزار اتمی به چند هفته کاهش پیدا خواهد کرد.» [برنامه هسته‌ای ایران؛ یک دو راهی حساس برای جهان]

وی در بهترین حالت این زمان را برای برنامه اتمی ایران چند ماه دانست و افزود «فوری‌ترین اقدامی که باید در مورد ایران انجام شود مهار مسئله هسته‌ای جمهوری اسلامی است»

بلینکن داشتن سلاح هسته‌ای در دست ملایان تهران را اهرمی برای افزایش خطر اقدامات شرورانه در منطقه دانست.

حال باید جهان در برابر حکومتی که مصمم به دستیابی به سلاح هسته‌ای تصمیم‌گیری کند در غیر این صورت باید عواقب پیوستن سردمدار تروریسم به سلاح هسته‌ای را پذیرا باشد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)