موسسه هادسون: حکومت ایران چهار پیش‌تست اتمی انجام داده است.

موسسه هادسون در روز ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ اعلام کرد حکومت ایران چهار آزمایش اتمی در سال‌های گذشته انجام داده است.

موسسه هادسون یک موسسه غیرانتفاعی در واشنگتن از زیرمجموعه ابرشرکت رند می‌باشد.

موسسه هادسون با استناد به گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا در روز ۱۲ خرداد اعلام کرد «کارشناسان موسسه علوم و امنیت بین‌المللی اعلام کردند بر اساس اطلاعات به دست‌ آمده حکومت ایران در طول فعالیت‌‌های هسته‌ای خود طی ۷ ماه چهار آزمایش اتمی انجام داده است».

گفتگوی کارشناسان موسسه هادسون

موسسه هادسون در ۱۲ خرداد گفتگوی ۴ نفر از کارشناسان جامعه اطلاعاتی آمریکا شامل دیوید آلبرایت؛ بنیانگذار و رئیس انستیتوی علوم و امنیت بین‌المللی، نورمن رول؛ مدیر پیشین اطلاعات ملی در امور ایران در دفتر جامعه اطلاعاتی آمریکا، سارا بورکهارد؛ دستیار تحقیقاتی در انستیتوی علوم و امنیت بین‌المللی و جاشوا بلاک؛ کارشناس موسسه هادسون را منتشر کرد.

در این گفتگو دیوید آلبرایت با اشاره به ماهیت نظامی برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرد «سازمان انرژی اتمی ایران یک سازمان نظامی است که به عنوان منبعی برای کمک به بخش نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرد».

سایت‌های مخفی و اعلام‌نشده

سارا بورکهارد نیز با اشاره به وجود سایت‌‌های مخفی و اعلام‌نشده حکومت ایران گفت: «بله من این سایت را برای نمونه ذکر کردم… که هر دو پیش از افشای آرشیوها ناشناخته بودند… یک از آنها را که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتظار آن را داشت که وجود داشته باشد در مکانی در مریوان کشف شد و سایت دیگر کاملا ناشناخته بود».

بورکهارد همچنین افزود «رژیم ایران از چیزی که پیشتر گمان می‌شد به ساخت سلاح اتمی نزدیکتر شده… ما نسبت به فعالیت‌هایی که در یکی از این محل‌ها؛ یعنی «محلاتی» انجام شده، پیشتر اطلاعاتی نداشتیم».

با توجه به این که مخفی‌کاری یکی از اصلیترین ویژگی‌های حکومت ایران در زمینه برنامه هسته‌ای‌اش بوده است می‌توان حدس زد اطلاعاتی که توسط موسسه هادسون منتشر شده کمی از تمامیت آن باشد. [تولید بمب اتمی همراه با مذاکرات برجام]

سه موضوع کلیدی

نورمن رول؛ مدیر پیشین اطلاعات ملی در امور ایران در دفتر جامعه اطلاعاتی آمریکا، این مهم را اینگونه تشریح کرده است «برای ورود به روند فهم برنامه اتمی ایران باید سه موضوع کلیدی را در نظر بگیریم؛ دروغ‌پراکنی برای حکومت ایران مشروع، موجه و واقعی است و ثابت شده است».

دوم اینکه «رژیم ایران دروغ گفته و هنوز هم به دورغ‌گفتن درباره برنامه اتمی خود ادامه می‌دهد و نمی‌توان به آن اعتماد کرد».

و سوم اینکه «خود برجام بر اساس بی‌اعتمادی که مجاز بوده و راستی‌آزمایی بنا شده است».

رول افزود: «حکومت ایران با اعلام کرده سایت‌‌هایش نظامی هستنند و ربطی به موضوعات اتمی ندارند و این تنها تلاش شما برای دسترسی و فهم ابعاد برنامه موشکی یا دیگر اسرار نظامی ایران است، با این وجود نتوانسته اذهان را منحرف کند».

حکومت ایران قابل اعتماد نیست

رول در نهایت نتیجه گرفته است «بنابراین رژیم ایران ثابت کرده که قابل اعتماد نیست، تصمیم ساخت یک سلاح اتمی… یک تصمیم سیاسی بوده نه یک موضوع تکنیکی و این دروغ‌پراکنی نشان می‌دهد آنها توانمندی صنعتی گسترده‌ای داشته‌اند که یک زمانی وجود داشته‌اند».

نورمن رول در ادامه افزود «رژیم ایران این ایده کلی را دارند که حتی با نبودن فخری‌زاده آن برنامه را بازسازی کنند».

راهکاری که رول جهت پیشگیری از دستیابی حکومت ایران به سلاح هسته‌ای ارائه می‌دهد بر این استوار است که «جامعه بین‌المللی باید برنامه‌ای داشته باشد که از این موضوع جلوگیری کند چون ایران با عملی‌ساختن ساخت بمب تنها به اندازه یک تصمیم سیاسی فاصله دارد».

چهار آزمایش اتمی طی ۷ ماه

در بخش دیگری از این گفتگو سارا بورکهارد اعلام داشت که در یک سایت پشتیبانی لجستیک، قسمتی آزمایشی وجود داشته که ایران آزمایش اجزای شدیدالانفجار بمب اتمی را انجام می‌داد.

بورکهارد افزود: «ما بر اساس اطلاعات می‌دانیم دست کم چهار آزمایش اتمی (پیش‌تست) در طی ۷ ماه در این سایت انجام شده است.

یک هفته پیش از انتشار این گفتگو از سوی موسسه هادسون، رافائل گروسی مدیرکل آژانس انرژی اتمی با اشاره به مخفی‌کاریها و سطح غنی‌سازی و میزان اورانیوم غنی‌شده کنونی حکومت ایران اعلام کرد این حکومت «نمی‌تواند بر اساس همان اصول توافق‌شده در سال ۲۰۱۵ به توافق هسته‌ای برجام برگردد».

مشکل بزرگ بر سر برنامه هسته‌ای

گروسی افزوده بود «ما در مکان‌‌های مختلف آثاری از اورانیوم فرآوری‌شده در ابعاد صنعتی اعلام‌نشده از سوی حکومت ایران پیدا کردیم.»

«این مشکل بزرگی است. ما باید به جزئیات پی ببریم. ما می‌دانیم آنجا چه اتفاقی افتاده است و هیچ راهی برای انکار آن وجود ندارد. ما آن را پیدا کرده‌ایم». [آثار اورانیوم یا رد پای بمب اتم در سایتهای ایران؟]

گروسی حکومت ایران را مخاطب قرار داد که باید به سوال‌های مختلف درباره زمان، سرنوشت دستگاه‌ها، سرنوشت مواد غنی‌شده پاسخ بدهد.

جامعه جهانی اکنون بر سر یک دوراهی سخت قرار دارد ادامه مماشات با حکومت ایران یا برخورد قاطع با این حکومت برای تضمین صلح و امنیت جهانی.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)