بیش از پنج روز از آتش‌سوزی وسیع در منطقه‌ی جنگلی لیلانی و سردشت می‌گذرد. اطفای حریق این مناطق در فقدان هلی‌کوپترهای آب‌پاش و کمبود نیروهای لجستیکی، توسط اعضای انجمن «بلوط زاگرس» صورت پذیرفته است.

ساعتی پیش «انجمن سبز چیا» در اطلاعیه‌ی خود اعلام کرد:
«اعضای گروە کوەنوردی انجمن سبز چیا که بە‌منظور محکوم نمودن آتش‌سوزی جنگل‌های زاگرۆس و رساندن صدای اعتراض، برای صعود مشترک همراە گروە کوەنوردی انجمن زیست محیطی پاژین بانە، عازم این شهر بودند؛ نزدیک شهر سقز دچار تصادف شده و ۴ تن از اعضای گروە انجمن سبز چیا با اسامی ذیل، جان خود را از دست دادند:
▪️ شعلە قادری
▪️ آرشام عزیزی
▪️داود باخیش
▪️ کاوە خسرو‌زادە

طی سال‌های گذشته، در کنار بازداشت و پرونده‌سازی‌های امنیتی علیه فعالان محیط‌زیست، کماکان اعضای حاضر در گروه‌ها و سازمان‌های محیط‌زیستی بودند که به‌وقت آتش‌سوزی‌های گسترده و یا نجات جان کولبرانِ محبوس در کوره‌راه‌های صعب‌العبور، وارد عمل شدند.

سال گذشته، سه فعال محیط‌زیستی انجمن سبز ژیوای پاوه به‌نام‌های «یاسین کریمی»، «بلال امینی» و «مختار خندانی»، حین اطفای حریق آتش‌سوزی جنگل‌های بوزین و مره‌خیل پاوه، جان خود را از دست دادند.

پیشتر، «آمانج نیک‌پی» فعال مدنی و از اعضای انجمن سبز چیا توسط نیروهای اطلاعات سپاه مریوان بازداشت و‌ با پرونده‌سازی امنیتی مواجه شد. «آرمان‌ غفوری» فعال مدنی و عضو دیگر انجمن سبز چیا مریوان نیز به ۶ ماه حبس و ۲۰ ضربه شلاق تعزیری، به اتهام اخلال در نظم عمومی شرکت در تجمع اعتراضی حمله ارتش ترکیه به کُردهای عفرین (در سال ۱۳۹۶) محکوم شده بود.

نام انجمن سبز چیا، عجین شده با نام «شریف باجور» و «دکه‌ی کوچک یاران‌کو» است. در تاریخ ۳ شهریور ۱۳۹۷، شریف باجور همراه با «امید کهنه‌پوشی»، «محمد پژوهی» و «رحمت حکیمی‌نیا» در پی اطفای حریق جنگل‌های روستای پیله و سلسی جان خود را از دست دادند. اعضا و جمعیت‌هایی که زیر سایه‌ی تهدیدها و سرکوب‌ فعالیتی خود، هر روزشان مقاومت است.

#سرکوب_فعالان_محیط‌زیست

@bidarzani

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)