اقدامات مخرب ایران در خاورمیانه و مذاکرات برجام

اقدامات مخرب ایران در خاور میانه از جمله موارد مورد نگرانی کشورهای منطقه و در مفهوم عام‌تر جامعه بین‌المللی است که زمزمه‌هایی مبنی بر مذاکره بر سر آن در مذاکرات برجامی به گوش می‌رسد.

از زمان روی‌ کار آمدن حکومت ولایت‌فقیه یکی از وجوه اقدامات مخرب ایران در منطقه خاورمیانه بوده است. اقدامات تروریستی، آدم‌ربایی، ایجاد گروه‌های شبه‌نظامی در کشورهای خاورمیانه، سوء استفاده از آنها برای بسط ایدئولوژی افراط‌گرائیش، بمب‌گذاری و اعمال بسیار دیگری که در راستای بسط هلال شیعی به آنها دست زده است.

این اقدامات در طول بیش از ۴ دهه عمر حکومت ایران، همواره یک سیاست ثابت نظام بوده و می‌توان گفت از این لحاظ، مخرب‌ترین کشور در منطقه خاورمیانه بوده است.

می‌توان به اعمال مخرب ابتدای حیات این حکومت اشاره کرد که تعداد آنها نیز بسیارند اما، این اعمال، امری نبوده که در توالی زمان و سال‌های اخیر کاهش یافته باشد، بلکه همواره افزایش پیدا کرده است.

شاید کافی باشد به آخرین این اقدامات نگاهی بیندازیم تا بینش کافی به ما بدهد، اقداماتی که اعتراضات و نگرانی‌های بسیاری را برانگیخته است.

دخالت در عراق

از ایران به سمت غرب نقشه‌پیمایی می‌کنیم و به عراق می‌رسیم؛ جایی که شاید بتوان گفت حکومت ایران تلاش کرد حکومتی مانند خودش را در آن ایجاد کند و تا حد زیادی در این امر موفق بود هر چند در ۲ سال اخیر مردم عراق دیگر اراده کرده‌اند در برابر آن بایستند.(ایران، عراق و لبنان ، زمین در همه جا زیر پای ولایت فقیه می‌لرزد)

بعد از جنگ ۲۰۰۳ در عراق از سوی ائتلاف به رهبری آمریکا، حکومت ایران که سال‌ها در پی نابودی و سقوط حکومت صدام حسین بود، کمال مطلوب خود را یافت و نیروهایش را به سمت این کشور گسیل ساخت. نتیجه دهشت‌آور بود.

کشتار بخش عمده‌ای از مقامات نظام سابق عراق، دانشمندان، پزشکان، پاکسازی قومی، انفجارات متعدد  طی سالیان متوالی و کشتار هزاران هزار انسان بی‌گناه، حاصل دخالت‌های خامنه‌ای و نظامش در عراق بوده و هست.

جامعه اهل سنت عراق و استان‌های سنی‌نشین بیشترین هزینه را از قبل دخالت‌های ایران در عراق پرداخته‌اند، البته جمعیت شیعی مخالف با سیاست‌های خامنه‌ای نیز آماج کشتار و جوخه‌های ترور نیروی قدس، سپاه پاسداران و نیروهای نیابتی و شبه‌نظامیان مزدور خامنه‌ای بوده و هستند.

در یک نمونه و برای تسویه‌حساب با آمریکا در پی دیپلماسی غیرمستقیم برجامی، تنها از زمان روی کارآمدن بایدن که به ۱۰۰ روز نرسیده، گروه‌های نیابتی حکومت ولایت فقیه ۲۳ حمله نظامی علیه اهداف آمریکایی انجام داده‌اند.

فاجعه آنکه در ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰، گروه شبه‌نظامی کتائب حزب‌الله از گروه‌های شناخته‌شده مزدور ولایت‌فقیه رسما اعلام کرد حاضر به کنار گذاشتن سلاح‌های خود نیستند و از زبان ابوعلی العسکری گفتند: «حشد‌الشعبی هرگز منحل نمی‌شود و کتائب حزب‌الله سلاح خود را تنها به امام زمان تحویل می‌دهد»!

دخالت در عربستان و بحرین

نقشه‌پیمایی را به جنوب ادامه داده و به عربستان می‌رسیم، بمبگذاری در مکه در مراسم حج و انفجار برج‌های خبر از سالیان گذشته گره می‌خورد با طراحی برای ترور سفیر عربستان در آمریکا.

همچنین می‌توان از حملات مداوم موشکی و پهبادی به خاک عربستان توسط حوثی‌های یمنی، (حملات حوثی‌های یمن به عربستان و پیامدهای آن) شوراندن شیعیان عربستان به رهبری شیخ نمر، حمله به سفارت عربستان در تهران و… بسیاری موارد دیگر نام برد.

بحرین در شرق عربستان نیز از دخالت‌های ایران مصون نمانده است، تحریک به شورش، آموزش و تسلیح شیعیان بحرینی برای مقابله با حکومت سنی بحرین و طراحی کودتا، اقدام به عملیات تروریستی در سال ۱۳۹۶ و براه انداختن تظاهرات شیعیان بحرین علیه حکومت خاندان آل‌خلیفه در نهایت منجر به قطع روابط دیپلماتیک بحرین با ایران شد.

دخالت در یمن

از بحرین و سعودی به جنوب و یمن می‌رویم، حکومت ایران از اواخر دهه ۱۳۸۰ اقدام به یارگیری حوثی‌های یمنی کرد. سپس بعد از انتقال قدرت از علی عبدالله صالح به عبد ربه منصور هادی، آنها را علیه دولت رسمی یمن به کار گرفت و جنگ داخلی را در یمن به راه انداخت.

دامنه این جنگ و دخالت‌های ایران توسط حوثی‌ها به عربستان نیز رسید و حوثی‌ها بارها خاک عربستان، از جمله تاسیسات نفتی آرامکو را مورد هدف و انفجار قرار دادند.

رستم قاسمی؛ مشاور اقتصادی نیروی قدس سپاه پاسداران، در روز اول اردیبهشت به راشاتودی عربی گفت: «ایران… تسلیحات در اختیار حوثی‌ها قرار داده و آنها را آموزش نظامی می‌دهد».

قاسمی افزود: «سپاه پاسداران به حوثی‌های مورد حمایت در یمن برای ساخت موشک و پهباد مشاوره داده است.» در ماه‌های اخیر مأرب در یمن و خاک عربستان به کرات با موشک‌ها‌ و پهبادهای مورد اشاره مورد حمله قرار گرفته‌‌اند.

در آخرین اظهار نظر، کنت مکنزی فرمانده سنتکام در ۲ اردیبهشت اعلام کرد «ایران با تامین مین‌های دریایی حوثی‌ها، کشتیرانی بین‌المللی را تهدید می‌کند».

دخالت در سوریه

از یمن به شمال نقشه راه می‌پیماییم و بعد از عبور از عربستان و عراق به سوریه می‌رسیم،

وقتی بعد از اوج‌گرفتن بهار عربی، اعتراضات مردم سوریه شروع شد، در مدت زمان کوتاهی نظام اسد در آستانه سقوط قرار گرفت.

خامنه‌ای قاسم سلیمانی فرمانده پیشین و معدوم نیروی قدس سپاه پاسداران و حسن نصرالله را فراخواند و دستور داد که به سوریه بشتابند و از سقوط اسد جلوگیری کنند.

نتیجه؛ کشتار بیش از ۵۰۰ هزار نفر از مردم غیرنظامی سوریه، زخمی‌شدن میلیون‌ها نفر و آوارگی بیش از ۱۲ میلیون نفر از اتباع سوریه بود تا پل ارتباطی ولایت‌فقیه با لبنان و حزب‌الله کماکان پابرجا بماند.

بسیاری از نیروهای بسیج، سپاه و فرماندهان آنها تحت عنوان «مدافعان حرم» کشته شدند و پولی که از ثروت مردم ایران برای سرپا نگاه‌داشتن اسد هزینه شد بنا بر گفته فلاحت‌پیشه؛ عضو پیشین مجلس نظام ۳۰ میلیارد دلار بوده است.(فلاحت پیشه ما شاید ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار به سوریه پول دادیم)

دخالت در لبنان

در روی نقشه از سوریه به لبنان می‌رویم، لبنان یکی از کشورهایی است که شاهد بیشترین دخالت حکومت ایران  بوده است.

سال‌هاست حزب‌الله لبنان که توسط حکومت ایران تشکیل شده و از سوی ایران تامین مالی، لجستیکی، نظامی و… می‌شود، روند سیاسی معمول و تشکیل دولت را به بن‌بست کشانده، با چنگ‌اندازی بر سیستم اقتصادی، بانکی و ارگان‌‌های قدرت و با سوء استفاده از آن، لبنان را به مرحله سقوط و افلاس اقتصادی کشانده است.

علاوه بر این حزب‌الله به نیابت از حکومت ایران در جنگ‌ سوریه به کشتار مردم غیرنظامی آن کشور پرداخته و با تجارت گسترده مواد مخدر، مخارج اعمال تروریستی‌اش را تامین می‌کند.

همچنین میزان قابل توجهی از هزینه‌‌های حزب‌الله توسط حکومت ایران تامین می‌شود تا مقاصد بنیادگرایانه خامنه‌ای و نظامش را پیش ببرد. حسن نصرالله آشکارا به این امر اشاره کرده است که «تا ایران پول دارد ما هم پول داریم»!

دخالت در فلسطین

در مسیر نقشه‌پیمایی از لبنان به جنوب و بعد از عبور از اسرائیل به فلسطین می‌رسیم. حماس و جهاد اسلامی مستقیما توسط ایران پشتیبانی می‌شوند. (اعترافات صریح بر نقش جنایتکارانه قاسم سلیمانی)

شلیک دست‌کم ۳۶ موشک از نواز غزه به سوی اسرائیل که در روزهای اخیر توسط حماس از گروه‌‌های نیابتی ملایان صورت گرفت، آخرین نمونه دخالت‌ها و حمایت‌های ایران از گروه‌های شبه‌نشامی و نیابتی فلسطینی است که می‌توان این اقدام را پاسخ غیرمستقیم تهران به اسرائیل تفسیر کرد.

پیش از آن و به فاصله چند روز، در روز پنجشنبه ۲ اردیبهشت، از خاک سوریه، دیگر متحد استراتژیک ولایت فقیه، موشک دیگری به خاک اسرائیل شلیک شد.

محسن دهنوی که پیشتر در حین ورود به خاک آمریکا به دلیل «ریاست بسیج دانشگاه شریف» و عضویت در «شورای تبیین مواضع بسیج استان تهران»، ۳۰ ساعت بازداشت و از خاک آمریکا اخراج شده بود و اکنون عضو مجلس نظام است اعلام کرد «موشک‌ شلیک‌شده به اسرائیل از سوریه، ایرانی بوده است.»

دخالت در افغانستان

در جهشی بلند از فلسطین در شرق دریای مدیترانه به شرق ایران می‌رویم و به افغانستان می‌رسیم.

حکومت ولایت فقیه بسیاری از شهروندان افغان را در قالب لشگر فاطمیون برای کشتار مردم سوریه به آن کشور می‌فرستد (اعزام شهروندان افغان به سوریه توسط سپاه پاسداران) همچنین به دنبال خروج نیروهای نظامی آمریکایی و حمایت از طالبان برای رسیدن مجدد به قدرت و پیشبرد مطامع خویش است.

ژنرال مکنزی؛ فرمانده سنتکام در ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰، از اینکه ارتش رسمی افغانستان بتواند در مقابل طالبانی که از حمایت ولایت فقیه برخوردار است، بایستد ابزار نگرانی کرد و گفت: «ارتش افغانستان بدون کمک آمریکا دچار فروپاشی می‌شود.»

عبدالستار حسینی نماینده مجلس افغانستان نیز در اول اردیبهشت اعلام کرد «ایران برای ناامن‌کردن [تنها] ولایت هرات در غرب این کشور ۲۶ گروه را تامین می‌کند.»!

روی نقشه و البته روی زمین، بر هر نقطه از خاورمیانه که انگشت می‌گذاریم، اقدامات مخرب ایران در خاورمیانه خودنمایی می‌کند.(ایران چکار دیگری باید انجام دهد تا ثابت کند قابل اعتماد نیست؟) از این جهت است که کشورهای عربی و جامعه بین‌الملل خواهان گنجاندن محور اقدامات مخرب ایران در خاورمیانه در مذاکرات برجامی هستند.(مذاکرات برجام در وین و چالش‌های پیش رو)

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)