فائزه هاشمی رفسنجانی این روزها به موضوع محافل مختلف است. از طرفداری‌­های پرشوری که به خاطر حرف­های جنجالی روز سه شنبه ۲۴ فروردین در فضای کلاب‌­هاوس نصیبش شده گرفته، تا نقدهای تند موافقان و مخالفان جمهوری اسلامی به همین بهانه.

نقد و بررسی کارنامه فائزه هاشمی و آنچه در این سال­‌ها گفته و انجام داده مجال مفصلی می‌­طلبد؛ زنی که در این سال­‌ها در عین نقد برخی سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ولی در نهایت حافظ بقای جمهوری اسلامی بوده است. حالا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و برای دعوت مردم از شرکت در این انتخابات، با شکل­‌های مختلفی از پروپاگاندای دولتی و غیردولتی مواجه هستیم. اما فارغ از موضوع سیاست ­بازی‌­های معمول، آنچه در فضای پر مخاطب کلاب‌هاوس رخ داد برای جامعه ال‌­جی‌­بی‌­تی ایران قابل ملاحظه است.

فائزه هاشمی رفسنجانی به عنوان یک زن که این روزها پست دولتی ندارد، در «میزگرد انتخابات» کلاب‌­هاوس، در نشستی شش ساعته، با دست­ کم ۱۶ هزار مخاطب یعنی دو برابر مخاطبین دو وزیر مرد، جواد ظریف وزیر امور خارجه و محمد‌جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات جمهوری‌اسلامی صحبت کرد. در این گفتگوی پرحاشیه درباره مسائل مختلفی، از جمله آزادی زندانیان سیاسی، مخالفت با حجاب اجباری، ارتباط با آمریکا و حقوق اقلیت‌های دینی و مذهبی مانند بهائیان و تحریم انتخابات صحبت شده و فائزه هاشمی رفسنجانی به سؤال‌­های مخاطبانش پاسخ داده است.

همه این صحبت‌ها قرار است نشان دهد جمع منتقد نظام جمهوری اسلامی، در جستجوی آزادی و دموکراسی هستند. اما نگاهی دقیق‌­تر به سرفصل این پرسش و پاسخ­‌ها نشان می‌­دهد راه رسیدن به دموکراسی در ایران همچنان دراز و ناهموار است زیرا هر شخص و هر گروهی تنها به منافع خود اهمیت می‌­دهد. چه افرادی که در عرصه سیاست شناخته ­شده‌اند و چه کسانی که در جستجوی مطالبات شهروندی برآمده­‌اند.

در میان این گفتگوها جای جامعه ال‌­جی‌­بی‌­تی ایران که همچنان تحت فشارهای مختلف هستند خالی مانده است. در قانون مجازات اسلامی در جمهوری اسلامی، برای رابطه جنسی رضایتمندانه بین دو فرد همجنس، مجازات‌هایی از شلاق تا اعدام در نظر گرفته شده است.

بررسی‌ها نشان می دهد روی کار بودن اصلاح‌طلب‌ها یا اصول‌گراها فرقی برای جامعه ال‌جی‌بی‌تی در ایران نمی‌کند و نقض حقوق این گروه از جامعه، همیشه یکی از ارزش‌های مشترک این دو جناح بوده و هست.

به همین دلیل هم حضور فعال‌تر افراد ال‌­جی‌­بی‌­تی در جامعه ضروری است و در صورتی که خود در بیان مطالباتشان اقدام نکنند کسی به نقض حقوقشان توجه ندارد.

شش‌­رنگ از تمام کسانی که دغدغه زیستن در جامعه ­ای آزاد و انسانی دارند دعوت می ­کند در مجال چنین گفتگوهایی، حقوق جامعه ال‌­جی‌­بی‌­تی را یادآوری کنند تا حرکت به سوی جامعه‌ای آزاد برای همه انسان‌ها، فارغ از تفاوت‌ها، ممکن شود.

همه این حوادث بار دیگر به ما یادآوری می‌کند که یک نظام مردسالار و دگرجنسگرامحور که بر پایه مذهب و با اتکا به ابزار سرکوب چه در حیطه قانون و چه با اتکا به تابوهای اجتماعی، زندگی و آرزوهای ما را محدود و تنگ و نابود می‌کنند، نمی‌تواند پاسخگوی مطالبات ما باشد.

پس: بیا تا گل برافشانیم و طرحی نو دراندازیم.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)