یک نماینده مجلس به “ایران نیوزرومز” می‌گوید: با بالا گرفتن اختلافات میان محمد جواد ظریف و حسن روحانی از یکسو، و ناکامی ظریف در جلب توجه رهبر جمهوری اسلامی از سوی دیگر، عباس عراقچی معاون وزارت خارجه از ظریف سبقت می‌گیرد تا در مدت زمان باقی‌مانده از دولت کنونی، جای او را در سیاست خارجی ایران پر کند. این در حالی است که گزارش‌های مختلفی در رسانه‌های داخل و خارج ایران نشان می‌دهد که صندلی ظریف در بسیاری از جلسات رسمی خالی است و در صورت حضور در نشست‌های دولت نیز به سرعت آن را ترک می‌کند.
این نماینده مجلس ادعا کرده که جواد ظریف حتی برای کوچکترین ایده‌ها و پیشنهادهایش هم موفق به جلب نظر نیروهای نزدیک به رهبری نشده و گفتگوهایش با شمخانی در شورای عالی امنیت ملی، قالیباف رئیس مجلس و حتی نهاوندیان معاون رییس‌جمهور نیز به نتیجه نرسیده است.
به گفته این نماینده، عراقچی از این موقعیت بیشترین سود را برده تا موقعیت خود را تحکیم کند تا آنجا که کارهایش در حوزه سیاست خارجی را مستقیم و بدون در جریان گذاشتن ظریف، به رییس دفتر رییس‌جمهور (واعظی) گزارش می‌دهد.
 این نماینده از یک منبع مطلع شنیده است که عراقچی با افراد مرتبط با ریاست سازمان اطلاعات سپاه ارتباط نزدیکی برقرار کرده و چون برای عراقچی روشن است که ظریف قرار نیست نقش چشمگیری در آینده کشور داشته باشد، از این رو عراقچی در تلاش است تا به مراکز قدرت دیگری نزدیک شود و آینده و جایگاه خود را تضمین کند.
بنابر این گزارش، قرار است تا پیش از انتخابات آینده، عباس عراقچی برای حفظ کانال‌های گفتگو با غرب و جلوگیری از اتخاذ تصمیماتی علیه جمهوری اسلامی، تحت پوشش مذاکرات عمل کند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)