ختنه‌ی روتین مردان چیست و آنچه در ختنه‌ی مردان قطع می‌شود چه است؟

ختنه از ریشه خ‌ت‌ن به معنای بریدن و قطع کردن بوده و در عمل به بریدن و یا قطع کردن قسمتی از آلت تناسی مردان و زنان گفته می‌شود این عمل در مردان به قطع‌کردنِ  غلفه (پره‌پوس) گفته می‌شود. [۱۸]  ختنه‌ی روتین مردان سابقه‌ای چندین هزارساله دارد[۲۶] .

طبق مقالاتی که به آناتومی غلفه پرداخته‌اند[۳۱,۱۸,۲۰]، پره‌پوس بخشی از آلت تناسلی مردانه است که کارکردی یکتا و یگانه دارد و یک تکه پوست اضافه و یا تنها غلاف بخشی از آلت تناسلی نیست و حتی یک تکه پوست معمولی هم نیست؛ غلفه ضمن حفاظت از حشفه در عمل مکانیکی سکس سازوکار سُرشی دارد و در بزرگسالان حدود ۵۰ سانتیمتر مربع بافت شهوت‌خیز[۲۲] و شامل حساس‌ترین بخش‌های آلت [۲۱] و به‌خصوص حساس‌ترین قسمت به لمس خفیف است [۸] و ضمناً مخاط و پوست کافی در نعوظ و سکس را فراهم می‌آورد[۴۴,۴۳]. از طرف دیگر مشابه این بخش در آلت تناسلی زنان نیز وجود دارد[۲۰].    

 

ختنه و رضایت جنسی

لذّت و رضایت‌جنسی بیش از هرچیز، عمل و احساسی کیفی است و مقیاس‌بندی آن شاید زیاد مقدور نباشد اما به هر روی بعید است قطع غلفه که حساس‌ترین بخش به لمس خفیف بوده و دارای پایانه‌های عصبی بسیار زیادی است، در کاهش میزان حساسیت آلت تناسلی فرد مذکر، موثر نباشد[۱۸]؛  نیز از آنجاکه اکثر افراد قبل از رسیدن به سن بلوغ و داشتن تجربه‌ی عمل و لذت جنسی، ختنه‌شده‌اند[۱۹] سخن گفتن از کاهش یافتن یا نیافتن لذّت جنسی در اثر ختنه، خود سخت‌تر خواهد بود؛ البته می‌توانید برای اطّلاع بیشتر مقالاتی را ببینید که از کاهش لذت جنسی مردان مختون می‌گویند[۳۲,۳۳] و از محقّق برجسته دانشگاه آکسفورد برایان ارپ مقاله‌ای بخوانید تا بیشتر متوجه پیچیدگی این موضوع شوید[۱۹]. بعضی افراد که در بزرگسالی ختنه شده‌اند، به خاطر میزان نارضایتی‌شان از فعالیت جنسی، دست به خودکشی زده‌اند[۳۸]؛ هم‌چنین مردان بسیاری وجود دارند که در کتاب‌هایی[۳۷] از نارضایتی خود نسبت به ختنه‌شدن سخن می‌گویند که باز حاکی از آنست که ختنه‌ی روتین مردان، اثرات نامطلوبی به خصوص در جهت کاهش لذت جنسی دارد.

به هر روی آیا کاهش یافتن یا نیافتنِ لذّت جنسی درآینده، می‌تواند جوازِ مُثله‌سازیِ فرد را صادر کند و به دیگران (مثلاً والدینش) این اجازه را بدهد که در بدنش برای همیشه تغییری برگشت‌ناپذیر و غیر ضروری ایجاد کنند[۴۲]؟! پاسخ نگارنده‌ی این سطور به وضوح خیر است، ولی در بسیاری نقاط جهان همینکه افراد از بدِ روزگار مرد زاده شده‌ باشد باید به دلایل واهی، مُثله شده و این مثله‌سازی موجّه جلوه داده شود. حال آنکه دیدیم این استناد به کاهش یافتن یا نیافتن لذّت جنسی موضوعی کاملاً اثبات شده و محکم و مستند نیست.

نخستین‌بار، ختنه‌ی روتین مردان برای جلوگیری از خودارضایی وارد پزشکی قرن نوزدهم شد [۲] و در جنگ جهانی مردانِ سرباز را برای کنترل رفتار جنسی‌شان ختنه کردند! [۲,۱۲] و یعنی برای پسران به قصد جلوگیری از لذت‌بردن جنسی چنین کرده‌اند.

امّا آنچه در ختنه موضوع مهم و اساسی و بنیادین است، حفظ حقوق اوّلیه‌ی فرد و مالکیت شخص بر تمامیت بدنی و تندرستی خودش است و به فرض وجود داشتن مزایا و یا کم‌زیان بودن یک عمل، اجازه‌ی تجاوز به این حقِ شخصی، به دیگران داده نمی‌شود[۴۲] و نیاز است که اثبات شود که این رعایت نکردن حق مالکیت شخصیِ فرد لازم و ضروری و واجب است و امکان به تأخیر انداختن آن تا زمانی که خود شخص صلاحیت تصمیم‌گیری برای بدن خود را داشته باشد و یعنی به سنِّ قانونی رسیده باشد، به هیچ وجهی ممکن نیست، در این مورد می‌توان واکسیناسیون را مثال زد که بدون رضایت کودک، به او واکسن‌هایی تزریق می‌شود ولی این تزریق واکسن موضوعی کاملاً متفاوت از ختنه‌ی روتین بوده و اصلاً  با ختنه‌ی روتین قابل مقایسه نیست[۴۵]. یعنی طبق آنچه در این پاراگراف بیان شد، ختنه‌ی روتین مردان به وضوح سه اصل از چهار اصل اخلاق پزشکی یعنی احترام به خود مختاری، سودرسانی و عدم ضرررسانی[۴۶] را نادیده گرفته و نقض می‌کند و البته در ادامه دلایل بیشتر برای اثبات این ادعا آورده می‌شود تا خواننده‌ی محترم خود قضاوت کند که چطور این اصول توسط افرادی که کودکان را ختنه می‌کنند (به طور خاص پزشکان) نقض می‌شود و بعضی پزشکان محترم به عدالت تمام پسرانی که به آن‌ها سپرده می‌شود را ختنه می‌کنند!

 

توصیه به ختنه‌ی روتین مردان

هیچ سازمان مرجع پزشکی در هیچ‌کجای جهان به انجام ختنه‌ی روتین نوزادان توصیه نکرده‌است و موضع تمامی سازمان‌های مرجع پزشکی کشورهای غیر امریکایی علیه ختنه‌ی روتین است[۱۴] و حتی بسیاری از سازمان های مرجع پزشکی جهان علیه این عمل موضع گرفته و از لزوم ممنوعیتش سخن گفته‌اند[۳۹] و به بیانیه‌ی اکنون منقضی‌شده‌ی تنها سازمانی که فوایدی برای ختنه‌ی پسران برشمرده بود، بسیار ایرادات اساسی گرفته شده است  و آن‌را متأثر از عوامل قومی-مذهبی-فرهنگی و نه مستندات علمی، خوانده‌اند [۳۵].  خوب است  خواننده‌ی فهیم و اهل فکر بیاندیشد که آیا والدین حق دارند بدن کودک خود را تتو کنند؟ نیز به این موضوع توجه فرماید که تتوی بدنِ کودکان یا سوراخ‌کردن گوش آنها تا سِنی (مثلا در هلند زیر ۱۶ سال) ممنوع است[۳۹].

 

خطرات و مضرّاتِ ختنه‌ی روتینِ پسران

فوت سالانه بیش از ۱۰۰ کودک مذکر در اثر ختنه در کشور امریکا [۴۰] و فوتِ اقلاً ۴۰۰ نفر انسانِ مذکر در اثر ختنه در افریقا در طی تنها ۶ سال [۱۶] تنها بخشی از اثرات و مضرات فاجعه‌بار این عمل است.

تروماهای ناشی از ختنه‌ی کودکان که بعضاً تمام عمر با فرد همراه است و وجود آسیب‌ها/مشکلاتِ مغزی/روانی برای پسران مختون در تحقیقات بسیار به اثبات رسیده‌اند[۱,۳,۴,۹,۱۰].

هم‌چنین خواننده‌ی محترم می‌تواند اگر مایل بود، ویدیویی که در [۲۵]  است را با مسئولیت خودش ببیند تا آگاه شود که در ختنه‌ی روتین پسران چه عمل وحشتناکی رخ داده و چه زجری به طفل بی‌گناه تحمیل می‌شود، آنگاه با خود بیاندیشد که آیا تحمّل چنین زجری باعث آسیب به فرد می‌شود یا خیر[۳]. سؤال مهم‌تر اینست که اصلاً آیا واقعاً فواید ختنه‌ی مردان از خطر و مضراتش بیشتر است[۳۴].  

 

فواید فرضی ختنه‌ی روتین

مغلطه‌ی رایجی وجود دارد که ابتدا فوایدی فرضی برای ختنه‌ی روتین پسران ذکر می‌کنند و بعضاً آن‌ها را به منابعی سُست و مناقشه‌آمیز هم، (به زعم خودشان) مستند می‌کنند و سپس ادعا می‌کنند که بر اساس این فواید مجاز به مثله‌سازی مردان هستند!

طبق اصول اولیه‌ی اخلاق پزشکی، لازم است که مدافعان ختنه ثابت کنند که چنین عملی لازم و ضروری و واجب است و فواید بالقوه‌ی آن از هیچ راه کم‌تهاجمی‌تر و کم‌خطرتری قابل حصول نیست، تا بتوان اجازه‌ی انجام آن را داشت[۴۶] حال آنکه چنین چیزی نه تنها هیچ‌گاه انجام و اثبات نشده است، که هر تحقیقی که فایده‌ای برای ختنه‌ی روتین مردان ذکر کرده نیز، محل مناقشه بوده است و بسیار ایرادات اساسی بر آن گرفته شده است[۲۷,۲۸,۲۹,۳۰,۳۵]؛ مثلاً در جایی ادعا شده است که ختنه باعث کاهش نرخ ابتلا به ویروس HIV می‌شود، چنین ادعایی بسیار مناقشه‌آمیز و محل اختلاف بوده و در حدی ایراد دارد که مغلطه‌ی HIV خوانده می‌شود [۲۸,۲۹,۳۰,۳۶].

خواننده‌ی آگاه تاکنون متوجه شده‌است که داریم در خصوص ختنه‌ی روتین حرف می‌زنیم (یعنی ختنه‌ای که بدون ضرورت پزشکی و تنها به‌خاطر مسائل فرهنگی-مذهبی-قومیتی انجام می‌شود)، دقت کنید که ممکن است برای ضرورتی پزشکی مثلاً دیابت یا عفونت قانقاریا، آمپوتاسیون  انجام شده و مثلاً پای شخص بیمار را قطع نمایند تا جان شخص را نجات دهند ولی این کار ضرورت پزشکی و دفع افسد به فاسد است و کسی که در مقابل ختنه‌ی روتین، بحث ضرورت پزشکیِ ختنه، آن‌هم در مواردی بسیار بسیار نادر را پیش می‌کشد، خواسته یا ناخواسته مغلطه‌گر است؛ لازم است بیان شود که ختنه آخرین گزینه‌ی درمانی در بیماری‌های بسیار بسیار نادری است که ممکن است تحت شرایطی بسیار خاص و نادر شخص به آن‌ها دچار شود و تمامی این بیماری‌ها راه‌های پیشگیری بسیار ساده‌تر (مثل شستشوی درست و رعایت بهداشت) و حتی درمان‌های بسیار ساده‌تر و کم‌خطرتر  از ختنه (مثل مصرف آنتی‌بیوتیکِ مناسب) دارند و ضمناً برای دختران هم ممکن است در مواردی بسیار نادر ختنه تجویز شود[۲۳] و یا فوایدی داشته باشد[۲۴,۵] و حال آنکه این موارد اصلاً موضوع بحث این مقاله نیست. از دیگر سو مثلاً در تحقیقی دیده‌شده است که ختنه نکردن مردان در سرایت ویروس HIV  موثر است [۱۷]. حال اگر صحبت از سود و زیانِ درمانی است چرا  این تحقیق، پایه‌ی گفتمان نباشد و به‌جای سخن‌سراییِ بی‌جهت از فواید فرضی ختنه‌‌کردنِ مردان، از فواید ختنه نکردن‌شان سخن نگوییم؟ اصلاً بگذارید ساده‌تر حرف بزنم، کشیدن دندان‌ها هم فایده دارد، چه فایده‌ای؟ هرگز دندان‌درد نمی‌گیریم، ولی آیا مسواک‌زدن را انتخاب می‌کنیم یا از همان روز اول می‌رویم و تمامی دندان‌های‌مان را می‌کشیم؟ باز هم ساده‌تر بگویم، هر جرّاحی‌ای (به طور خاص هر قطع عضوی) فوایدی دارد، حداقل فایده‌اش خلاص شدن از مریضی‌های مختصِّ همان بخش/عضو است، مثلاً قطع پا ما را از ابتلا به مریضی‌های پا، مصون می‌دارد، ولی کدام فردی چنین سخنانی می‌گوید و با چنین استدلال‌هایی دندان‌هایش را می‌کشد یا پاهایش را قطع می‌کند؟!

 

ناقص‌سازی تنها به مردان ختم نشده است

متاسفانه رسوم پوسیده هیچ انسانی را از آسیب مصون نمی‌دارد و در مورد دختران نیز عملی بی‌فایده، مضر و بسیار خشن به نام ختنه‌ی زنان انجام می‌شود، که سخن از آن نیاز به مقاله‌ای مفصّل دارد و از حوصله‌ی این بحث خارج است ولی نیاز است اندکی درخصوص آن سخن گفته شود تا بتوان سخن پایانی را بیان نمود.

ختنه‌ی زنان چیزی دور و بر ۱۰-۱۲ نوع و زیرنوع عمل متفاوت است و تمامی آن‌ها به درستی ممنوع است؛ سازمان‌های مرجع پزشکی در جهان، به درستی همه‌ی انواعش را مصداق ناقص‌سازی FGM خوانده و ممنوع نموده‌اند[۱۳]؛ از طرف دیگر یکی از سخنانی که بسیار شنیده می‌شود اینست که ختنه‌ی زنان باعث می‌شود که آن فرد تا آخر عمر هیچ گونه لذت جنسی را تجربه نکند، شاید خواننده‌ی محترم از خواندن این جمله شوکّه شود، ولی حقیقت آنست که تحقیقاتی وجود دارد که اکثریتِ زنانِ ختنه‌شده در آن از تواناییِ رسیدنِ به ارگاسم حرف زده‌اند و یعنی ختنه‌ی زنان لزوماً مانع به ارگاسم رسیدنِ زنان نمی‌شود[۶] البته دیدیم که سخن گفتن از لذّت‌جنسی در چنین عملی آنچنان موضوعیت ندارد؛ نیز در نوعی از ختنه‌ی زنان تنها به ایجاد خراشی و ریختن چند قطره خون از آلت تناسلی زنان بسنده کرده و هیچ قسمتی از آلت تناسلی زنان بریده یا قطع نمی‌شود (این نوع ختنه بعضاً در مالزی انجام می‌شود[۷]) و همین عمل هم به درستی توسط WHO ممنوع اعلام شده است[۱۳,۱۵].

 

نتیجه‌گیری

مطابق آنچه در بالا نگاشته شد، نگارنده ختنه‌ی روتین مردان را مصداق ناقص‌سازی[۴۷] جنسی مردان دانسته و معتقد است رویکرد دوگانه به این عمل براساس جنسیت درست نبوده[۱۱] و فارغ از جنسیت باید این عمل را محکوم کرد و انجامش را ممنوع نمود؛ قطع حدود ۵۰ سانتی‌مترمربع از قسمتی از آلت تناسلی مردان با کارکردی کاملاً یکتا و منحصر به فرد برای همیشه[۲۲] بدون هیچ ضرورت پزشکی به وضوح مصداق ناقص‌سازی مردان MGM  است.

 

سخن پایانی

برابری زمانی حاصل می‌شود که هرگونه ظلمی را فارغ از جنسیت محکوم کرده و همه با هم علیه آن متّحدانه مبارزه کنیم و تفکیک ظلم بر اساس جنسیت، خود مصداقِ تبعیض جنسیتی است.

چگونه انتظار دارید مردان جامعه‌تان، خشن نباشند و علیهِ دیگران خشونت نورزند وقتی در اولین روزهای زندگی‌شان با چاقو به سراغ آلت جنسی‌شان رفته و زخمی عمیق بر تن و روان‌شان ایجاد می‌کنند؟

 

منابع:

 

۱-https://www.semanticscholar.org/paper/Male-Circumcision:-Pain,-Trauma-and-Psychosexual-Boyle-Goldman/b1dc5bcc25c0f74fdf5ad40e375602bcec4cc91f

۲- https://www.jstor.org/stable/3790737?seq=1

۳- https://bjui-journals.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1046/j.1464-410x.1999.0830s1093.x

۴- https://www.thelancet.com/pdfs/journals/lancet/PIIS0140-6736(96)10316-0.pdf

۵- http://tzonline.org/pdf/femalecircumcisionandHIVinfectionintanzania.pdf

۶- https://www.researchgate.net/publication/5875302_Pleasure_and_Orgasm_in_Women_with_Female_Genital_MutilationCutting_FGMC

۷- https://bmjopen.bmj.com/content/bmjopen/9/4/e025078.full.pdf

۸- https://bjui-journals.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1464-410X.2006.06685.x

۹- https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6506608/

۱۰- http://www.cirp.org/library/psych/boyle6/

۱۱- https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32457498/

۱۲- http://cirp.org/library/history/hodges-warner/

۱۳- https://www.who.int/teams/sexual-and-reproductive-health-and-research/areas-of-work/female-genital-mutilation/types-of-female-genital-mutilation

۱۴- https://circumcision.org/circumcision-policies-of-international-organizations/

۱۵- https://bmjopen.bmj.com/content/bmjopen/9/4/e025078.full.pdf

۱۶- https://www.dovepress.com/female-genital-mutilation-and-male-circumcision-toward-an-autonomy-bas-peer-reviewed-article-MB

۱۷- https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31608845/

۱۸- https://bjui-journals.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1046/j.1464-410X.1996.85023.x

۱۹- https://wchh.onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1002/tre.531

۲۰-https://www.semanticscholar.org/paper/The-prepuce-Cold-Taylor/84d744e2cc856486225f61d77c1aab94e7ea538e?p2df

۲۱- https://bjui-journals.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1046/j.1464-410x.1999.0830s1034.x

۲۲- https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9734426/

۲۳- https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1289644/

۲۴- https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16864215/

۲۵- https://www.youtube.com/watch?v=W2PKdDOjooA

۲۶- https://bjui-journals.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1046/j.1464-410x.1999.0830s1001.x

۲۷- https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/dewb.12285

۲۸- https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20965388/

۲۹- https://www.futuremedicine.com/doi/full/10.2217/17469600.2.3.193

۳۰- https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25871266/

۳۱- https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-0-585-39937-9_2

۳۲- https://bjui-journals.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1464-410X.2006.06646.x

۳۳-https://bjui-journals.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1464-410X.2012.11761.x

۳۴- https://www.academia.edu/9603843/Do_the_benefits_of_male_circumcision_outweigh_the_risks_A_critique_of_the_proposed_CDC_guidelines

۳۵- https://pediatrics.aappublications.org/content/pediatrics/early/2013/03/12/peds.2012-2896.full.pdf

۳۶- https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17334373/

۳۷- https://www.amazon.com/Unspeakable-Mutilations-Circumcised-Men-Speak-ebook/dp/B00L5FPF2C

۳۸- https://brendonmarotta.com/1074/memory-jonathon-conte/

۳۹- https://www.knmg.nl/circumcision/

۴۰- https://www.researchgate.net/publication/240804903_Lost_Boys_An_Estimate_of_US_Circumcision-Related_Infant_Deaths

۴۱- https://www.youtube.com/watch?v=wcJNAtn-c6I

۴۲- https://www.lawschool.cornell.edu/research/JLPP/upload/Adler-et-al-final.pdf

۴۳- http://www.cirp.org/library/anatomy/

۴۴- https://hooded2016.wordpress.com/2016/03/02/anatomy-of-the-penis-penile-and-foreskin-neurology/

۴۵- http://www.noharmm.org/vaccin.htm

۴۶- https://depts.washington.edu/bhdept/ethics-medicine/bioethics-topics/articles/principles-bioethics

۴۷-https://www.etymonline.com/word/mutilation#etymonline_v_19325

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)