دوستان و هموطنان گرامی,

همانگونه که اطلاع دارید ما از ۱۸ مهرماه ۱۳۹۹ (۹ اکتبر ۲۰۲۰) با همکاری صدها نفر کمپینی برعلیه محمد جعفر محلاتی, نماینده سابق رژیم اسلامی ایران در سازمان ملل براه انداخته ایم و با استناد به مدارک سازمان عفو بین الملل, از دانشگاه اوبرلین درخواست کرده ایم که محلاتی را به جرم جنایت علیه بشریت از دانشگاه اخراج کنند. دانشگاه اوبرلین هنوز به درخواست ما جواب نداده اما این ترم محلاتی هیچ کلاسی را اوبرلین درس نمی دهد و این خود یک پیروزی است.

چندی پیش مطلع شدیم که دانشگاه کلمبیا این ترم (بهار ۲۰۲۱) نام و مشخصات محلاتی را بعنوان استاد مهمان در سایت خود ثبت کرده است. من با رئیس دانشگاه مکاتبه کردم و توضیح دادم که محلاتی به دلیل مشارکت در پنهانکاری و کتمان کشتار زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ صلاحیت تدریس در دانشگاه کلمبیا را ندارد و بعلاوه چطور دانشگاه کلمبیا به  اخبار تلاشهای ما برعلیه محلاتی اهمیتی نداده و او را بعنوان استاد مهمان پذیرفته؟ دانشگاه کلمبیا بلافاصله اسم محلاتی را از سایت خود حذف کرد و به من نوشت که اشتباهی صورت گرفته و محلاتی در دانشگاه کلمبیا نیست.

خبرنگار جروزالم پست , آقای بنجامین وینتهال هم که تنها خبرنگاری است که بطور مداوم مسائل مربوط به محلاتی را دنبال می کند با دانشگاه کلمبیا تماس گرفت و گزارشی در اینباره تهیه کرد که در زیر مشاهده می کنید

لادن بازرگان

اول آوریل ۲۰۲۱

After ‘Post’ report about ‘crimes,’ Columbia scrubs ex-Iran envoy off site

پس از انتشار خبری در مورد “جنایات”  نمایندۀ سابق ایران، دانشگاه کلمبیا نام این فرد را از سایت خود پاک کرد

سفیر سابق ایران توسط سازمان عفو بین الملل به قتل عام متهم شد

نوشتۀ: بنجامین وینتهال

۱۶ مارس ۲۰۲۱

در اوایل ماه مارس انستیتوی خاورمیانۀ دانشگاه کلمبیا، مستقر در شهر نیویورک، فهرستی را که نام محمد جعفر محلاتی، سفیر سابق رژیم ایران در  سازمان ملل متحد، به عنوان محقق مهمان در آن ذکر شده بود، از روی سایت خود حذف کرد.

یک منبع آگاه اطلاع داده پس از اینکه جروزالم پست در گزارشی نوشت که سازمان عفو بین الملل محلاتی را به جرم قتل عام حداقل ۵۰۰۰ زندانی سیاسی در سال ۱۹۸۸ در جنایت علیه بشریت دخیل دانسته و علاوه بر این بارها در سازمان ملل سخنرانی کرده و خواستار از بین بردن دولت یهود شده است، خبرنگاری از نیویورک پست با دانشگاه کلمبیا تماس گرفته است .

این منبع به جروزالم پست اطلاع داد که جان لوین، گزارشگر برجستۀ نیویورک پست ، چهارمین روزنامۀ مهم در ایالات متحده ، با مدیریت کلمبیا تماس گرفت و باعث شد دانشگاه در تاریخ ۸ مارس مدخل صفحۀ اینترنتی محلاتی را از سایت خود حذف کند. لوین از اظهار نظر در این مورد خودداری کرد.

سخنگوی دانشگاه کلمبیا به  جروزالم پست گفت که “پروفسور محلاتی عضو هیئت علمی کالج اوبرلین است. وی در کلمبیا استخدام نشده و حقوقی دریافت نمی‌کند. هیچ توافقی برای حضور وی به عنوان مدرس یا محقق مهمان در دانشگاه کلمبیا صورت نگرفته است.” علاوه بر این، سخنگوی دانشگاه اعلام کرد که: “محلاتی ۲۴ سال پیش در دانشگاه کلمبیا استاد نیمه وقت بود.”

کارولین آدلمن ، مدیر روابط رسانه‌ای دانشگاه کلمبیا ، با ارسال پیامی به لادن بازرگان ، بانوی ایرانی-آمریکایی که برادرش بیژن در کشتار سال ۱۹۸۸ توسط جمهوری اسلامی به قتل رسید، اظهار داشت: “هرگونه اشاره به پروفسور محلاتی در وب‌سایت دانشگاه کلمبیا به اشتباه انجام گرفته و حذف شده است. “

جروزالم پست، برای دانستن چرایی درج نام محلاتی در سایت دانشگاه کلمبیا، فهرستی از سوالاتی دقیق به به آدلمان و موسسه خاورمیانه ارسال کرده است. جروزالم پست تصویری از لیست حذف شدۀ شامل نام محلاتی در دانشگاه کلمبیا برای ترم بهار ۲۰۲۱ در اختیار دارد. موسسۀ خاورمیانه و آدلمن از پاسخ  به سوالات جروزالم پست دربارۀ چگونگی بروز خطای ادعا شده خودداری کردند.

بازرگان به جروزالم پست گفت: “استخدام آقای محلاتی در دانشگاه کلمبیا و کالج اوبرلین و بزرگ‌نمایی کار او به عنوان سفیر سازمان ملل تمسخر عدالت و نمک پاشیدن به زخم‌های خانواده‌های قربانیان جنایات رژیم اسلامی ایران است. ” وی افزود: “دانشگاه کلمبیا با سرپوش گذاشتن بر اعمال شخصی که به جنایت علیه بشریت متهم شده, مسئول ایجاد زمینه برای دسترسی محلاتی به دانشجویان جوان آمریکایی تاثیرگذاری بر آنها تحت پوشش پروفسور صلح و دوستی است.”

محلاتی روز دوشنبه ایمیلی به جروزالم پست ارسال کرد: “سلام! من بهار ۲۰۲۱ را در مرخصی به سر می‌برم. در اولین فرصت ممکن پاسخ‌گو خواهم بود. ” ایمیل‌های ارسال‌شده به دفتر ارتباطات کالج اوبرلین و سخنگوی کالج اسکات وارگو بی‌پاسخ ماند.

آن هرتزبرگ وکیل فارغ التحصیل از دانشگاه اوبرلین در گفتگویی با جروزالم پست اذعان داشت:” به‌عنوان دانش آموخته‌ای که روزگاری از کالج اوبرلین خاطرات خوبی داشتم، از اینکه اوبرلین باز هم درگیر جدال در ارتباط با یهودستیزی شده بسیار ناامید و متاسف شدم. به نظر می‌رسد مانند موارد پیشین، این کالج هنوز نتوانسته سوابق محلاتی را به درستی مورد بررسی قرار دهد و با توجه به افشای تکان‌دهندۀ اخیر در مورد نقش او در جنایت های رژیم اسلامی ایران و اظهارات نفرت‌انگیز وی در مورد اسرائیل، بسیار کند عمل می‌کند.”

هرتزبرگ،  وکیل دادگستری و مشاور حقوقی سازمان غیردولتی “مانیتور” در اورشلیم، افزود: “با تکیه به این دلایل چندین سال است که دیگر به این کالج کمک مالی نمی‌کنم. امیدوارم اوبرلین اقداماتی را انجام دهد تا احساس کنم در آینده می‌توانم دوباره از آن حمایت کنم. “

استخدام محلاتی در کالج اوبرلین موجب خشم یهودیان ایرانی – آمریکایی و فعالان حقوق بشر شده است.

کارمل مِلامِد ، روزنامه‌نگار یهودی و فعال حقوق اقلیت‌ها در ایران ، به جروزالم پست گفت: “ما یهودی‌ها قرن‌ها در ایران یهودی‌ستیزی وحشتناک، کشتار جمعی و تغییر دین اجباری را تحمل کردیم. امروز ما یهودیان ایرانی در یک کشور دموکراتیک آزاد مانند آمریکا زندگی می‌کنیم و باید با صدای بلند انزجار خود را از این یهودی‌ستیزی ابراز کنیم و خواستار پایان آن باشیم.” کوری بارنز ، رئیس گروه مذهبی کالج اوبرلین ، در پاسخ به نقش محلاتی در جنایات علیه بشریت ، یهودستیزی منجر به نسل‌کشی و بد جلوه دادن جامعۀ مذهبی تحت فشار و تعقیب بهائی در ایران، از اظهار نظر خودداری کرد.

خاخام آبراهام کوپر ، رئیس سازمان حقوق بشر ۴۰۰۰۰۰ نفرۀ مرکز سایمون ویزنتال ، به جروزالم پست گفت واقعاً توهین‌آمیز است که کالج اوبرلین “یک دیپلمات رذل و شارلاتان را به عنوان استاد صلح استخدام کرده که آشکارا از تریبون سازمان ملل خواستار نابودی اسرائیل – کشور عضو در سازمان ملل – بوده است. شاید آنها معتقدند ارائۀ دیدگاه‌ فرهنگ‌های مختلف در مورد مشروعیت نسل‌کشی مسئلۀ مهمی است. این وحشتناک و کاملاً خطرناک است.”

محلاتی لقب “استاد صلح” را در اوبرلین دریافت کرده است.

بازرگان ، که به طور گسترده در مورد کشتار سال ۱۹۸۸ و خانوادۀ محلاتی تحقیق کرده است ، به جروزالم پست گفت: “ما از ارتباط آقای محلاتی ، بنیاد علوی و دانشگاه کلمبیا بسیار ناامید و شوکه شده‌ایم. برادر آقای محلاتی ، محمد حسین محلاتی، سال‌ها رئیس بنیاد علوی بوده و دانشگاه کلمبیا صدها هزار دلار کمک از این بنیاد دریافت کرده است. آقای محلاتی ، سفیر سابق، بلافاصله پس از ترک سازمان ملل مشغول تدریس در دانشگاه کلمبیا شد. “

جروزالم پست در مورد ادعای ارتباط بین محمد حسین محلاتی و دانشگاه کلمبیا و اینکه آیا این کمک مالی در استخدام محمد جعفر محلاتی نقشی داشته است ، از آدلسون سوال کرد.

رئیس دانشگاه کلمبیا ، لی کارول بولینگر ، از اظهار نظر در مورد درخواست محلاتی برای نابودی اسرائیل در سازمان ملل خودداری کرد. بولینگر در سال ۲۰۰۷ به رئیس جمهور سابق ایران و منکر هولوکاست ، محمود احمدی نژاد ، اجازۀ سخنرانی در دانشگاه کلمبیا را داده بود و به همین دلیل سال‌ها با انتقاد مواجه بود.

در سال ۲۰۱۹ ، ماهاتیر محمد ، نخست وزیر سابق مالزی ، در جریان سخنرانی خود در دانشگاه کلمبیا ، از بی‌اهمیت جلوه دادن هولوکاست و اظهارات ضد یهودی گذشته خود دفاع کرد.

https://www.jpost.com/international/after-post-report-about-crimes-columbia-scrubs-ex-iran-envoy-off-site-662199

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)