شهر لاهه در هلند، شنبه سوم آوریل معادل با چهاردهم فروردین در جشنواره بهار، نوروز را جشن می‌گیرد و تمام فارسی زبانان، کردها، ترک‌ها و تمام اقوامی که نوروز را در کشورهای خود جشن می‌گیرند می‌توانند به ‌رایگان در این جشنواره حضور یابند.

جشنواره بهار در نیو کِرک (Nieuwe kerk) و تئاتر اسپاو ( Theater aan het spui) در لاهه به‌صورت آنلاین برگزار خواهد شد. برنامه از ساعت ۵ بعدازظهر تا ۱۱ شب، مجموعه متنوعی است از موسیقی و رقص که با شعرهای زیبا عجین شده است.

لاهه این جشن باستانی را با جشنواره‌ای آنلاین که با شعر، موسیقی ، رقص، غذا و نوشیدنی همراه است برگزار می‌کند. این جشنواره به شرکت‌کنندگان امکان می‌دهد که به آشپزخانه فرهنگی یکدیگر نگاه کنند. جشنواره بهار که از افغانستان و ایران تا بالکان جشن گرفته می‌شود، سنت دیرینه‌ای دارد و توسط یونسکو به‌عنوان جشنواره‌ای به صلح و همبستگی اختصاص داده شده است. 

اقوام گوناگون فلات ایران از دیرباز  نوروز را جشن می‌گرفتند. از منشا اصلی نوروز اطلاع دقیقی نیست. شاهنامه فردوسی و تاریخ طبری جمشید را بنیان‌گذار نوروز دانسته. برخی متون دیگر کیومرث را. برخی نیز برگزاری نوروز را به بابلیان نسبت می‌دهند. جشن بهار یکی از هشت جشن چرخه طبیعی سال است که از هزاران سال پیش جادوگران و برخی از آیین‌های طبیعت‌محور در سراسر جهان همچون دروئیدها در این روز جشن می‌گرفتند و از بهار استقبال می‌کردند. جادوگران، ویکاها ( Wicca جادوگران مدرن) و دروئیدها و دیگر گروه‌های عرفانیِ طبیعت‌گرا هنوز آغاز بهار را با عناوین « اُستارا» ( Ostara) یا جشن بهار جشن می‌گیرند. 

نوروز در ایران و افغانستان آغاز سال نو به‌شمار می‌آید و در برخی از کشورها همچون تاجیکستان، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان، سوریه، عراق، گرجستان، جمهوری آذربایجان، آلبانی، چین، ترکیه، ترکمنستان، هند، پاکستان و ازبکستان تعطیل رسمی است و مردم نوروز را جشن می‌گیرند. 

در صفحه فیسبوک جشنواره نیز می‌توانید اخبار این فستیوال را دنبال کنید.

جشنواره را در روز شنبه از طریق این لینک می‌توانید دنبال کنید:

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)