صف مرغ و روغن حاصل برجام!

در حالی که دولت روحانی در قالب حکومت ولایت فقیه قرار بود «آنچنان رونق اقتصادی ایجاد کند که مردم به ۴۵ هزار تومان یارانه اصلا نیاز نداشته باشند» بعد از ۸ سال جناح خامنه‌ای اعلام می‌کند که «صف مرغ و روغن حاصل برجام بوده است.»

وقتی در پایان دوره دوم احمدی‌نژاد خامنه‌ای دریافت که دیگر نمی‌تواند در مقابل جامعه جهانی جولان هسته‌ای بدهد، به فکر چاره افتاد که باید کسی را در راس دولت منصوبش بگذارد که «نرمش قهرمانانه» را برای ادامه و حفظ حکومتش پیش ببرد، هر چند پیش از آن و آنطور که بعدها خامنه‌‌ای اعلام کرد به فرمان خود او «نرمش قهرمانانه‌‌»‌ از طریق یکی از «محترمین منطقه» [سلطان قابوس عمانی] آغاز شده بود.

اما در آن زمان خامنه‌ای نمی‌توانست نقشش در مذاکره با کسی که دهه‌ها او را «شیطان بزرگ» می‌نامید آشکار کند، چون این امر راه به ریزش گسترده در بدنه حکومتش می‌برد، به خصوص که در آن زمان خامنه‌ای، رفسنجانی را توسط شورای نگهبانش از قدرت حذف و جراحی کرده بود.

خامنه‌ای برای پیشبرد مذاکرات و به سرانجام‌رساندن «نرمش قهرمانانه»‌اش برخلاف پیش‌بینی‌هایی که می‌شد، [سعید جلیلی کاندید به ظاهر مطلوب خامنه‌ای در آن دوره انتخابات ریاست‌جمهوری حکومت بود] روحانی را در سال ۱۳۹۲ از صندوق انتخابات ریاست‌ جمهوری‌اش بیرون کشید.

روحانی در حالی سکان دولت منتسب در درون حکومت را به دست گرفت که ادعا می‌کرد «آنچنان رونق اقتصادی ایجاد کند که مردم به ۴۵ هزار تومان یارانه اصلا نیاز نداشته باشند».

هدف اصلی از روی‌ کار آوردن روحانی

اما در پشت پرده، نقش روحانی ایجاد رونق اقتصادی نبود بلکه پیشبرد مذاکرات برای حکومت و حفظ حکومت در زیر سایه تهدید جنگ علیه حکومت، در صدر اولویت‌های او قرار داشت چرا؟

چون روحانی افتخار می‌کرد که پیش از آن و در سمت دبیر شورای امنیت ملی حکومت، اروپایی‌ها را در مذاکرات فریب می‌داده و اعلام می‌داشت «در حالیکه با آنها مذاکره می‌کردیم مشغول غنی‌سازی هم بودیم» پس او احتمالا می‌توانست برای بار دوم غرب را بفریبد.

حاصل «تدبیر» و «کلید» روحانی منتهی به برجامی شد که روحانی حل تمامی مسائل ریز و درشت کشور حتی حل مسئله آب کشور مشروط به آن می‌دانست!

برجام محقق شد و ۶ سال از آن گذشته است، اکنون می‌توان گفت کوه برجام تنها زایشی که برای مردم ایران داشته، موشی بیشتر نبوده است.

پس از آنکه بعد از اعتراضات داخلی علیه حکومت و تغییر معادلات در خارج و خروج آمریکا از برجام چرخ گاری برجام پنچر شد، اکنون جناح خامنه‌ای که بعدا در مقطعی، شروع مذاکرات را از «معجزات» خامنه‌ای و به فرمان اون می‌دانستند، به روحانی می‌تازند که «صف مرغ و روغن حاصل برجام»! بوده است.

محمود نبویان «نایب ‌رئیس کمیسون اصل نود مجلس» حکومت، در روز ۵ فروردین ۱۴۰۰ به جلسه‌ای با حضور یکی از وزرای روحانی اشاره می‌کند که وقتی از وی سوال می‌کند «چرا مردم باید برای تهیه روغن و مرغ در صف بایستند» پاسخ می‌شنود که «مصرف ماهانه روغن در کشور ۳۵۰ هزار تن است که ما ۱۷۰ هزار تن بیشتر از نیاز جامعه به بازار تزریق می‌کنیم». نبویان می‌افزاید «صف مرغ و روغن حاصل برجام است».

مشکلات ربطی به تحریم‌ها ندارد

نبویان به نقل از معاون رئیس برنامه و بودجه روحانی، میزان افزایش صادرات نفت و میعانات گازی حکومت در اوج تحریم‌ها را ۳۵۰ درصد اعلام می‌کند مضاف بر آنکه حکومت ماهانه ۴۰۰ میلیون دلار از محل صادرات بنزین درآمد کسب می‌کند اما با این وجود «از ۸۰ میلیون نفر ایرانی، ۶۰ میلیون نفر یارانه معیشتی دریافت می‌کنند»

نبویان همچنین مدعی می‌شود بیش از ۷۰ درصد از مشکلات کشور ناشی از «ضعف، فساد و ناتوانی دولت‌مردان در اداره کشور» است که البته این سخن درست، اما ناکامل است چرا که مشکلات اقتصادی کشور را نمی‌توان یک بعدی و فقط مختص به زمان حال و دوران روحانی بررسی و تبیین کرد، به عبارت دیگر در دوران کدام دولت منتسب خامنه‌ای، اقتصاد و معیشت مردم ایران روی شکوفایی را دیده است؟!

نبویان همچنین اعلام می‌دارد که «۸۰ درصد از قدرت، پول و مدیریت مملکت» در دست رئیس‌جمهور منتسب است و البته این سخن به گزافه  و نادرست است چرا که در سالیان اخیر بسیاری از درون حکومت، به صراحت اعلام می‌دارد که بیش از ۶۰ درصد اقتصاد ایران در دست سپاه پاسداران و خامنه‌ای است و سپاه پاسداران قدرت نظامی بلامنازع در درون حکومت است.

کاسبان تحریم!

نبویان بر موضوع دیگری نیز انگشت می‌گذارد و آن اینکه از دید وی، روحانی و ظریف تعهد دادند که «۸۷.۵ درصد تحریم‌های» حکومت باقی بماند، این سخن نیز درست، اما ناکامل است چرا که نبویان به این واقعیت اشاره نمی‌کند که بارها اعلام شده خامنه‌ای در تمامی دوران منتهی به برجام، حرف اول و آخر می‌زده است.

برجام با دستور و تایید خامنه‌ای شروع شد و ادامه پیدا کرد و نهایی شد، حال چرا نبویان اکنون روحانی جناحش را به تنهایی، آماج حمله خود قرار می‌دهد و به سوء مدیریت متهم می‌کند؟!

برای پاسخ به این سوال باید دید سخنان نبویان در چه مقطع و از چه منظر، بیرونی می‌شود؟

پاسخ کوتاه اینست؛ در دوران آستانه انتخابات که خامنه‌ای قصد دارد حکومتش را برای مقابله  با بحران‌های داخلی پیش‌رو یکسویه کند.

هر چند وضعیت وخیم معیشتی مردم و صف مرغ و روغن حاصل برجام است و فلاکت آن را مردم ایران تحمل می‌کنند اما نباید از ماهیت این جنگ صوری که جناح خامنه‌ای به راه می‌اندازد، غافل ماند.

حرف آخر اینکه؛ مشکل و مسبب اصلی وضعیت معیشتی وخیم مردم ایران نه تنها روحانی بلکه کلیت حکومت و در راس آن خامنه‌ای قرار دارد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)