در چهار سال گذشته مقالات بسیاری در مورد دلایل تقلب در انتخابات دهم ریاست جمهوری نوشته شده.  به نظر من، آمار این انتخابات سند روشنی است بر تقلب در انتخابات گذشته: در این دور کم اقبال ترین نامزد محمد غرضی ۴۴۶ هزار رای را از آن خود کرد. در دور قبل مهدی کروبی نامزد مورد حمایت ادوار تحکیم، شخصی که حزب تشکیل داده بود و یک روزنامه پر خواننده داشت تنها ۳۳۸ هزار رای کسب کرد. غرضی در بین ۶ نامزد آخر شد و کروبی در بین ۴ نامزد.

محسن رضایی هم که در دور قبل ۶۰۰ هزار رای به نامش خوانده شد در این دور ۳ میلیون و ۸۸۴ هزار رای کسب کرد که تفاوتی معنی داری دارد.

مجموع آرای سه نامزد اصولگرا قالیباف، جلیلی و ولایتی کمی بیش از ۱۲ میلیون است ولی در دورد قبل نامزد اصولگرا احمدی نژاد ۲۴ میلیون رای داشت.

رأی‌های باطله این دوره یک میلیون ۲۴۵ هزار و در دور قبل ۴۰۹ هزار رای باطله ثبت شده است. در این دوره سه برابر دوره قبل رای باطله ثبت شده هر چند که در این دوره سه میلیون رای کمتر ثبت شده.

در دور قبل ۳۹ میلیون نفر در انتخابات شرکت کردند و در این دوره ۳۶ میلیون. تجربه نشان داده که مشارکت بیشتر منجر به پیروز اصلاح طلب ها می شود. در این دوره ۳ میلیون رای کمتر ریخته شده ولی باز پیروز نهایی میانه رو بوده.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com