در چنین روزهایی، اول تا ۱۸ مارس ۱۹۲۱، شورش ملوانان کرونشتات در جزیره‌ی کوتلین روسیه به وقوع پیوست. ملوانان کرونشتات که نقش مهمی در انقلاب روسیه بازی کرده بودند، در سال ۱۹۲۱ از رژیم بلشویک سرخورده شدند. آن‌ها به نبود دموکراسی، سرکوب گروه‌های آنارشیست و سوسیالیست و کمونیسم جنگی* اعتراض داشتند. درنتیجه گردهمایی ۱۵هزار نفر از دژها و کشتی‌های مختلف، مطالباتی مبنی بر انتخابات فوری جدید برای شوراها با رأی مخفی، آزادی بیان و مطبوعات برای تمام گروه‌های چپ‌گرا، آزادی برگزاری گردهمایی برای اتحادیه‌های کارگری و سازمان‌های دهقانی، الغای عوامل سیاسی بلشویک در ارتش و نیروی دریایی، عقب‌نشینی فوری از همه‌ی جوخه‌های مصادره‌ی غلات، و استقرار مجدد بازار آزاد برای دهقانان اعلام کرد.

در پاسخ به برنامه‌ رادیو مسکو که ملوانان را «حامیان مرتجع ارتش سفید» می خواند، ملوانان اعلامیه‌ی ذیل را منتشر کردند: «رفقای کارگر، سربازان و ملوانان سرخ. ما حامی قدرت شوراها و نه قدرت احزاب هستیم. ما حامی همه‌ی زحمت‌کشان هستیم. رفقا، شما دارید گمراه می‌شوید. در کرونشتات همه‌ی قدرت برای ملوانان انقلابی و کارگران و سربازان سرخ است و برخلاف ادعای رادیو مسکو قدرت آن در دست ارتش سفید به رهبری ژنرال کُزلوفسکی نیست».

در ۶ مارس، لئون تروتسکی که پیشتر ملوانان کرونشتات را به دلیل نقش کلیدیشان در انقلاب اکتبر «افتخار و شکوه انقلاب» توصیف کرده بود، اعلام کرد: «من به تمام آنانی که علیه میهن سوسیالیست برخواسته‎اند دستور می‌دهم که فورا سلاح‌های خود را زمین بگذارند. آنان که مقاومت کنند خلع سلاح خواهند شد و تسلیم فرماندهی عالی روسیه خواهند شد. کمیسارهای بازداشتی و دیگر نمایندگان حکومت باید فورا آزاد شوند. تنها کسانی که بی‌قید و شرط تسلیم شوند می‌توانند روی شفقت جمهوری شوروی حساب کنند».

تروتسکی سپس در ۱۶ مارس به ارتش سرخ دستور داد تا به ملوانان کرونشتات حمله کنند. بر اساس یک گزارش رسمی، بعضی اعضای ارتش سرخ از حمله به ناوگان کرونشتات اجتناب کردند. با وجود شکست‌های ارتش سرخ در نبردهای اولیه، در نهایت آن‌ها با کشتن و اعدام صدها نفر این جنبش را در ۱۸ مارس سرکوب کردند.

پاسخ رژیم بلشوویک مناقشه‌برانگیز و باعث سرخوردگی تعدادی از حامیانشان از جمله اما گلدمن شد. در حالی که جنبش سرکوب شد و مطالبات سیاسی آن برآورده نشدند، سیاست‌های نوین اقتصادی (NEP)** جایگزین کمونیسم جنگی شد.

*کمونیسم جنگی، War Communism یا Military Communism: نام نظام اقتصادی و سیاسی که در جریان جنگ داخلی از ۱۹۱۸ تا ۱۹۲۱ در روسیه شوروی حاکم بود و شامل سیاست‌هایی می‌شد که در شرایط جنگ داخلی مانع از ادامه مکانیسم‌ها و روابط اقتصادی معمول بود تا برای شهرها و ارتش، غذا و اسلحه مورد نیاز فراهم شود.

** سیاست‌های نوین اقتصادی یا New Economic Policy: طرح اقتصادی که در دهمین کنگره حزب در مارس ۱۹۲۱ تصویب شد. اجرای این طرح مستلزم اتخاذ روش‌های جدید شامل امتیازاتی برای اصلاحگران و با هدف از بین بردن هرج و مرج اقتصادی ناشی از انقلاب و تقویت سرمایه‌های کوچک بود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)